>>>
BERRY | 2010-01-06 >>>
MASTER'S
HAMMER "Mantras"
LP (2009|12|03 Master's Hammer)
Návrat jako neřízená střela provokace
Úpně si vybavuju okamžiky -
jako by to bylo včera ráno - kdy jsem poprvé poslouchal Master's
Hammer z vinylu. Bylo to samozřejmě ze sampleru Ultra Metal I, kde
kapela vyčnívala nad ostatní skladbami "Zapálili jsme onen svět" a
"Géniové...". Nechci teď bejt chytrej jako většina recenzentů po celej širej síti, ale už tehdy se skupina hodně bavila a
setsakramentsky provokovala „zmatené ubožáky“ (rozuměj pravověrné
blackmetalisty). Postupně tohle všechno od ještě jaksi „nevinného“
debutu dovedla až - když trochu ulítnu - ad absurdum na třetím albu
"Šlágry". A pak 14 let pauza.
Prognózy nebyly žádné, všechno
stran nové desky se od jara loňského roku vařilo spontánně a v
tichosti v jižních Čechách ve vesničce Domanín a v tamním Jihosoundu
tak po druhém albu "Jilemnický okultista" vznikla další operetta,
tentokrát ryze venkovská.
Alternativní black metal, ježí se vám
srst, vy všichni „true“? Shořte v pekle! Ale popořádku. Vzhledem k
vývoji a umělecké pauze kapely si jen těžko mohl někdo představit, že
elpíčko Master's Hammer s datem 2009 otevře black metalový práskající
bič, jakým je skladba "Typograf". Ovšem stačí se zaposlouchat do textu
a nechat se unášet dalšími alkeholem nasáklými kompozicemi
oscilujícími mezi svébytně uchopeným černým kovem a rock'n'rollem a
uznalý úsměv na tváři jen potvrdí, že věrná družina Františka Štorma
je zpět s naprosto čistým štítem - protože dělá muziku, která ji
prostě baví.
Black metalový postoj ve skutečnosti není
přetvářka a nepřirozenost, kterou cítím z prakticky úplně každý tzv.
„true“ kapely, tenhle je naopak o tom, myslet a dělat to, co vnitřně
hlásá vlastní svobodu ducha. Přesně tohle bylo, je a bude Mistrovo
kladivo a kdo si myslí něco jiného, jednoduše nedospěl a nepochopil,
ťuká si na čelo, kroutí hlavou, vzteká se a spílá těmhle slovům jako
malej kluk, kterýmu se nedostane všeho, co právě žádá. Jen tak bude
ale jednoho dne vychován ve skutečně silnou bytost, čili všichni
pochybovači, hlavu vzhůru, ještě není všem dnům konec.
Je tu
spousta odborníků na „problematiku“ tvorby, ale málokterý z nich
skutečně pochopil, o co šlo, jde a půjde Mistrovi a jeho Kladivu. O
(znovu nabitý) status, o prachy, o slávu? Ne, tady jde o zábavu. A
proč by skupina nemohla sáhnout na svý „nedotknutelný“, takřka
posvátný jméno legendy, když je stále tady? Je cítit každým pórem
týhle pekelně kafilerní nahrávky, jak moc se u ní všichni bavili, a
tohle je status skutečně velkých kapel, volnomyšlenkářských a
svobodných. Nesvázaných žádnými dogmaty zkornatělých, dávno
neprůchozích cest žánru, který jen skuteční vyvolení a opravdoví
superstar dovedou posouvat navzdor všem zkostnatělým ortodoxním
fanouškům.
Co psát o originální hudbě, svébytném zvuku,
výjimečném zpěvu s unikátním frázováním (s důrazem na koncovky) - to
všechno jsou zvykle vysoké standardy, stejně tak jako texty, které pro
svou jedinečnost naleznete pod recenzí výjimečně kompletní. Tohle je
nesdělitelné doma, natož pak venku. Pro cizince nepřeložitelné,
nepřenosné. Chudáci z té desky mají polovinu a i když samozřejmě
vysoce funguje i samotná muzika a nenapodobitelný „feeling“, bez
svérázných a bezkonkurenčních textů je poslech prostě prostý oné
geniality Mistra... Snad kdyby cizinec začal studovat češtinu se vším
všudy, ve všech jejích tajemných a krásných zákoutích... Pak by
prohlédl v plné síle tuhle oslavu češtiny.
