[
vyšlo v Sušických novinách č. 1/2006 dne 13. 1. 2006
]
Rockové
střípky a střepiny
(červenec-prosinec 2005)
Na začátek roku 2006 jsem
vybral šest koncertních reportů z druhé poloviny roku 2005. Týkají se
akcí, které všechny proběhly v sušickém centru dění rockového života,
Tradičním kloubu.
23|12 :: GULOČAR
Koncert
"rodinné" kapely GULOČAR,
která v Kloubu vystupovala letos již podruhé během posledních šesti
měsíců, byl přesně tím, co se k předvánočnímu datu konání hodilo: Pořádnou
muzikou pro vydechnutí po náročném roce.
Skupina hrála od prvního tónu naplno, svůj styl soul funku s příměsí
cikánské harmonie má v krvi a nikoliv naučený. Publikum nevydrželo být
strnulé dále než jednu píseň, pak se nechalo muzikou vtáhnout a uvolnilo
se. [Dough]
Zásadní kritickou část
reportu jsem zaobaleně obsáhl již v nadpisu článku, ale klidně ji rozvedu:
Začalo se značně pozdě a za zvuk žádám hlavy všech, kdo se na něm jakkoliv
podíleli! "Kytáry nech nech zabušit," zpívá se v jednom refrénu
nejmenovaný sušický kapely, a možná touto příčinou vřeštěly takovou
intenzitou, že hrály prim, zatímco neozvučené strohé bicí soupravy
hoblovaly v pozadí "druhé housle". Dlouhé čekání na začátek koncertu, styl
ozvučování a výsledný zvuk místy vrhal můj pohled od kapel, které ovšem
vůbec nebyly nezajímavé. NEWMAN
z Plzně přijeli rozehřát místečka kolegům z Climatizado. Nevedli si sice
zle, ovšem jejich melodické punk / hardcorové písničky se přelévaly jedna
do druhé a celý - byť živelný - set mi připadal jako jedna dlouhá
kompozice rozdělená přestávkami na ladění nástrojů. Ovšem možná bych chtěl
od vyřčeného stylu více, než mi je vůbec schopen nabídnout. Možná jsem
podobných kapel slyšel takový stohy, že jsem zeslaben ve smyslu psaní
oslavných ód. Možná v tom vězel předmět kritiky, kterou jsem začal.
Publiku se Newman každopádně líbili. CLIMATIZADO
mne osobně mírně zklamali a mohl za to nesouladný zvuk, který s jejich
originální intenzívní muzikou nelze slučovat. Proti březnovému koncertu,
který jsem ještě k ránu poté trávil s bradou u kolen, byl ten dnešní
takový "normální". Neměl toho všeho tolik, aby smetl nového fanouška jako
tehdy doslova zametl se mnou. Zvuk a atmosféra rovnaly se teplotě té noci
venku před Kloubem. Post psycho rock sice zabral, ale já chtěl "lítat"
jako minule -
nadopován ve smyslu (mo)hutnosti extrémní muzikou - ne jen vyslechnout… ESGMEQ
z Chebu jsem znal jen z nějakých starších fanzinů a musím říci, že mne
jejich produkce - odhlédnu-li od toho celým večerem se táhnoucího
nešťastného zvuku - celkem příjemně překvapila. Sólový zpěvák, který umí a
není mu cizí jistá šou, udělá pro kapelu opravdu hodně. Ostré české texty
v kombinaci s řádně drsným hardcorovým bigbítem zabraly na každého z asi
padesátky přítomných a atmosféra se najednou vsunula před pódium a zvadla
až s opravdu posledními tóny netuctové kapely.
Chtělo by se skončit podbízejícím se klišé - konec dobrý všechno dobré -
ovšem v rámci svého čistě subjektivního pocitu z akce to napsat nemohu,
stejně jako jsem nemohl sepsat report jiným způsobem. [-FBB-]
22|10 :: ILL FISH
Žehral-li jsem zjara na fakt
tehdy zrušeného koncertu
ILL FISH
(tenkrát zvítězil přenos nějakého sportovního utkání), přivítal jsem
náhradní termín na podzim.
Po vytrvalém zvučení se okolo 22. večerní plzeňské kvarteto konečně
odkrylo Sušici. Řemeslnicky bylo bezpochyby dobré a zdatné, živě si to
"dávalo", ovšem s nějakou čtvrtou písničkou v pořadí jsem začal zívat.
Rytmické, kytarové i zpěvové postupy byly dřeny stále stejně dokola a
bystrý posluchač objevoval nad rockový standard vyčnívající nápad v
průměrné rychlosti tří za hodinu. Faktu jisté monotónnosti vytrvale
přehrávané produkce přisvědčilo i publikum reagující v podstatě
zdvořilostní, vlažnou odezvou.
Ve chvíli, kdy bych přivítal konec, došlo teprve k pauze před druhým
setem, během něhož se později z větší části téměř zcela obměnilo publikum.
Roztrhl se pytel s cover verzemi, při nichž se pár jedinců odhodlalo
vlnění se před kapelou, která tak dosáhla svého.
Dlouhý fádní večer při zbytečně přeřvané a z velké části nepůvodní muzice.
