>>>
BERRY | 2006-09-13 >>>
MONSTER NATION "Když
metal, tak na vinylu!"
r o z h o v o r s M i l o š e m K r a t o c h v í l e m
Kdo sleduje současnou českou metalovou vinylovou scénu, tomu nemohla
uniknout skutečnost, že po letech se opět začaly objevovat na
gramodeskách staré kapely se svými aktuálními nosiči. Jména Root a
Törr hovoří za vše. Oslovili jsme tedy majitele českého metalového vydavatelství MONSTER NATION
Miloše Kratochvíla, se kterým vzniklo zajímavé povídání, jež se stalo
historicky první položkou sekce
Rozhovory
na Vinyl Disk Musick.
Kdy jsi poprvé držel v rukou vinylovou desku? Bylo to hned ono osudové
setkání? Jakou vůbec první desku sis koupil a jaký k ní máš dnes
vztah?
Myslíš úplně první? Tak to náhodou vím. To jsem byl snad v první nebo
v druhé
třídě a byl to, nesměj se prosím, singl Michala Tučného. Osudové to
nebylo.
Naštěstí.
Pak brácha poradil našim, aby mi koupili k šestým narozkám LP Olympic
- V Lucerně. Zrovna to vyšlo. Byla to deska s velikánským plakátem,
historií kapely a texty skladeb, které jsem sledoval zároveň s
posloucháním desky. To už bylo osudovější. No a to rozhodující přišlo
v letech 1985 a 1986. Z dovolené u Balatonu jsem si dovezl LP AC/DC -
Fly on the Wall. Mimochodem nejtvrdší deska kapely. No a pak vyšli
Plni energie. Dál nebylo co řešit. Tu poslouchám rád dodnes, i když ne
moc často.
Tak to byly první desky. Přeskočíme-li dvacet let, dostaneme se k
dnešním dnům. Předchozí otázku trochu zkroutíme: Jakou vůbec poslední
desku jsi držel v ruce? Jakých posledních pět LP rozšířilo tvoji
sbírku a jaká dostaly tyhle desky pořadová čísla, rozumíme-li si?
Vzhledem k tomu, že jsem si zrovna přinesl další desku do své sbírky,
tak to byla právě ona, kterou jsem měl v ruce naposled. Je to
Tarantula - Peklo pro všechny, deska, kterou jsem hledal dlouhé roky
(díky, Dušane !!!). Co mi přibylo nedávno… Zavzpomínám… Annihilator -
Set the World On Fire, Chroming Rose - Pressure, Evildead - The
Underworld a The Haunted - Revolver. Čísla nemají, nevím, kolik mám
desek, nepovažuju to za důležité.
Ani
já nevím, kolik mám přesně desek. Jen jsem to chtěl nějak naťuknout a
doufal, že nám na začátek představíš svoji sbírku. Ha, ha. Nicméně k
tomu se ještě jistě dostaneme. Popravdě jsem myslel, že jako jednu z
posledních desek zmíníš Silent Stream Of Godless Elegy – Relic Dances,
která právě vychází…
Ta mi přibyla do sbírky 15.8., kdy oficiálně vyšla. Byl jsem první na
světě, kdo ji měl. Hehehe. Samozřejmě jsem nějaké balil a posílal, ale
ty vyjmenované přišly až potom.
Já to tušil. Určitě máš nějakým způsobem rozdílný pocity, když
držíš v rukou desku, kterou sis koupil nebo kterou jsi vydal... Kolik
času dělilo vůbec prvotní myšlenku na vydavetelství a první vydanou
desku?
Hodně. Hlodat to začalo už před lety, kdy mi trošku začalo vadit, že
spousta dobré muziky vychází jen na cédéčkách a nelíbilo se mi, že by
mi to ve sbírce chybělo. Tak jsem si říkal, že bych si pro radost mohl
nějakej titul vydat, nechat si kousek ve sbírce a zbytek prodat.