Členem kapely
je i malíř, novinka a výbornej status, podobnej jako v případě třeba Už
jsme doma. I tady je totiž uveden jako regulérní člen skupiny a navrch
mu je od A do Z věnován předposlední song "Vrana" s vůbec nejdůraznějšími
změnami tempa. Navíc namalovat netuctový obraz v pohodlném rozpoložení
přímo ve studiu, to je známka souznění nejvyšší esence. Kromě titulní
malby, přes jejíž levou horní část je umístěno průhledné logo Master's
Hammer, byla štětcem zvěčněna i samotná kapela vyjímající se na zadní
straně obalu. Stoosmdesátigramový černý vinyl je uložen ve vnitřní
kapse s texty a fotografií skupiny.
Co musí obsahovat elpíčko,
aby se stalo gramodeskou roku? Výjimečnost a nadhled. Tak kdo z koho?
Letos to bude lítý boj mezi novinkou MASTER'S HAMMER "Mantras" a
českým dlouhohrajícím debutem SPORTO "More". Nevěříte?! Palte odsud a
nezvyšujte nám takto uměle návštěvnost webu! Příznivci ďábla padaj na
zem a já si dík týhle desce nevytetuju tři šestky na zátylek, ale
mnohem víc - neposeru se ze svýho života.
TYPOGRAF
(autobiografická)
Když každý den nad rybníkem táhnou těžké mlhy na člověka
přichází onen divný stav kol prázdných očních důlků fialové kruhy
depresi zažívá chmurný typograf. Řemeslo má černé a myšlení už taky
určitě by vraždil, kdyby držel zbraň žalostně se kroutí ideálů
vraky a k umakartu přiléhá už postříbřená skráň. Nehluboký
spánek mrtvičného typu co chvíli mu loket s hrany stolu spad
Petr Mejta mokrý hadr hodil už na pípu a každou škvírou do knajpy
proudí strašný chlad. Obyčejně nemíval kdovíjaké sny spokojil se
bezděky s drobnou čuňárnou jenomže jak pozvolna se krátí jeho dny
presence těch dæmonů se stává pakárnou. Začal tuze chrápat a stanul
opuštěn v magmatickém vichru fičí stihomam vevnitř jeho lebky
temno holých stěn ke své hrůze zjistil, že tu není sám. Návštěva
zde sedí neohlášená z jejich kápí odkapává šedohnědý sliz. Ze
záhrobí umrlců hrstka prašivá průměrný věk kreatur těch neuhádl
bys. Jak z chlupaté deky důvod leze z nich co se děje kromě
toho, že z nich čiší smrad? Že vážili dlouhou cestu z mělkých
hrobů svých krutou daň se hotovili dneska vybírat. Za to žes
nás parodoval ve svých esejích upíral nám respektu a hanbu na nás
dštil on tě, chlape, namouduši brzo přejde smích takto my ťa
vytrestáme: probudíš sa včil!
DOMANÍN
(jako vod
Babouků)
Překrásný jest Domanín, lázeňské to město
pod živůtkem místních děv kyne hebké těsto. Nejen proto zvědavost
divně se mnou cloumá proč domorodec každičký vrávoravě bloumá?
Posléze má představivost dosáhla své meze je třeba se podívati, kam
ta banda leze jaký kus to dávají dnes večer na sále tiše beru za
kliku a už stojím v lokále. Je zde pěkná partička, oko se jim
leskne když pravidelně kartička o umakart pleskne. Karbaníci
nešetří souseda ni sebe co naděláš, když tam venku tak příšerně
zebe. Černý žlábek pekelný v asfaltové sloji co chvíli tam
některý alkoholik stojí figuru svou nahrbí, jak by cvičil jógu v
kanále hned zažbluňká jeho deset grogů. Překrásný jest Domanín, i v
tom nočním čase čtyři z pěti štamgastů ječí jako prase. Vesele
si zpívají s energií divou, ohavnostmi zpestřují stezku svojí
křivou. Opisují osmičky v bažinaté návsi když vylezou, žabince
mají plné kapsy. Buďte rády, paňmámy, že ti chlapi smrdí voňaví
a střízliví jen od kurev se chodí!
