>>>
MERŤÁK | 2016-07-29 >>>
DAVOVÁ
PSYCHÓZA "Antropofóbia"
LP (2015 Papagájův Hlasatel Records)
Jedna z nejlepších československých punkových desek
Debut jednoho ze základních
pilířů československého punku vyšel sice už před pětadvaceti lety,
ovšem vydavatelství Papagájův Hlasatel Records se v loňském roce
postaralo o jeho povedenou reedici, kterou tak label navázal na
předchozí znovuvydání třetího řadového alba "Kríza vedomia". Pokud
bych měl na úvod album "Antropofóbia" nějak vystihnout, napadá mě
jednoznačně slovo „kultovní“. Ač se totiž tehdejší vydavatel Opus
snažil vydělat na úkor kapely seč mohl (viz. např. rozhovory s kapelou
uvnitř desky), jedno mu již ubrat nelze: vydal bezesporu jednu z nejlepších
československých punkových desek a "Antropofóbia" je stále zřejmě
nejznámější deskou Davovky. Což navrch dokládá třeba složení playlistů
na občasných koncertech, kde se publikum dožaduje písniček nejvíce
právě z tohoto alba.
Vydavatel reedice ponechal obal tak, jak
byl vytvořen už před oněmi pětadvaceti lety: opět se na nás tedy
šklebí obrovská hlava z jejíž útrob vychází davy lidí. Zadní strana
patří společné fotografii členů kapely, což se opět neliší od
původního návrhu. Naopak úplně nová je vnitřní příloha - nejen s několika
fotografiemi tehdejší Davovky - ale také s texty v originále i v angličtině.
A jako další milý bonus je tam krátký rozhovor či komentář každého
člena tehdejší sestavy, a tento se pochopitelně pokaždé točí především
kolem původního vydání „Antropofóbie“.
Jakmile jsem
fialovobílou desku položil pod jehlu gramofonu, již při klasickém
klavírním intru, kterým začíná píseň "Depresia", mi přejel mráz po
zádech. Jednak z toho, jak dobře ta deska stále zní, za druhé při
vzpomínce na dobu, kdy jsem tohle album na střední škole sjížděl stále
dokola. "Depresia", "Spravodlivosť", "Tiesňové volanie", "To som ja",
"Radujme sa, veseľma sa", či na druhé straně opět dechberoucí intro a
"Mozgová paralýza", "Dnes je ten správny deň", "Christiánia" nebo
eponymní "Davová psychóza", a to jsou jen nejznámější střípky z celkem
patnácti válů. A právě většina z těchto vyjmenovaných má doposud pevné
místo v koncertním playlistu Davovky, což podtrhuje nejen fakt, že za
ty léta prostě vyšly ve známost, ale i onu aktuálnost některých textů,
které neztrácejí na své hodnotě ani při pouhém čtení: „Odvahu, odvahu
nemáš čo stratiť. Nedaj sa ideálmi spoločnosti mlátiť. Ťažké je,
preťažké zavrieť sám viečka. Posledným pohľadom zavrieť album z detstva.
A na všetko zrazu zabudnúť...“ ("Depresia") nebo „Som taký, aký ja
chcem byť a takto budem ešte dlho žiť. Som taký aký ja chcem byť,
nemáte právo mi v tom zabrániť...“ ("To som ja") či „Ľudia, s ktorými
sa rozpráváš, sa len škeria a vravia, že ťa dobre chápu, vždy majú pre
teba pripravenú načasovanú bombu“ ("Mozgová paralýza"). A takhle bych
mohl klidně pokračovat dál, protože texty byly a jsou stále velkou
devízou téhle kapely. Na druhou stranu nesmím opomenout ani onu
kombinaci syrovosti s melodičností, která se pohybuje někde mezi
punkrockem a hardcorem a skvěle se harmonicky doplňuje, i když vlastně
nejde o kdovíjaké hudební kompozice. Těžko ale vytýkat něco albu,
které mi i po x letech baví a považuji jej za jednu z nejlepších
punkových nahrávek, které ještě na půdě našeho společného
československého státu vznikly.
Když jsem psal recenzi na
předchozí reedici desky
DAVOVÁ PSYCHÓZA "Kríza
vedomia", o které byla řeč na
začátku, vyzval jsem na konci k jakési postupné reedici všech alb
Davovky, protože slyšet tyhle nahrávky na vinylu jsem považoval za
jakýsi splněný sen. Dnes máme rok 2016 a Papagájův Hlasatel Records v loňském
roce, kdy mimochodem oslavil již dvacet let existence, vydal také
zbývající dvě studiovky, tedy "Svet žaluje" z roku 1992 a zatím
poslední samostatnou desku Davovky "Nakŕmte prežratých" z roku 2004.
Klobouk dolů! A navíc, pokud by si chtěl někdo poslechnout něco od
Davovky z poslední doby, může se podívat po společném split LP se
Zeměžlučí (ZEMĚŽLUČ "s/t" | DAVOVÁ PSYCHÓZA "s/t"), které vydal před dvěma lety rovněž Papagáj a kam
Davovka přispěla čtyřmi novými vály a jedním coverem. |