>>>   R e c e n z e   >>>   INSANIA "R.U. Dead?"

INSANIA "R.U. Dead?"

(2011 Bažina)

Underground minimalism

Svůj vlastní label jsem se definitivně rozhodl založit v noci 15. prosince 2007 po koncertě Insania, a sice na základě tehdy aktuálního alba "Rock'n'Freud", které mě nenechalo spát, dokud jsem jej neposlouchal z vinylu s logem Magick Disk Musick. Navrch k tomu se jako vedlejší efekt projevil fakt jisté pomoci vrátit kapelu do vinylové scény, přiblížit ji lidem, kteří v té době kompaktními disky opovrhovali. Je to pár let zpět, ale scéna se mění jak obrazce v krasohledu. Cédéčka tehdy ještě relativně frčela a na vinylech rozhodně nevycházelo téměř vše, tak jako dnes.

Karty na stůl, mám rád labely, který dělají především současný desky a nesnaží se s jistotou třást oslem vydáváním starých slavných dem, však pro zpestření katalogu budiž. Demo Insanie mi nikdy ani nenapadlo vydat. Necítil jsem důvod ani jakoukoliv pohnutku a pokud bych měl vydání nějak odůvodnit, nenapadá mi nic jiného než ona všeobjímající, tzv. současná renesance vinylových desek.

Z vydání gramodesky "R.U. Dead?" tak mám rozpolcený pocit. Na jednu stranu jsem samozřejmě přirozeně rád, že ji mám ve sbírce a rozšířila čím dál početnější vinylovou kolekci Insanie, na druhou mi přijde provedením strašně standardní, obyčejná a vůbec vydaná jaksi mimoděk. Na první pohled dnešního fetišistu překvapí minimalistické provedení, vinylová edice vypadá zcela poplatně podobě, v jaké by - čistě hypoteticky - vyšla v roce 1992. Neobsahuje nic navíc (nepočítáme-li pár desítek kusů s vloženým původním obalem 7" EP "Vertigo" a kopií starého nástěnného kalendářového plakátu Skimmed - obé však s vydáním nemá zcela přímou souvislost), přitom se nabízelo nekonečně možností, jak udělat reedici atraktivní. Proč není zmíněn alespoň nízký náklad 275 kusů, edice není ručně číslována, prostě cokoliv? Dneska už nestačí desku jenom prostě vydat. Možná je to škoda, ale je to prostý fakt.

Na druhou stranu a trochu osobněji. Jedná se o samostatný vinylový debut labelu Bažina, který svým vzezřením zcela zapadá do jeho nepsaného konceptu a vnímání krásna. Jeho posláním je zaplnit historickou vinylovou mezeru a vyznat se otevřeně ze svého snu, vášně pro vinyl, kapelu, historická fakta a pořádek v diskografii. Ano, label Bažina byl, je a bude undergroundový minimalismus, tak jej tedy berme a respektujme.

Neměla by být recenze především o muzice? Zřejmě ano, omluvenkou budiž, že titul byl hojně recenzován ve své době či době první reedice, tedy napříč tisíciletími. Tak jo, náhrdelník osmi perel hrdelního undergroundového hardcoru s řízeně nepříčetným, jedovatým ječákem kárajícím stádní společnost a hudebními zbraněmi vzhlížejícím k branám Minas Morgulu či útočícím na Osgiliath, byl prvním zcela vážným impulsem pro pozdější tvorbu osobitého společenství, do dnešních nocí se v něm v rozličných podobách promítá, prastaré kódy lze luštit už ze samotného intra! Na každý ze sedmi pádů, tohle je Under Ground řvoucích kytar. Nekompromisní, natlakovaný, animální.

"R.U. Dead?" vyšlo postupně na MC (1992), CD a MC (2002) a LP (2011). Nahrávka dospěla? Vzezření jakoby upomínalo na fakt, že nikdy nedospěje. Možná je to tak nakonec dobře a z historického hlediska zcela v pořádku. Berte nebo nechte být.