>>>   R e c e n z e   >>>   GUIDED CRADLE "s/t"

GUIDED CRADLE "s/t"

(2005 Damage Done Records)

Znamenitý debut [d-beat] superskupiny crust punkových veteránů

Guided Cradle je relativně nová mezinárodní crust punková partička založená v roce 2004 v Praze, ve které se sešli dva týpci z Anglie (Ethan - kytara a zpěv) a Ameriky (Austin - kytara), a dva z Čech (Tomáš - basa a doprovodný zpěv a Čtyřlist - bicí). Vzhledem k průpravě ve svých předchozích skupinách (Dread 101, Oi Polloi, The K10 Prospect a V.I.R.) krátce po založení vyrukovali s debutovou bezejmennou deskou, kterou vydal jako svůj první počin nový label Damage Done Records, jež byl založen právě za tímto účelem, ke kterému došel na základě osobní návštěvy vůbec prvního koncertu kapely.

Příprava k palebné pozici a už se to valí: "Riding The Witches Billygoat" rovná se klasické tisíckrát zahrané a nahrané crustcorové riffy. Ale naštěstí nezůstává jen u nich - tyto jsou vhodně zdobeny metalovými kytarovými vstupy. Přímo parádně toto Guided Cradle vybalí hned v druhém pikantním válu "Eaten Raw", kterým posluchač minimálně příjemně zpozorní. Trojku "Tear Of Extinction" předělí valivá pomalá pasáž a stejně jako první část skladby, i druhá je pak dostatečně intenzivně hoblována zručnou řemeslnickou pazourou. Ničím nespoutaný je závěrečný track strany A, protiválečná "Business Of War". Hutnými metalovými riffy je parádně zakrojováno do skladby "System Survival", jež se zvrhne v klasickou crustcorovou jízdu non plus ultra, ze které sem tam probliknou lahodné kytarové vyhrávky, jimiž je posléze protkána celá skladba brojící jak jinak, než proti systému. Na mysli mi najednou vytanuli Driller Killer a aniž bych chtěl jakkoliv přirovnávat, jistě nebudu vůbec mimo mísu. V "Pile Of Shit" dojde na střídání sólového a doprovodného vokálu a skladba plyne jako když řemeslník zručně utahuje matku na šroubu. "Wheel Of Life" to jsou Anti-Cimex a naostřený cover jejich skladby z alba "Absolut Country Of Sweden" z roku 1990. Odtud kapela sála ještě před narozením, tady si posluchač hrábne na její úplné konečky kořenů. Ne nadarmo se před založením Guided Cradle kapela protloukala jako „revival“ (eh!) nazvaný výmluvně Anti-Climax. Závěrečný track alba ("Hunting") uvede pochod rytmiky pomalovaný vycházkovou kytarou a ve chvíli když předehra utichne, serve se naposledy crustcorová mela a já až do konce tleskám. Guided Cradle nakopali do prdele nudu, která je tak častým parazitem stylově spřízněných kapel a jejich nahrávek. Po nějakém třetím poslechu jednotlivé skladby identifikujete a rozeznáte jednu od druhé.

Zvukově je deska naprosto v pořádku - sound je poplatně stylu (definitivně švédský d-beat s výraznými metalovými vlivy) hlučný, zkreslený, surový, metalický, ale dostatečně čitelný. Nahrávalo se přesně před dvěma roky v Professional Sound Studiu Pavla „Kuřete“ Hejče a nelze mu vytknout prakticky nic.

Na závěr pár slov k obalu a vůbec desce na pohled. Zatímco první náklad vyšel na černém těžkém vinylu, druhý je na multicolor verzi, takto červenočerné (viz. obrázek vpravo). Uvnitř je čtyřstránkový plakát s motivem obalu, samolepka labelu a samozřejmě vnitřní obal s nahněvanými texty a vytrhávanou fotokoláží, vše pak podtrženo nezbytnými nábojovými pásy. Originální obal (nakreslil Jeremy „Hush“ Colin) s klišovitým motivem (zrůdy útočící na hodné policajty) jen podtrhuje blahodárný dojem z odvedené práce.