Akorát že na to nebyly peníze. Jednak jsem nebyl plně rozhodnutej, že
do toho fakt chci vrazit veškerý úspory (člověk po škole většinou
moc peněz nemá), jednak to stejně nestačilo. Něco jsem si ještě půjčil
a pak už se
to
dalo. První deska, kterou jsem
dělal sám, byla Black Seal od Rootu. Ty singly před tím, to jsem dělal
napůl s kamarádem Thomasem ze Švédska. Monster Nation je značka zčásti
švédská, i když já a Thomas vlastně jedeme nezávisle na sobě. On něco
vydá, já něco vydám, pak si pomůžeme s distribucí. Že bychom se na
něco finančně skládali nebo si vzájemně půjčovali peníze, to ne…
Stejně by ses na to zeptal. Haha.
Přesto řekni ještě pár konkrétnějších slov a dat k samotným
začátkům a vůbec ranné historii Národu netvorů. Třeba kdy a jak jste
se seznámili s Thomasem nebo kdo vymyslel název firmy a co má
představovat?
Nejdřív jsme si jen vyměňovali desky. To je na sbírání totiž to
nejlepší - uděláš si spoustu kamarádů po celým světě. S většinou se
sice v životě nesetkáš, ale někdy jo. S Thomasem jsme se poprvé viděli
před lety ve Wackenu. Pak on přijel sem, já tam, on sem atd. Během
jednoho rozhovoru jsme zjistili, že máme stejnej nápad. Vydat nějakou
desku. Tak jsme si o tom povídali a vymýšleli, jak to udělat - abychom
na to měli a aby se to prodalo. Protože když by se to nepodařilo
prodat, už bychom nic nevydali. Potom on organizoval jeden takovej
festival ve Švédsku, kde mj. hráli Sabbat z Japonska. On tam chytil
jejich nahrávku a tu jsme se pak
po
dohodě s kapelou rozhodli vydat. Je tam jedna písnička zpívaná švédsky
a cover od Bathory. Ačkoli jsme udělali strašně moc začátečnických
chyb, peníze se časem vrátily. Dál jsme chtěli vydat něco českého, zas
nebylo na víc, než na singl. Volba padla na brněnskou kapelu Puls,
jejíž nahrávky z 80.let nikdy nikdo nevydal - nakonec až před pár lety
samotná kapela. Tak jsme vzali jeden kus z toho jejich CD a jeden, co
tam nebyl. Obal singlu je sice takovej nic moc, dnes bych to dělal
úplně jinak, ale po bitvě je každej generál. No a pak jsem si to
propočetl, že poměr korun na minutu muziky je u singlů mnohem vyšší,
než u elpíček. Další singl už jsem prostě dělat nechtěl, zní to trochu
paradoxně, ale byl by to velkej luxus (leda by to bylo v černobílým
obalu, vlastně ne obalu, jen ohnutým papíru - a to jsem taky nechtěl).
Vzhledem k tomu, že u nás se vinyly moc neprodávají, musel jsem na
poprvé volit nějakou kapelu, která je hodně známá v cizině.
Kontaktoval jsem Root, domluvili jsme se na podmínkách a Black Seal
bylo na světě.
Pokud jde o název a logo, to vymyslel Thomas, on je takovej hračička.
Já jsem to moc nechtěl řešit, pro mě bylo důležitější, co vydat, jak
to udělat s distribucí, kde na to vzít atd. Ale vymyslel to dobře,
myslím.
Každopádně zní Monster Nation úderně! Jak tvoji nabídku na vydání
vinylové verze Black Seal přijali samotní Root? Nebudu se ptát na
konkrétní domluvené podmínky, ale zajímalo by mě, jak probíhalo
jednání v podstatě nového labelu s kapelou, která je v daném ranku
jednou z nejznámějších v Čechách i ve světě?
