|
>>>
E n g l i s h >>> |
>>>
LADISLAV OLIVA | 2016-12-24 >>>
ASMODEUS
"Past na Davida Kleinera"
LP (2015|04|04 Magick Disk Musick)
Past na moderní zločince i hudební ceny
Starých českých metalových
klasiků, zrozených ještě za minulého režimu, existuje celá řada, ovšem
jen málokdo z nich dokáže dodnes držet krok s dobou. Aniž by se o to
výrazněji snažili, patří k nim kultovní Master's Hammer, jež však
dobře doplňují ještě jedni zástupci kovového dávnověku. Zcela logicky
se tak znovu děje skrze nejen hudbu, ale hlavně texty.
Klatovským Asmodeus zůstaly z minulosti některé nepatrně přitěžující
faktory. Patří k nim úsměvně pekelný, nicméně plně zavedený název
souboru, stejně jako lehce obstarožně znějící, ale výrazovou tvárností
dobře vyvážený zpěv Miloše Bešty. Jestliže zbytek sestavy prošel
obměnou, bez něj coby tvůrčí a vůbec hybné síly si tuto letitou kapelu
nelze představit.
Částečně překonaně může působit i její
zaměření. Přestože thrash metal v posledních letech prožívá období
renesance, děje se tak hlavně v podání jeho ostřejších protagonistů,
zatímco v tomto případě jde o spíše kultivované pojetí, jež silou
materiálu obstojí lépe než leckteré aktuální trendy. Jsou zde
thrashově úderné palby "Černý vítr" a "Oko za oko", skvěle obnažené
rockové a metalové kořeny či na výrazných riffech vystavěné skladby "Já,
David Kleinerů, "Noc krále Davida" a mnohé jiné, kde přetrvávající
muzikantská techničnost přechází do nebývalé hitovosti a chytlavosti,
naroubované na zpěvné sloky, refrény i neméně melodická kytarová
sólíčka.
Aby to bylo ještě pestřejší, vše doplňují
instrumentální intra a intermezza, často tvořící šelest, šepot či
industriální ruchy, nemluvě o tradičním využívání metalově
netradičních nástrojů. Někdejší časy klarinetu už sice dávno pominuly,
ale nechybí zde smyčci podbarvená a až mrazivě nádherná balada "Tanec
s mrtvou labutí", zatímco v úvodu songu "O myších a hadech" se ozve
dokonce mandolína. Když se k tomu připočítá optimální zvuk, vyspělá
produkce a sebejistá instrumentace, pak se vůbec nelze divit tomu, že
písně nejenže příjemně lahodí sluchu, ale jejich melodická působivost
rozkvétá s každým poslechem a nahrávka jako celek uteče velmi rychle. |
|
|
|
„Vlci
v rouše beránčím a s drápy od krve dál chlastají to nejjiskrnější víno
a kážou špinavou vodu. Dravci s tváří člověka jsou nadále zpiti
propůjčenou mocí a pod maskou ctnostných občanů se nám vysmívají do
ksichtu. Tito lidé nemají strach absolutně z ničeho, jen ze své
vlastní smrti.“
Album je pojato jako koncepční
příběh, což při vzpomínce na "Příjezd krále..." a "Vchod do kruhu"
není nic nového, svou vnitřní propracovaností však patří mezi
nejpečlivěji uchopená tematická alba u nás. Slova osvědčeného Jana
Petrička dobře vzdorují lehkým náznakům frází a pokud by je někdo
nepochopil, jsou dovysvětlena krátce citovanou předmluvou, kde mnozí
ti, jež charakterizují jistoty desetinásobku, žraloci v akváriu či
krabice s vínem, přímo figurují.
„Náš
svět je plný podobných Krejčířů, Mrázků, Kožených, Pitrů, Rathů,
Janoušků, Jonáků, Rittigů, Berdychových gangů, šéfů methanolových afér,
únosců, pirátů silnic. Je plný lidí, kteří zabíjí nebo nechají vraždit,
lidí, kteří touží jen po bohatství, moci a ovládání druhých.“ |
|
|
|
Přestože se na nové
album souboru čekalo dlouhých osm let, z nichž část byla vyplněna
nečinností, tato tvůrčí pauza každopádně nese chutné plody. Nahrávka
je totiž pastí nejen na Davida Kleinera či reálné zločince moderní
doby, ale velmi spolehlivě se do ní chytají také hudební ceny. Nejprve
byla oceněna druhou pozicí v Břitvě, pak dokonce vítězným Andělem, a
aby radosti bylo více, s menším odstupem a podruhé v historii souboru
došlo na vinylovou edici.
Přestože Kleiner je „ten, co chodí v
bílém“, klasicky černá deska je vložena do černého sáčku a ten do
obalu s netradičně černým vnitřním potiskem, což takto pospolu dobře
kontrastuje s vnějškovou bělostí oněch „vlků v rouše beránčím“. Oproti
kompaktní verzi zaujme jinak, nicméně možná lépe umístěné logo skupiny
a název alba, přičemž ústřední motiv s prasetem se nachází také na
vloženém plakátu. A zatímco booklet CD obsahuje jednotlivé stránky s
předmluvou či písňovými texty, které se dále prolínají s tematicky
přiléhavými výseky z hlavního motivu, v LP podobě jsou tyto původní
stránky poskládány do formátu čtyřstránkové přílohy, což není špatné
řešení. Na pouhé dvě strany dalšího vloženého listu, byť s vědomím
trochu menšího písma, byl seskupen rozmáchlejší materiál „O údajném
zrození, zvláštním životě a nejednoznačné smrti Davida Kleinera ve
čtrnácti obrazech“, což má být jakási „podpůrná vizualizace“ všeho
slyšeného, příjemně překvapující svou neskutečnou detailností, tvůrčí
precizností a především neobvyklostí. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Recenze
|
Hlavní stan |
|