>>>
JOHAN | 2006-12-21 >>>
ASSESOR
"Invaze"
LP (1990 Globus International)
První extrémně metalová oficiálně vydaná deska po pádu komunistické
diktatury
Zatímco českému extrémnímu
metalu vládly díky demo nahrávkám skupiny Törr, Debustrol, Root,
Kryptor či Krabator, vesměs na sebe upozornivší na památných Death
Metal Session, Assesor jejich věhlasu nikdy nedosahoval. Jedno
prvenství mu ale nikdo nevezme - na jaře 1990 to byla právě deska
"Invaze", která předběhla "Armageddon" od Törru a byla první
nářezničinou, která na území bývalého Československa vyšla.
O obal se postaral Evžen Hanzalík a myslím, že hlavně titulní strana
se povedla. Perokresba zachycuje umělce v kutně hrajícího na kosti, za
ním tři postavy v kápích a nad nimi andílky s netopýřími křídly -
docela originální malůvka. Prostor zadní strany je ale využit
prachmizerně, tak z jedné třetiny (pouze seznam skladeb, sestava a
info o nahrávání) a mě tam citelně chybí alespoň fotka kapely. Tu
tehdy tvořili muzikanti mající za sebou hraní v poměrně známých
seskupeních: Michal Roháček - zpěv (ex-Kryptor), Jarda Pracna - kytara
(ex-Orient, ex-Moriorr), Slávek Brada - basa (ex-Projektil, ex-Moriorr)
a Karel Jenčík - bicí a zpěv (ex-Arakain, ex-skupina F.R.Čecha, atd.). Skladby na
"Invazi" vychází z materiálu, který psal Jarda původně pro Moriorr a
některé jsou ke slyšení na záznamu z DMS v podání Moriorru. Michal je
přetextoval, jinak doznaly jen kosmetických úprav.
Desky Globusu měly jednu nevýhodu - na etiketě jedné strany byl
otištěn seznam skladeb stran obou, na druhé pak logo Globusu. První
nálepka dělila skladby na ty na This Side a ty na Globus Side, leč v
případě Assesoru to lepil nějaký mrnil, takže to je opačně. Ale
nevadí, vyjdu z informací na obalu a ten jako první uvádí skladbu
"Setkání", která patří k těm méně výrazným, stejně jako dvojka
"Poslední cesta". Naproti tomu "Nářky zapomenutých" a "Hrad" jsou
hitovky hlavně díky výrazným refrénům i pestré Pracnově hře.
Instrumentální "Apokalypsa" nápady zrovna nesrší - monotónní rytmus
bicích a kytara bez výraznějších kreativních postupů. Druhou stranu
otevírá třetí hit alba - "Invaze" (na kterou si po letech vzpomněli
Maniac Butcher, nazvali po ní své album a navíc ji nahráli po svém).
Velmi pěknou pasáž s táhlými kytarovými tóny a nervními basovými riffy
skrývá nářeznická "Volání bitvy". Pak jakoby kapele začal docházet
dech. "Svědomí" nenabízí nic nového, jen opakuje již slyšené, snad jen
nepříliš podařený sborový zpěv zaslouží zmínku (Michalovi asi pomáhá
Karel). Přesto stálo Morbivodovi a jeho Stínům Plamenů za zcoverování
a umístění na demo "Místo pohřbu zbytků všech svatých". Ani "Svit
luny" se nedokáže vymanit z průměru a až závěrečná, již druhá
instrumentálka "Destrukce", zaujme rytmem hodně obskurního pochodu. Je
o třídu lepší než "Apokalypsa" a proti Moriorrovské verzi se liší snad
jen delší stopáží. Ještě se pokusím o stylové zařazení - podle mě
Assesor osciluje mezi black a thrash metalem staré školy, ponurá
"Destrukce" pak koketuje s doom metalem. Texty se věnují samým
temnostem, mnohdy jsou jen splácaninou hororových a válečných témat a
možná je lepší, že Michalovi je prachbídně rozumět.
Zvuková kvalita je špatná, to se nedá jinak zhodnotit. Ač obal uvádí,
že se nahrávalo v soukromém studiu, nestálo asi za mnoho.
Instrumentálně je nahrávka zvládnuta na slušné úrovni, aby ne, vždyť
ji nenahráli žádní zelenáči. Výhrady je možné mít ke zpěvu, který je
chvílemi trochu odfláknutý, jako by se jelo na první dobrou. Michal
Roháček sice nemá zrovna výstavní hlásek, ale chvílemi je jeho projev
výrazný (kdyby byla celá deska nazpívána jako "Nářky
zapomenutých"...); většinou je zahuhlaný a nesrozumitelný.
Po vydání "Invaze" kapelu postihlo personální zemětřesení, Michal se
Slávkem zkoušeli štěstí v death metalové Tortuře, Jarda pověsil kytaru
na skobu a Karel s novými spoluhráči ještě chvíli Assesor táhl v
poněkud umírněnějších, heavy metalových sférách - ale ani druhá
sestava neměla dlouhého trvání. Snad pod vlivem comebacků Moriorru,
Fata Morgany či Kryptoru zkusil Jarda na jaře 2006 kapelu oživit, ale
po pár nepříliš povedených koncertech chytil laso od Moriorru a za
Asesorem se znovu, zdá se definitivně, zavřela voda.
Je mi jasné, že dnes už tahle nahrávka asi zaujme málokoho, je
poplatná době vzniku a vlastně už záhy po vydání ji překonaly výtvory
v první větě uvedených kapel. Do jakéhosi černého fondu naší metalové
hudby ale patří. |