Pokud je mi známo, tak Root v té době na vydání vinylové verze Black
Seal jiné nabídky neměli. Jasně, Root je legenda, ale při jednání to
nikdo z nich nedával najevo. Domluva byla pohodová, na spolupráci si
nemůžu stěžovat. Navíc na tu desku dali dvě písničky jako bonusy
oproti CD. Ale abych řekl všechno, label sice byl nový, přesto jsme se
trochu znali. Ještě dřív, než vůbec nějakej Monster Nation existoval,
Root hráli ve Švédsku na festivalu, kterej pořádal Thomas. Mimochodem,
z toho fesťáku je 2LP Capturing Sweden.
No
vida, jak to všechno zapadá a souvisí… Jaké jsou vůbec ohlasy na živé
2LP Root - Capturing Sweden? Je znát zvýšený zájem v souvislosti s
tím, že titul vyšel pouze a jen na vinylu nebo je to vyrovnané s
ohledem na to, že se jedná o live nahrávku? Mimochodem, kromě tohoto
2LP, nepočítaje ranná 7“ EP, vyšly na Monster Nation zatím „jen“
licenční tituly. Můžeme v tomto ohledu očekávat do budoucna nějaký
zlom?
Je to vlastně první oficiální živák, zájem je o něco větší než u
řadovek. Z toho mám radost. Zlom, jak to myslíš? Jakože bych vydával
víc exkluzivního materiálu, kterej by nebyl na CD?
Tak.
To asi moc ne. Řadový album těžko, to chtěj kapely i na CD, krom toho
z prodeje vinylů se studio nezaplatí, jak známo. Snad jedině nějakej
další živák, nebo starý demo. O tom jsem ale zatím neuvažoval. Možná
by to pro dost lidí bylo atraktivní, ale pro kapely má smysl spíš
současnost. Uvidíme, co bude.
Jaká kritéria pro vydání velké desky u Monster Nation by musela
splňovat česká kapela - a nemám teď na mysli žádné konkrétní jméno ani
styl - která má na kontě, dejme tomu, debutové album na originálním
lisovaném CD? Měla by v nějakém případě šanci? Většina hardcore labelů
vydává pouze kapely, se kterými se velmi dobře zná osobně. Jak je to v
tomto směru u metalových vydavatelství, potažmo Monster Nation?
To se tak nedá říct. Určitě by to bylo fajn, vydat nějakou kapelu jen
z přátelství. Ale v metalu je vinyl (aspoň u nás) spíš úlet, než něco
běžnýho. Musím brát v potaz, a je to trošku škoda, nakolik je kapela
známá v cizině. A to ti mí blízcí kamarádi zatím až tolik nejsou.
Možná až mi nějaký titul něco vydělá a nebudu vědět, co s tím ziskem,
tak bych do něčeho takového šel. Ten hardcorovej přístup mi v metalu
chybí, ale ta scéna se fakt docela liší.
Sleduješ ji? Do jaké míry?
Zajímá tě, co vydávají tuzemští kolegové na vinylu?
HC scénu nijak aktivně nesleduju. Občas si o ní popovídám s někým
„zevnitř“. Občas si u někoho něco poslechnu, ale o tom, co tam vychází
na vinylu, přehled nemám.
Zůstaneme u metalu a zeptám se tě trochu zeširoka: Kolik lidí v
Čechách, případně na Slovensku aktivně sbírá metalové vinyly? Jistě
máš v tomto směru určitý přehled...
No to je otázka… to bych taky rád věděl. Jde o to, koho nazýváš
sběratelem. Samozřejmě se s pár lidma znám, ale že by to něco
vypovídalo o celé zemi, to určitě ne. Hehe. Odhadoval bych to na
desítky. Ale to je jen takové plácnutí. Vědět se to nedá. Taky jsou
lidi, kteří sbírají třeba jen black, nebo třeba jen Iron Maiden, nebo
třeba jen thrash… Nemají spolu nic společnýho, vzájemně se nemají jak
obohatit. Těžko k tomu něco říct.
Myslel
jsem to zeširoka bez ohledu na žánr v rámci plus minus rocku… Tam už
by se jistě dalo mluvit o stovkách, ale necháme hypotetických úvah...