AŽ JÁ BUDU...
(kšaft pijáka, na lidové motivy)
Až já budu v hrobě
hníti, milovaní přátelé vysaďte mi místo kvítí na hrob můj keř ze
chmele. Místo trávy k obroubení nasejte mi ječmene na bylinky
milované každý ať si vzpomene. Až já budu ze záhrobí kroky vaše
sledovat místo kříže jen pár sklenic dejte mi tam přidělat. Také
láhve, štamprlata a podobné motivy bejvával jsem jak můj táta –
alkoholik poctivý. Až já budu o půlnoci vaše spratky strašiti co
od rána porád ječí, nebo brousí po síti otevřte si na mou paměť
aspoň trochu líhu kterej umí ulehčiti hroznou světa tíhu. Až se
budou moje kosti odpudivě rozkládat nechte si od kabrňáků moje
kousky vykládat. jak jsme si to šněrovali vod hospody k hospodě
zavdávaje mnoho příčin k všeobecné ostudě. Až se bude hovořit o
díla mého významu tož se budu obraceti ve dřevěným pyžamu. Od
nijakých pochlebníků nenechte se obelhat já věřil jen špiritusu,
ideál nic nedělat. Až se zcela zapomene, což si přeju nejvíce
zůstane vám jenom žízeň, eventuál opice. Převtělím se do masařky v
tom mém milém výčepu až mě plácnou novinama, nožičkama zatřepu!
ČERTI
(Jihočeská lidová)
Pět set
tisíc lítých čertů z pekla vyšlo na rozkoš ale žádný z těch pobertů
neměl v kapse ani groš. Vší pomoci jsouce prázdni, jeden skučel,
druhý klel avšak kudy kam to žádný ze všech čertů nevěděl. Starý
Satan smál se tomu, až se za břich popadal: „Bodejž do vás tisíc
hromů! Kam jste každý rozum dal!“ Tu se zvedne šotek malý: „hloupí
chlapi, pojďte sem jen já jsem ďas dokonalý, já vím kudy z bryndy
ven! Žížeň máte – to vám věřím, na sucho je těžko mlít! Věřte,
že kam já zaměřím, můžem darmo se napít. V panském sklepě, tam se
svítí, tam se dáme na kvartýr ukážem, jak známe píti rejnské,
české, malvazír!“ V jedno řvalo pásmo běsů: „nad víno nic na
světě!“ a tak pili v sladkém plesu zdraví pekla knížete. Když se
čerti všichni zpili, kohout k ránu zazpíval všecky flašky prázdny
byly, Satanáš k nim zavítal. Za trest všecky čerty vzteklý do těch
flašek zabednil aby pak mu neutekli, špunty drátem upevnil. Pět
set tisíc lítých čertů do flašek je vbedněno a co kypí z těchto
flašek to Šampaňské má jmeno. My jsme všichni také byli na tu slávu
pozváni do hlavy si víno lili, cpali se jak gurmáni. když pak
slunko s kuropěním nad obzor se vyhouplo nad náma se v ouzkém hrdle
trocha korku zabouchlo.
BODHI
(črta z Biháru)
Stylisace všehomíra do úvahy abstraktní rozdělení jednoduché na
útvary kompaktní. Obejmouti galaxie melodií klenutou milion let
vyjádřiti jenom jednou minutou. Naučit se přemisťovat bez motorky,
tramvaje zaplať pánbůh elektriku a ostatní výdaje. Ráno snídat
na měsíci, odpoledne na Marsu s Aštarem pak večer pařit, přivést
sebe do transu. Meditací vykrajovat lepší části svého já shnilé
kousky odhazovat na orbitě Merkura. Naslouchaje mihotání
vibrujících světů další láhev špiritusu znenadání je tu. Než se
klanět dlouhá léta dekoraci z betonu radši věřím na účinek
tryskového pohonu. Když se líhem v organismu správně zvýší tlak
tělo plyny útrobními létá jako pták.