[-FBB-]
07|10 :: THE FASTBIRDS &
PAVLA KAPITÁNOVÁ aneb JIMI HENDRIX & JANIS JOPLIN Tribute Live
Předně reportu vyslovím svůj
názor na revivalové kapely. Vítám je, ovšem splňují-li několik kritérií:
hrají tvorbu autora nebo kapely, od kterého či které ji již neuslyšíme,
mají jistou hráčskou úroveň a do skladeb dají i kus sebe, tedy nepřehrají
je jen suše podle originálu. Tohle všechno skupina
THE FASTBIRDS
a zpěvačka
PAVLA KAPITÁNOVÁ
splňují do posledního písmena a nechtějí-li být označováni jako revival,
berme jejich program skutečně spíše jako poctu dvou legendám, k jejichž
35. výročí úmrtí postavili turné po českých klubech a sálech.
Předposlední zastávka
tohoto podniku připadla na Sušici a asi sedmdesáti přítomným posluchačům
byla nabídnuta skutečná show v duchu 60. let. Počínaje kostýmy, přes
uvolněnost tolik vlastní hippies až po brilantní odehrání největších hitů
obou velikánů. Mám-li obě zhruba hodinová vystoupení srovnat, pak Janis
Joplin měla určitě navrch, především díky opravdu parádnímu zpěvu Pavly
Kapitánové. Jimi Hendrix byl sice rovněž fajn, ale ten náboj už nebyl
takový.
Mohu-li
být trochu konkrétnější ve jménech některých odehraných hitů, Joplin
nabídla třeba "Maybe", "Summertime", "Kozmic Blues" či závěrečnou perlu "Combination
Of The Two", Hendrix pak kupříkladu "Stone Free", "Fire", "Hey Joe", "The
Watch Tower" či úvodní hymnu "Purple Haze".
A ještě k příchozímu publiku. Pár desítek sice není mnoho (jak mi
prozradil bubeník Petr Kůsa, hráli před pár dny v Brně pro čtyři stovky),
za to si daly dostaveníčko všechny "starý páky" a ani nikdo z těch
mladších nepřišel jen tak, náhodou. Příjemný večer, navíc v naprosto
luxusním zvukovém kabátě. [-FBB-]
27|08 :: ULTRAPUNK, JAK
100HO VEN?
ULTRAPUNK
v Kloubu! Yeah! Zpráva jak z čistého nebe blesk...
Popravdě jsem nevěděl, co v roce 2005 od této letité a svým způsobem
legendární pražské kapely očekávat, protože jsem s nimi měl tu čest jen
jednou, a to hodně dávno a ještě pouze prostřednictvím videokazety. Tehdy
nás bavili, na důkaz čeho od nich Scythe M převzali ultrasong "I´m Free".
Při
zvučení devítičlenná skupina nepůsobila moc sebejistě, ale s prvními tóny
koncertu bylo vše úplně naopak. Intro, plynová maska, "Londýn Kolín" a už
se to sypalo, jedna perla za druhou. Punk beat, jež za všechny ty roky
neztratil nic ze svého prapůvodního kouzla. Jistě, protagonisté zestárli,
ale dovedou se všemi těmi svými a převzatými hity stále bavit naplno, o
čemž to nakonec celé je. Osazenstvo Kloubu doplněné i nestálými hosty
získal Ultrapunk brzy na svou stranu a vystoupení si tak užívaly obě
strany. V již zmiňovaném songu "I´m Free", jednom z vykřičených přídavků,
zahostoval dokonce samotný Petras (současný šumavák, jeden ze
zakládajících, ovšem dnes již nehrající člen) a do svého přednesu se opřel
se vší vervou. Ultrapunk naservíroval velmi slušné vystoupení a překvapil
mne, kolik života v něm stále tepe.
Skupině předskočila "místní hvězda" (doslovná citace z webu Ultrapunku)
JAK 100HO VEN? a vůbec nezahrála špatně, nicméně předchozí koncert na
Majálesu byl přece jen zvukově čitelnější a živelnější. [-FBB-]
30|07 :: ORCHESTRA
V bouřkami poznamenanou
sobotu 30. července 2005 proběhl v Tradičním kloubu koncert sušického
alternativního dua
ORCHESTRA.
To je složeno ze dvou třetin Holistix, tedy Martina Vlka (basu vyměnil za
housle) a Jiřího Pláničky (zůstal u bicích).
Sobotní koncert nebyl jeho domácí premiérou (ta proběhla na Majáles),
ovšem jedinečný v tom, že zde pokřtilo své debutové demo. Výhradně
instrumentální songy založené na technicky výtečně zvládnutých bicích a
neméně bravurně ovládaných houslích se zvukem probitým efekty sice po
chvíli chtěj nechtěj vyvolaly pocity značně monotónní práce, přesto bavily
a byly po právu odměněny nadstandardním potleskem. Tomu jistě svým
způsobem napomohl i vybroušený verbální projev mezi jednotlivými
skladbami, kterého se tentokrát ujal Petr Lerch. Kompozice, které tak
uváděl, získaly tím pádem jistý oživující efekt. Do dalšího života však
navrhuji velmi opatrně zařadit nějaký další nástroj a třeba ženský zpěv.
Orchestra zcela určitě obohatila sušickou rockovou scénu a je jen otázkou
usilovné práce managementu, zda ji v budoucnosti bude reprezentovat i
kdekoliv dál - tedy za dopravní značkou konec obce (Sušice). [-FBB-]