S elpíčky objíždíš některé vybrané české metalové festivaly. Kde všude
tě je v létě možné zastihnout? Do jaké míry to napomáhá prodeji?
Pozoruješ i tady rozdílný zájem doma a venku, respektive domácích a
zahraničních zákazníků? Čím si to vysvětluješ?
Pomalu pomalu, to je moc otázek najednou. Takže festivaly. Právě
proto, že vinyly jsou u nás zatím vnímaný jako kuriozita, tak nikde
nenajdeš moc lidí, kteří by si je šli aspoň prohlídnout. Zjistil jsem,
že nemá cenu jezdit na menší a střední festivaly. To se neosvědčilo.
Takže na další léto zatím neuvažuju o ničem jiným, než o Obscenu a o
Brutalu. Ve srovnání s distrama, co mají cédéčka nebo dévédéčka, jsou
moje tržby k smíchu. Ale to je fuk. Jasně, pomáhá to. Prodám víc, než
po internetu. Je to lepší i pro lidi, můžou si desku prohlídnout a
tak. A taky je fajn se setkat s lidma, který znám jen prostřednictvím
e-mailů… Z ciziny u mě moc lidí nekupuje, leda český věci. Ty cizí si
můžou koupit doma a neplatit tak drahou mezinárodní poštu, že? Což je
mimochodem další nevýhoda vinylů oproti cédéčkům.
Zmínil jsi internet… Považuješ webovou prezentaci v dnešní době za
naprosto nezbytnou nutnost? Jak často jsou aktualizovány webovky
Monster Nation? Jsi s nimi spokojen nebo uvažuješ o nějakých změnách?
Pro sebe ji považuju za nezbytnou, ale jsou lidi, kterým se daří i bez
ní. Moje stránky jsou aktualizovány nárazově, podle potřeby.
Nejčastěji tam oznamuju nové kousky na prodej, nebo nově vydané
tituly. Vždycky je co zlepšovat, ale vzhledem k možnostem svoje
stránky považuju za přijatelné.
Jo, i mně vyhovují. Jak často jsou dostupné nové přírůstky ve tvoji
distribuci, respektive jak často mám tvoje webovky navštěvovat, aby mi
nic neuniklo? Počítám, že spoustu věcí máš jen po jednom, dvou kusech,
nemýlím-li se?
Máš pravdu. Převážná většina desek je opravdu jen po jednom kuse,
hlavně to platí o starších deskách. Nové přírůstky se objevují
nepravidelně, ale nijak závratnou rychlostí. Někdy se to sejde, jindy
se delší dobu nic nehne. Myslím, že když se třeba 14 dní na stránky
nepodíváš, nemělo by ti nic uniknout. Samozřejmě pokud číháš na
nějakou konkrétní kapelu, je nejlepší se rovnou zeptat, dost lidí to
tak dělá. Já je pak upozorním, pokud se něco objeví.
V
jakém poměru se ti daří prodávat za hotové a vyměňovat za tituly
konkurenčních labelů, respektive starší desky? Šlo by to vůbec bez
výměn? Měníš s každým nebo si pečlivě vybíráš? Výměny mají nepochybně
svá pro, ovšem jistě i svá ale… Nesypu zase moc otázek naráz?
Sypeš, už jsem si zvykl. Odhaduju to tak na devadesát procent výměnou,
prodá se jen málo. Takže vidíš, že bez výměn bych neměl šanci. Jsou
lidi, kteří to umí i bez výměn, ale já mezi ně nepatřím.
Vybírám si, ale ne zas tak moc. Ono tolik těch firmiček, co vydávají
vinyly a zároveň jsou ochotní vyměňovat, tolik jich zas není.
Každopádně ve svém vydavatelském katalogu nabízíš víceméně velice
atraktivní tituly. Zkus říci ke každému svému vydání pár vlastních
slov, s odstupem doby zhodnotit úspěšnost toho kterého… A abych
nepřestával sypat - kdo se stará třeba o grafiku jednotlivých titulů?