ČERVENÉ BLATO
(vernakulární)
V jednom pěkném
údolíčku stojí kafilerie atmosféra odérem je prostoupená tam ve
šmelcu jsou sobě rovni člověk, bestie původ těchto surovin je
všeobecně znám. Na samotě u rybníka rašelina vidí se rudočerná
matérie sahá do hlubin každá kročej co tam žbluňkne, okamžitě topí
se vylučuje do ovzduší psychotropní plyn. Pod tím blatem
červeným kdo jednou vodu zřel a k osvěžení ponořil tam libovolný úd
jak kdyby ho podřezali, hrozně zakřičel připadal si vzhledem blíže
do krvavých zrůd. Na okrese vzduchem lítaj záludné bakterie s
dosti velkým procentem rozložených ryb navozují domorodcům
představy, euforie na venkovské mentalitě nenávratný vryp. Na
obecním hřbitůvku až jednou budem tvrdě spát naše grunty nová síla
jistě oplodní do té doby putrefakcí chceme se inspirovat
vyvíjeti činnost ryze maniakální. Нnilobou nic nekončí, nýbrž
začíná kdopak by se kadáverů po těch létech bál? Influence jako
monsun spadla do klína budem dělat radikální prudký blekmetál.
TYMPAN
(pivovarnická)
Kolem kotle
Vlasta chodí, na kotli má bafomet jeho pívo v krku hladí, teče do
nás jako med. Satanisti přikládají pod tím kotlem ostošest
šémhamfóráš hulákají, hodlají se opíjet. Takový mok nevařejí ni v
Paříži, v Mnichově recepturu nedržejí do takové úrovně. Chrabrý
sládek, klávesista, Reinheitsgebot uctívá mlsně krká tympánista,
plnovous má vod píva. Že je kotel sporadický, na nahrávce ve skluzu
pivovarník despotický užívá ho v provozu. Však se tympán brzo vrátí
do původní posice vypijem ho, hoši zlatí, vrátíme se k muzice.
VRANA
(hommage a notre cher ami)
Papež plave v klystýru, šlauch už míří na díru nevšedního
malíře, co má klystýr na díře. Štětku když do barvy namočí,
mlaskaje do rytmu poskočí jediný bleskový maneœuvre a už je na
světě Chef d' œuvre. On jest štětce gerojem, brutálního kýče
cowboyem udělal na terapeutku celkem příznivej dojem jenomže ta
dáma si to pořád dělá v blázinci fasovaným elektrickým přístrojem.
Obdivuje Al-kajdu, ale i okultistu Jurajdu taky Boba Zimmermana, i
pyžama s runamama. Pěstuje buršácký obyčej, nastaví kumpánům
obličej ale šosákům morální políček, tak jako do kafe rumíček.
On jest štětce gerojem, nápadů plnej vodojem zdivočelá paleta náhle
dostala průjem músami vždycky políben, čerty všemi oblíben.
Maslo na cholstě, Naturmort igen. Talentovanej kanibal, lidský
ještě neměl, ale prej by si dal. Modernistům nachystal funerál, k
čemuž si opatřil arsenál ostrý nůž, chandru, spleen a podél zdi se
krade stín a vzápětí než bys řekl „švec“, v troubě se peče umělec.
On jest štětca gerojem, umetnosti predvojem, kunsthistorický pojem
gotovi sa pred bojem. Svätý Martin s koňa hledí, država je s
pokojem poglavnik Ti salutuje predpisanym postojem! Malovat
žumpu celebrit a přitom se nepoblít hromady stehen, kotlet, kýt,
vosolit, zamíchat, usmažit! Když zůstane jenom cynický škleb,
trýzeň, hnědka, stříkot střev tu náhle skví se světlý zjev, před
vobrazem tuhne krev. On jest štětce gerojem, s unikátním vývojem
lehce pluje příbojem před vítězným soubojem až smrt pohne orlojem,
pak zombiové s konvojem vyrazí na velkej mejdan s feldmaršálem
Martinem!
EPITAF
Jednou se omrzí
robota na písmu což tak se přiklonit k luciferianismu? Světlonoš
zářící vždycky je hotový rozdrtit únavou zduřelé okovy. Vesele
toulat se slzavým údolím omámen květinou* i trusem bůvolím.
Oharky sytého na místo soudu kumpáni poručí do Gangy proudu.
* „Omamná květina“ zde není nějakou složitou metaforou, v tomto
kontekstu jedná se o konopí seté.
© Master's Нammer 2009 |