>>>   R e c e n z e   >>>   DEATH "The Final Gigs"

DEATH "The Final Gigs"

bootleg LP
(???? Arminius)

Nedej zemřít hrdinům v tvé duši!

Od chvíle, kdy se začaly vzdávat desky, se objevily bootlegy, které tu jsou ve stále větší míře i nadále. Pro sběratele to je žádaný vinylový i kompaktní artikl a jsou i tací, kteří kupují bootlegy především. Osobně si „černou“ nahrávku čas od času rovněž pořídím, ale musí splňovat dvě kritéria: být od některé z mých nejoblíbenějších kapel, což je případ této dále popisované, nebo plná raritních věcí či dobře a v rámci možností kvalitně sejmutých živých koncertů.

Výše pojmenovaný bootleg Death není kvalitně nahraný ani plný rarit. Je však od Death. Pokud znáte níže uvedené skladby, vinyl přijmete i přes zhoršenou a místy kolísavou zvukovou úroveň za svůj. Čtyřicetiminutový stoprocentně živý záznam pořízený pravděpodobně ve středně velkém klubu pochází patrně (obal desky to neuvádí z let 1987 - 1988, soudě dle sedmi songů, které 12" kotouč nabízí. Čtyři ("Mutilation", "Zombie Ritual", "Denial Of Life" a "Infernal Death") pocházejí z klasického debutu "Scream Bloody Gore" (1987) a zbývající tři ("Left To Die", "Pull The Plug" a "Open Casket") z následujícího fenomenálního LP "Leprosy" (1988). Jistou zajímavostí je fakt, že v závěru, před přídavkem "Open Casket" Schuldiner opakovaně burcuje rozvášněný sál ke skandování „hesla“ "Fuck Chuck!"... Samotný koncert má spád a po uvedení té které skladby se jede na doraz! Lidé jsou naplno zapojení, spolupracují (refrén "Pull The Plug" „režírují“ oni) a reagují na každé slovo.

V posledním odstavci recenze nelze v tomto případě nezmínit vnější podobu bootlegu. Vinylovou desku jsem zaregistroval v srpnu 2000, a to nejprve v klasickém černém a posléze „ohavně“ žlutém PVC provedení... Vinyl s čistým bílým labelem je ukryt v okrovém obalu, jehož lícová strana je maskována fotem kozácké kavalerie v boji proti sovětské říši okolo roku 1943. Z rubové strany tu je výpis songů, foto evil Chucka, citát od Nietzscheho (jiný naleznete i v posledním LP "The Sound Od Perseverance"...): "Lass Die Helden In Deiner Seele Nicht Sterben" ("Nedej zemřít hrdinům v tvé duši!") a pojednání a fakta o blbosti a (ne)smyslu války a prasat za nimi stojícími (za všechny hovoří největší vrah v dějinách lidstva, Stalin). Pokud se vám přiblížená rarita podaří sehnat, připravte si cca 22 DM nebo adekvátní sumu v korunách. Náklad odhaduji maximálně na 300 kusů, proto není na místě váhat. Co do dalších dříve vyšlých bootlegů Death, známo mi je pouze CD "Infernal Death 1985" s demy a katalog pak dále uvádí tituly "The Face Of Truth" (Jammed Rec.) a "Live In Horst 1989" (LP's). Je stále po čem pátrat.

Dobová recenze v původním znění, drobné nepřesnosti některých faktů laskavě omluvte.

V době psaní sice byl k dispozici internet, ale oproti dnešní době zatím téměř bez informací. Vše bylo třeba hledat v tištěných knihách, resp. katalozích. Zlatý věk.

Pozn.: Recenze vyšla v 10. čísle friendzinu RINSING STAGE (12/2000).