Sušický rockový puls  LXVI. ( 12/2006 )

 

[ vyšlo v Sušických novinách č. 22/2006  dne 1. 12. 2006 ]

 

A  S  M  O  D  E  U  S
„ R o z e c h v ě t   s t r u n u “

 

Nezastírám, že mám pro hudbu této klatovské kapely slabost. Ale není to jen ona, která mi velí tyhle pardály jakkoliv podporovat. Tím dalším hnacím faktorem je skutečnost jistého širšího nedocenění (v rámci stylu) velmi originální produkce. Vzhledem k faktu, že před pár měsíci vydali již šestou řadovou desku a v sobotu 2. prosince 2006 vystoupí v sušickém Tradičním kloubu, kde budou mj. natáčet oficiální videoklip, nemohl nevzniknout krátký rozhovor s kapelníkem Milošem Beštou, takto doplněný recenzí aktuálního CD "Řetěz kritických událostí".

 

Vydáváte šestou řadovou desku ve své bezmála dvacetileté kariéře. Jaký z toho máš pocit? Baví tě to všechno stále stejně intenzivně jako třeba v začátcích kapely?

Neřeknu asi nic nového pod sluncem, když prozradím, že intenzita zapálení je poněkud jiná než ve dvaceti, dvaadvaceti letech. Nadšení se postupně přetavuje v určitou rutinu, ale hřejivý pocit někde uvnitř stále přetrvává. Řekl bych dokonce, že oheň hoří pořád silně, volný čas však nepolyká jenom hudba.

Hodně sázíte na melodickou, přitom však dostatečně tvrdou hudbu. Zkus popsat váš hudební styl svými vlastními slovy a ohodnotit důležitost melodie ve vašich skladbách.

Nás jednoznačně zasahuje tvrdší zemitá muzika, která má drajv, energii a silnou melodickou složku. Je pak jedno, zda se jedná o hard rock, thrash, funky či od podlahy zahranou hospodskou folklórní tancovačku. Náš rukopis se vyznačuje slovanskou melodikou, převážně v durových tóninách, která se proplétá v nejrůznějších rytmických zvratech písničkovou stavbou. Přesto se snažíme uchovat si přímočarost, tvrdost a řezavost skladeb tak, jak příslušná kategorie - která si říká thrash - vyžaduje.

Textově je každá deska trochu jinde, neopakujete se. Je to záměr? V roce 1998 jste vydali CD Vchod do kruhu, na které jste se věnovali jevům UFO. Napomohly tomu tehdy kruhy v obilí, které se objevily například u Kolince? Jsi stále fascinován podobnými úkazy, i když už tohle téma ve svých textech pár let neprobíráte?

I kruhy a obrazce u Kolince výrazným způsobem posílily námět. Mimozemské civilizace a tajemno záhad obecně, je jako stvořené pro téma metalové skupiny. Navíc po podrobném zkoumání nejrůznějších indicií, jež obrazce nabízí, jsme zjistili, že hudba mimo naši planetu může být tvořena převážně lichými rytmy a lichým počtem tónů v motivu. Proto i CD Vchod do kruhu obsahuje pouze liché takty a navíc v textech lichý počet slov v názvech, verších a slokách. Každopádně téma UFO bylo zvoleno pouze pro tento projekt a dále ho nerozvíjíme. Jinak nějak zvláště do hloubky tyto fascinující jevy nesleduji a nerozebírám, i když jsou - jako mnoho dalších úkazů - magické. V každém případě se snažíme vždy pro další projekty hledat nové náměty.

 

ASMODEUS model 2006 (zleva):
Milan Pózel [basa], Tomáš Bešta [kytara], Vladimír Hořký [bicí] a Miloš Bešta [zpěv, kytara]

 

Kde se v tobě, potažmo ve vás vzala touha hrát tvrdou muziku? Kde má tato podle tebe skutečné kořeny? Mohli bychom se v pátrání dostat třeba až k samotným Keltům?

