>>>
BERRY | 2007-02-27 >>>
ABSURD
CONFLICT "s/t"
LP (2007|01|25 Zero Budget Productions)
Speciální edice před debutovou deskou
Patrně vůbec první vydanou
velkou tuzemskou metalovou gramodeskou tohoto roku zdobí velmi
netradiční obal s logem moravské metalové kapely Absurd Conflict. Pod
ním je vyobrazen zpěvák Martin Brnovják v akčním záběru z koncertu v
srbském Bělehradu v závoji žáru a pekelných barev vůbec. Motiv by
takto mohl být použitý jak například na hardcorovém, tak třeba black
metalovém přebalu, a už to může zvídavému čtenáři napovědět, že
obsahem zřejmě nebude zcela tuctová záležitost.
Vysloví-li dnes recenzent slovní spojení death metal a chce-li být
zároveň alespoň trochu konkrétní, musí tato prakticky velmi obecná
slova dále specifikovat. Absurd Conflict vznikli zkraje 90. let
minulého století a od svého počátku svůj death metalový základ zdobili
neutuchajícími melodiemi, sóly, vkusnými vyhrávkami a výraznými
refrény, o čemž recenzenta už kdysi přesvědčili pomocí svého debutového
dema "Hopeless Despair" (1998), jehož recenzí jim prorokoval jistou
budoucnost. Melodický death metal se smysluplnými texty ze života
vnímajícího člověka kapelu charakterizoval od počátků a pokud do
dnešních dnů nastala nějaká změna, pak ve smyslu zkvalitnění hry a
zpěvu, nikoliv změny stylu, který však za ta léta v žádném případě
nevyčpěl.
Mluví-li recenzent o dnešních dnech, pak musí být vzhledem k aktuálně
vydanému 12" vinylu opět trochu konkrétnější. Černá deska obsahuje
materiál zaznamenaný v roce 2003, respektive 2005. Starší nálož
nazvaná "Point Of Crisis" (strana A) pochází ze studia, kde byla pořízena
coby čtyřskladbové promo, které nakonec - na základě tehdejších změn v
sestavě a managementu (do kapely v té době přibyl současný zpěvák) -
ve skutečnosti nikdy nesplnilo své poslání. Pravdou však je, že
materiál je natolik kvalitní, že by byla škoda nechal ho postupně
mizet z cédéerek, na kterých byl „pokoutně“ šířen. Kvarteto nově
masterovaných skladeb otevře úvodní "A tragedy Concept", ve které se
prostřídají všechny možné druhy temp a díky všem těm nepřeberným
melodiím zní velmi honosně, a takto vlastně naznačí, jakým typem death
metalu bude posluchače na této desce skupina provázet. "Point Of
Crisis" je charakteristická řezavými vyhrávkami a zasekáváním jako
takovým. Martinův naléhavý a nahněvaný vokál mi jak barvou, tak
částečně frázováním připomněl zpěváka Kryptoru, a toho sice v
momentech, kdy se do svého projevu Pípa maximálně opřel. Ale to už pár let
není pravda. "Till The End" hýří rozličnými polohami a dalšími
zajímavými nápady, díky kterým je posluchač stále ve střehu a vůbec
nevydechne ani v závěrečné skladbě první strany "Across The Wasteland".
Dva roky poté kapela zcela náhodou pořídila záznam svého živého
vystoupení na Fantasy Metalfestu v Pardubicích, jehož část tvoří B
stranu vinylu nazvanou "Live Crisis". První tři skladby jsou shodné s
těmi na první straně a posluchač tak může velmi názorně posoudit, do
jaké míry to kapele skutečně hraje. Nutno poznamenat, že úctyhodně.
Následují songy "Heroism" ze split CD a závěrečná, doposud nikde
nezveřejněná "No Solution Equation". Zvuk není vůbec špatný (prošel
masteringem), nahrávka je autentická a přesně tak dlouhá, aby
posluchače bavila též formou živého (nedokonalého) záznamu. Celkem
oceňuji i poměrně lidskou verbální komunikaci kapely s publikem, která
nastává mezi několika písněmi.
Z počinu mám radost z několika důvodů: dobře se poslouchá, zajímavě
vypadá a nabízí na velkém formátu gramodesky materiál nikoliv chápaný
jako řadovou desku, ale jisté speciální vydání. I to je sympatické -
kapela za sebou doposud nemá regulérní debut, ač už vydala lisované CD
(split s Depressive Reality) a toto LP. Nikam se nežene, necítí
povinnost vydávat oficiální či striktně řadové nosiče. Kdyby byl
pětisetkusový bezejmenný vinyl kapelou či vydavatelem chápán jako
debut, nebylo by mé hodnocení tak pozitivní (nikoliv však co do
obsahu, ale oné skladby materiálu), takto říkám této speciální
edici... Bravo! |