OK, tak já to teď vezmu odzadu. S těma obalama je to různý. Většinou
si to nějak ošéfuje (jak říkají teenageři) kapela nebo jejich firma
(já totiž s grafikou pracovat neumím). Pak je výhoda, že jim to už
nemusím posílat ke schválení, akorát na to prdnu svoje logo, trochu to
omrknu. Akorát ty singly na začátku dělal Thomas, ale je to na můj
vkus až moc underground, takže i kdybychom ještě něco dělali spolu,
tak budeme postupovat jinak.
Nejnovější deska je SSOGE. Byla to trochu náhoda. Původně jsem měl
vydat něco jinýho, ale z toho sešlo. Při jednom setkání s Tomášem (Redblack)
jsem si na to trochu posteskl. A udělat Silenty byl vlastně původně
jeho návrh. Rád jsem souhlasil. Na hodnocení je ještě brzy, právě to
vyšlo. Pro mě to bude zajímává nová zkušenost, protože to asi budou
kupovat (doufám) jiný lidi, než ti, co kupují Root, Törr nebo Lunatic
Gods.
Úspěšnost... No, je to tak, že je to spíš otázka času. To, co se
vydalo nejdřív, se nejdřív vyprodalo. V tomto nemůžeme srovnávat desku
z roku 2003 s deskou z roku 2006. Já se ale pořád považuju za
začátečníka, na každým titulu udělám nějakou chybu a pořád se učím.
Rozumím, ale spíše jsem měl na mysli pár konkrétnějších
pikantnějších slov typu „tenhle titul už bych dnes nevydal“, „tahle
deska se dočká reedice“ nebo „k tomuhle singlu mám více než osobní
vztah“…
Jo takhle. Chápu. Že bych něco dnes už nevydal, to zas ne. Jsem rád,
že jsem mohl vydat všechny ty kapely. No ono jich zas tolik není, že.
3x Root, 2x Törr (na
podzim
vyjde na LP Torritorium). Ale takovej nejbližší vztah mám k Pulsu. To
je taková srdeční záležitost, každý nějakou má. Dnes mě trošku mrzí,
že jsem neudělal rovnou LP, ale tak už to chodí. Je to sice kapela
dnes asi spíš neznámá, ale mám radost, že jsem to mohl vydat. Těžko se
to popisuje slovy. Kdo něco takovýho k nějaké muzice cítí, tak mi
rozumí. Pro mě je Puls nejvíc nedoceněná česká kapela. Bohužel čas ale
nevrátíš, klukům zbyly krásný vzpomínky, jak na ně na konci 80. let
chodily davy lidí. Že tenkrát nevydali žádnou desku… Taková byla doba.
I když s těma starýma písničkami zpětně vydali CD a vyšel ten singl,
bohužel to není nic než nostalgie… Ale krásná.
Z mé strany je to vlastně jediná věc, kterou jsem vydal už neaktivní
skupině. V tom jsem taky dost výjimka, aspoň teda myslím. Protože
menší labely venku dělají retro věcí daleko víc, některý dokonce jenom
retro, abych zmínil ty nejdůležitější, OPM Records (USA), Dies Irae
(Brazílie), Hellion (Německo), z tvrdší hudby dělá dost retro věcí
Nuclear War Now (USA), občas něco starýho vydá i Iron Pegasus
(Německo). Jen já zatím nic moc. Haha…
Kdo
je s tebou v trvalém poštovním kontaktu, jistě pozoruje časté změny
tvé adresy. Co je za tím? Kdy se usadíš? Nechci předjímat, ale nemá v
tom prsty civilní zaměstnání? Půjde to jednou bez něj?
Jako jestli se někdy budu živit deskama, jo? Ha ha ha. To nehrozí, já
bych byl spokojen, kdyby se plus mínus vracely náklady. Jinak s těma
adresama, brzy se to snad ustálí, pracuje se na tom.