Spíše než tvrdost a Kelty bych zmínil emoce a chvění v každém z nás. Když posloucháš muziku obecně jakéhokoliv stylu a najednou zbystříš svou pozornost a v duchu si řekneš: „tohle místo v dané skladbě je vynikající, maximálně mě oslovuje, projíždí mi mráz po zádech“. Pak se stane, že náhodně naladíš rozhlasovou stanici a zaslechneš píseň, která není jak se říká z tvého soudku, nicméně obsahuje podobnou pasáž a ty reaguješ stejně a říkáš si, vždyť já takovou hudbu vůbec neposlouchám, proč se mi líbí? Odpověď je prostá. Každý z nás má obrazně v sobě nataženou strunu, která se rozechvěje ve chvíli, kdy dotyčný zaslechne určité jemu emocionálně lahodící tóny a ty mohou být řazeny v různém pořadí, nicméně ať to komukoliv připadá nemožné, vyhledává programově pořád ty samé tóny a jejich řazení ať poslouchá cokoliv. Třeba zvuky lesa nebo města, vážnou hudbu, techno nebo metal. Vyhledává stále stejnou píseň.

Troufneš si z pohledu klatovského muzikanta s dokonalým přehledem o tamní rockové scéně zhodnotit scénu sušickou?

Nemám zas až tak dokonalý podrobný přehled o sušické scéně. Ano, znám velmi dobře Mortifilii, Asistar_t, Holistix nebo Orchestra, ale hodnocení bych ponechal rodilým sušičanům. Nicméně stejně jako v Klatovech je - dle mého soudu - více než pestrá a určitě má v mnohých případech co nabídnout i za hranicemi regionu.

Vaše debutová deska z roku 1992 se jmenuje "Prosincová noc blíže neurčeného roku". Je možné, že ten blíže neurčený rok je letošní a ta noc nastane 2. 12. 2006, kdy budete koncertovat v sušickém Tradičním kloubu? Čím bude váš prosincový koncert v Sušici ozvláštněn, proč by měli právě jej fanoušci určitě navštívit?

Třeba ano, ale myslím, že nastane až v prosinci 2008, kdy oslavíme 20 let existence. Nicméně sušický koncert bude ozvláštněn natáčením nového videoklipu na skladbu Hodina štíra z aktuálního CD Řetěz kritických událostí, který - stejně jako v případě klipu Turisté smrti z předchozího CD - režíruje Honza Březina z rodné Sušice. Tímto všechny srdečně zveme ať nám přijdou pomoci vytvořit tu správnou rockovou atmosféru, aby na klipu nevznikla ostuda ze slabé návštěvy. Samozřejmě všem zájemcům přivezeme nové CD za bezkonkurenční cenu 160 Kč a nabídneme kompletní průřez Asmáčskou tvorbou. Těšíme se na vás, bude to jízda a příjemný večer.

 

A S M O D E U S
„ Ř e t ě z   k r i t i c k ý c h   u d á l o s t í “
CD 2006 [Asmodeus]

 

Poslední dvě alba Asmodeus by se s notnou dávkou nadhledu dala přirovnat k "Load" a "Reload" od Metalliky: bylo-li Sabat v Carnegie Hall "Load", Řetěz kritických událostí je "Reload". Huh! Tedy nikoliv vůbec co do hudebního směru (byť vyšly obě kapely z heavy metalu, respektive odnože thrash), ale oné jisté albové pospolitosti či návaznosti. Obě poslední alba Asmodeus spojuje stejný grafik obalu, producenti, vydavatelská firma, obě jdou od srdce a bez jakékoliv přetvářky, obě obsahují skladby obyčejnější, experimentální i hitové, jsou pestrá, nepřevařují či neohřívají již uvařené, jsou současná, zvukově velmi obstojná, ale to druhé má lehce navrch. Po poslechu aktuálního si začínáte prozpěvovat songy z toho předešlého. Již chápete tu jistou paralelu mezi Metallikou a Asmodeus? Zkrátka "Řetěz kritických událostí", ač je v mnohém svému předchůdci věrný, překonal "Sabat v Carnegie Hall", ba co navrch, odhlížeje dále od veškerých vyřčených přirovnání, je to pravděpodobně nejsilnější deska v historii kapely, a vyslovení tohoto faktu se v tuto chvíli nebojím, ani když nemám onen patřičný a ve skutečnosti potřebný (nejlépe několikaletý) odstup.

