>>>
BERRY | 2014-02-02 >>>
AUTUMNIST
"Sound Of Unrest"
LP (2013|06|10 Deadred Records, Starcastic Records)
Vzrušujúca nadčasovosť
Třetím studiovým albem na
sebe vloni upozornil slovenský elektromág Vlado Ďurajka, a sice
prostřednictvím labelů Deadred Records a Starcastic Records, které
desku vydaly na Slovensku, resp. v Čechách. Obal z recyklovaného
papíru s ručním potiskem dal tušit, že půjde o srdeční záležitost a ve
chvíli, kdy se jehla potřetí zakousne do elektrodráhy černé desky, na
mysl vytanuvší fakt je definitivně stvrzen.
Zatímco dřívější
tvorba se nesla v převážně instrumentálním duchu, nyní je markantní
příklon k písničkovosti, a sice užitím zpěvu, o kterém bude řeč dál.
Silné, působivé, podmanivé syntezátorové motivy podporované
elektrobeaty mají sílu, jako když elektrárny po odstávce pustí do sítě
více než běžný příděl voltů a vzniká přepětí. Přepětí "Sound Of Unrest"
však nelikviduje labilní spotřebiče, ale vhání náboj a doplňuje
energii daleko transparentněji než běžný kofein.
Skladby
pozoruhodně plynou odlišnými tempy, náladami, vyzdviženými hudebními
nástroji a generátory industriálních, uchu ladících zvuků. Proti
minulosti se zpívá a zpěváci jsou hosté - tedy nejen, že každá taková
písnička operuje s originální náladou, ale právě i odlišným zpěvákem a
jeho pojetím.
Naproti tomu skladby, respektive členité plochy
bez zpěvu nejsou méněcenné nebo upozaděné - pro kompaktní a analogový
celek naopak vcelku nezbytné. Mimochodem, album otevírá instrumentální
sekaný track "Tunguska", jejíž silný motiv je z hlavy nevymazatelným,
týdeníkem před samotným filmem doplněným o hlasy.
"Sound Of
Unrest" je deska, která přirozeně době vzniku kombinuje „archaické“
nástroje prvohor, tedy baskytaru, bicí a trombon s elektronickými
výdobytky druhohor. Novověk jako výsledek s deklamovaným, tichým,
dravým a melodickým zpěvem.
Obal je rozvírací, typický
recyklovaný karton je z vnější strany celoplošně potištěn šedou,
černou a oranžovou barvou, motivem je les vytvořený symboly záznamu
zvuku, prolínání přírody a elektroniky, zcela korespondující s náplní
černé gramodesky. Vnitřek obalu je barevně střízlivější, naopak motivy
jsou více direktivní. Čtyři texty místy natištěné přes sebe vyžadují
zvýšené soustředění na čtení či skutečný ponor při odezírání během
poslechu.
Máme co do činění s deskou, ke který bude i po letech
vzrušující se vracet. Kdo se může tímhle statusem pochlubit, kdo umí
nadčasovat hudbu tím stylem, že i barevné spektrum se může tiše
poroučet? |