Ale něco o sobě přece jen prozraď… Třeba tvoje další záliby,
zbývá-li volný čas. A co rodina a přítelkyně? Podporují tě ve tvé
činnosti, mají dostatek pochopení?
Ty jsi ale zvědavej! Podporu nacházím ze všech stran. Jak známo,
bláznům se nemá odporovat. Vlastně celej Monster Nation je moje
volnočasová aktivita. Haha. Ale když se nevěnuju ani deskám, ani
zaměstnání, tak asi nic zajímavýho - rád si čtu nebo jen tak kecám se
známými.
Nebo dávám rozhovory… Ha ha. Zpět ke tvé sbírce, kterou jsme
nakousli na začátku... Numera jsi nám žádná neprozradil, tak vybal pět
českých a zahraničních suverénně nejraritnějších kousků, které se v ní
nacházejí. Na rozměru vinylu nezáleží.
Jééé… Těžko říct. Podle čeho poznáš raritu? Že stojí hodně peněz? Ono
je to relativní. Co před pár lety bylo v bazarech za pětku dnes stojí
třeba dvacetkrát tolik. Ale ceny taky padají. Někdo někde vyhrabe
starou zásobu, hodí to do placu a když si lidi můžou vybrat, od koho
si to koupí, samozřejmě vyberou tam, kde je to levnější. Takže i ti
prodejci, co to měli dražší, musí s cenou dolu, aby to prodali.
Ekonomové by ti to ale vysvětlili líp. Hehe.
Takže když ti teď řeknu, který svoje desky považuju za nejvzácnější,
je to jen podle mýho subjektivního hodnocení, OK?
Samozřejmě tomu rozumím.
Neexistuje nějaký objektivní měřítko…
Pro
někoho to vzácný být nemusí… Neexistuje nějakej žebříček
nejvzácnějších desek. Ale u těch českých si myslím, že by ti dal
každej přibližně stejnou odpověď. Root - Temple, Master´s Hammer -
Klavierstuck, Arakain - Black Jack, Tarantula - Peklo pro všechny a
třeba Törr - Chcípni o kus dál. Ale dalo by se pokračovat, že jo.
Třeba Masters Hammer - Ritual na průhledným vinylu od Osmose…
U těch cizích těžko něco vybrat, protože jak jsem řekl, ta hodnota je
spíš subjektivní. Asi Darkthrone - Soulside Journey (první vydání),
Morbid Angel - Abominations of Desolation (japonské vydání s původním
kresleným demo-obalem), pro někoho možná překvapivě první tři desky
Blind Guardian, no a ještě třeba Iron Maiden - X-factor (první vydání
jako 2LP na čirém vinylu).
Před závěrečnou otázkou ještě zůstaneme na žebříku... Pět českých a
pět zahraničních suverénně nejoblíbenějších kapel. A žádné kroucení
se. Ha ha.
Ty máš teda nápady - nejradši bych neodpovídal. Leda bych řekl něco
jakože podle nálady, někdy tak a někdy tak. Ale to bys mě asi
nepustil, takže budu muset něco honem říct, že?
Jo!
Ale zas až tak jednoznačně neoblíbenější kapely to nejsou. Tak třeba
Iron Maiden, Tankard, Testament, King Diamond a Death, z našich určitě
Puls, určitě Arakain…
Dál, dál…
Ty jo, já nevím, abych se nedotkl těch, který nezmíním… Svýho času
Citron, Vitacit, Kryptor, …
A jsme na konci. Pokud jsem se na cokoliv zapomněl zeptat, případně
se chceš na něco zeptat ty, prostor je tvůj. Mě budou ještě zajímat
tvé nejbližší i vzdálenější plány a sny. Díky za zajímavé povídání,
příteli!
No zajímalo by mě, jestli to někoho bavilo číst až sem. Ha ha. Ne, ne,
nemám, co bych víc dodal, měj se vinylově.
A to mě zajímá rovněž… Vinyl s tebou!
Pozn.: Rozhovor byl veden formou e-mailu během srpna a září 2006. |