Novinkové album je jakési pomyslné "Best Of", je tu z každého jednoho předchozího opusu něco a celek je naprosto dokonalou definicí Asmodeus. Ovšem pozor, k názoru recenzent došel po několika desítkách poslechů a převalování "Řetězu" v uších: ten není na první poslech(y) a zároveň se neoposlouchá ani po dvou měsících. Je to deska, která mi trvala nejdéle v celé dlouhé diskografii této kapely. Přesto bych ji doporučil potenciálním příznivcům - třeba těm, kteří s Asmodeus dosud neměli tu čest - jako startovní.

V mezidobí mezi posledními dvěmi deskami se kapela věnovala bočnímu hardrockovému projektu A+ a nepochybně tím získala svěží pohled na svůj prapůvodní žánr: třeba tak úderný otvírák alba, jakým je "Údolí králů", už bych od pardálů skoro ani nečekal. Ač po prvním oťukávání se marně pátrám po zásadním šlágru, s přibývajícími poslechy zjišťuji, že podstatné hity se nekonají na úkor faktu naprostého výrazu kompletního materiálu jako monolitického celku. Mohu sice zmínit třeba již jmenovaný otvírák nebo kompozice "Na řece smrti", "Hodina štíra" či "Zjevení strachu" (mj. ve které Bešta kombinuje svůj klasický hluboký brum a vůbec všechny změny nálad a poloh vokálů se zpěvem zcela ve stylu Viléma Čoka), ale nechci pokračovat z jednoduchého faktu: není smyslem skutečně výživné recenze popisovat každou jednu skladbu alba. To samé platí pro slovní náplň kotouče, čili jen telegraficky. Pro tradiční Petričkovy texty byly inspirací tentokrát literární díla kultovních autorů (Bogan, Poe, Hugo, Bradbury, Carpenter, McBain, Batiggia, Kryl, King) a v daném ranku rozhodně nejsou špatné - naopak; s ostrou hudbou jsou opravdu citlivě a precizně provázány.

"Řetěz kritických událostí" není žádným dekorativním řetízkem unylých skladbiček, ale naprostým mlátícím řetězem parádních kompozic ostrých jako břitva elegantně šermující v totálně energickém zvuku. Zabijáckou, naštvanou a zároveň dostatečně něžnou deskou. Asmodeus až do morku kostí. Beštova a Petričkova aktuální zpověď. Je to dosud nejlépe zamířený hluboký zásek a důkaz toho, že Asmodeus jsou kapelou, která měla, má a vždycky bude mít co říci. Je to šperk, thrashmetalová perla na vysypaném českém náhrdelníku. Vrcholné album klatovských metalových kingů.

A na závěr si neodpustím s titulem až tak nesouvisející, nicméně po jeho poslechu opět vyvstanuvší otázku či poznámku. Hudebně kapela funguje jako prakticky dokonalý stroj, který svůj operační systém aktualizuje měrou maximální. Proč tedy po tolika letech není na výsluní české metalové scény a poslední desky si vydává vlastním nákladem? Kde hledat odpověď? Ve skromnosti a jistém smíření se, srovnání vlastních priorit nebo naopak v absenci hudební produkci rovnocenně silného samostatného managementu, který by kapelu dovedl náležitě - v dobrém slova smyslu - prodat?

 

  Recenze & rozhovor: -FBB-

 


 

A  n  k  e  t  a     &     S  h  o  u  t  b  o  a  r  d     #     6  6

 

 

 

 

Sušický rockový puls online

(ankety, koncerty, návštěvní sešit, inzerce, odkazy, archiv, ...) >>>  http://www.srpuls.cz

 


[ Headquarters ]   [ Sušický rockový puls ]

[ Návštěvní sešit | Poznámkový blok ]   [ Odkazy ]   [ Koncerty ]   [ Sušická rocková pouť ]

[ Aktuální díl ]   [ Ankety ]   [ Archiv ]   [ Recenze ]   [ Inzerce ]   [ Kontakt ]

 

Srpuls.CZ © 1996-2007 Sir Rex PULS Productions 

NAVRCHOLU.cz