double LP + CD (2015|12|05 Magick Disk Musick, Naše desky)
„Můj bože, ti psychopati to vydali v reedici!“ Čtvrté řadové album skupiny
Insania, tehdy doplněné přídomkem o Aristokracii nových vyděděnců,
bývá velmi často považováno za vůbec nejlepší nahrávku tohoto souboru.
Skutečnost, že čtrnáct let od zrození se konečně zjevilo na vinylu,
třeba chápat nejen jako splátku letitého dluhu, ale vzhledem k
luxusnímu provedení se tak navíc děje i s velkými úroky.
Stalo
se tak pro tuto kapelu pátou dlouhohrající nahrávkou, jež se může
pyšnit vinylovým zářezem, šestou edicí, devátou včetně sedmipalců a
desátou s připočtením Skimmedu. Rozhodně úctyhodná bilance, jež má
navíc potenciál dalšího četného růstu.
Na adresu již tehdy
ceněného alba jsem v roce 2002 napsal: „Zabuším na
bránu pekelnou jako Gestapo Panenky Marie, a celý peklo rázem bude na
nohou z obavy, že je to boží razie. Zabuším na bránu pekelnou, a teprv
až mi vztekle otevřou, tak dojde jim, že to byl jen malej žert, že
jsem to jenom já.“ Spolek psychopatů Insania & The Aristocracy of New
Outlaws, nadále střídající češtinu s angličtinou, jako obvykle oslňuje
jedinečnou poetikou, zcela unikátními texty a vším okolo.
Hudební složka však
nestojí stranou a znovu překvapuje značnou pestrostí. Uchvacují
punkově svižné a chytlavě přímočaré palby "Hell Knows Who We Are",
obzvlášť vydařené "Rouhání je pro nás evergreen (Zabuším na bránu
pekelnou)", "Vražda ve staré hvězdárně (Náš svět je podsvětí)" a
skvělý, ohnivý a vůbec nejhardcorovější nářez "Chaos! Oheň! Žár! Bouře!
(Ticho je smrt)", zatímco procítěné žalmy "The Lunar Priestess and the
King of Sun", "Za nebem" a syrově zemitými riffy podpořené "Aleluja"
spojují melodickou uvolněnost s působivou psycho-magicko-mysticko-astrální
tajemností. Naproti tomu podruhé nahrané "Blue Silent Spell" to
správné „modré kouzlo“ trochu postrádá.
Přestože „některé
myšlenky na tomto albu jsou kvintesencí všeho zla!“ a proto je raději
„po poslechu spalte“, naštěstí je zaručena „minimální trvanlivost: do
příštího zatmění Měsíce“. Booklet nabízí rozsáhlý ultrarouhavý komiks
plný dalších podobných chuťovek, zparchantělé symboly či texty, z
kterých čiší cynický humor, anarchomagie a absurdní myšlenky. „Rouhání
je pro nás evergreen, a co je absurdní, je pro nás evergreen, a
absurdní je všechno kolem nás.“ „Jestli chceš být svobodný, jedinou
cestou je kacířská anarchie.“ Na silném textu stojí tedy též "Yesternight"
nebo rozverně taneční "Kill Me Before I Kill You (Love Song)", podobně
jako určitou hudební nevýrazností trpící "Heretical Anarchy Is Perfect
Therapy" – "Kacířská anarchie je dokonalá terapie", v závěru vrcholící
neskutečně drzým skandováním „Svět patří kacířům, nám, vulgárním
kacířům.“
„Kdo nevěří, je s námi, a kdo věří, je
proti nám, každý sám musí zvážit, co znamená být proti nám.“ Takto
rouhá se Poly v textově naprosto dokonalém, úchvatně geniálním duetu
"S námi proti nám" s Hankou Nogolovou, jejíž rozkošný hlásek se
zjevuje rovněž v metalově napruženém recitativu "Mother Theresa &
Faust". Dalším duetem je "Soulož elektrické kytary s Emou Destinnovou",
jež dopadla lépe než "Hádka mollového a durového počítače na palubě
vesmírného korábu". Tyto krátké žertíky však zastiňuje etnická "Moribayassa",
pozoruhodně kloubící rachot se západoafrickými rytmy v podání Tubabu.
Vše tehdy napsané lze i
po letech znovu podtrhnout. Zbývá dodat snad jen tolik, že s odstupem
času album působí jako průsečík dosavadního konání. Místy ještě
doznívají ozvěny přírodní lyriky, tolik typické hlavně pro první desku,
kulminuje zde astrální mystičnost, jež byla později potlačena, zato
vůbec poprvé dochází na výraznější proticírkevní rouhání, které tvorbě
souboru dominuje doposud. To vše samozřejmě s odvěce vtipnou kritikou
morálky stáda.
Vinylová reedice vyšla na dvou barevně
rozlišených deskách, z nichž na jedné jsou černé stříkance podloženy
bílou a na druhé červenou barvou. Ručně číslovaný rozevírací obal
graficky ctí původní cédéčkové vydání a vedle všech tehdejších obrazců
je tedy opět opatřen stříbrným logem a názvem alba. Všechno dosud
zmíněné vypadá naprosto skvěle, takže tím jediným, co trochu kazí
dokonalý dojem, jsou bílé vnitřní sáčky, jež by se lépe vyjímaly v
potištěné formě, tedy s tím, co obsahují dvě vnitřní přílohy s
komiksem a texty v češtině i angličtině. Nemluvě o tom, že právě ony
vložené listy snadno sklouzávají do záhybu rozevíracího obalu a zde se
ohýbají, což při vědomí veškerého počtu obsažených součástí kompletu
lehce znesnadňuje manipulaci. Možná trochu nadbytečně působí také
bonusový kompaktní disk s toutéž nahrávkou a čtyřmi videoklipy.
Jak praví oba vydavatelé, dvojdesku vydali stejnou měrou na
výstavu i poslech. Mají jistě pravdu, neboť oba tyto aspekty jsou
naplněny opravdu vydatným způsobem. Přesto se na mysl dere i pocit, že
méně všeho papíru by možná znamenalo více.