>>>
LADISLAV OLIVA | 2013-09-24 >>>
MASTER'S
HAMMER "Ritual"
LP (2013|09|02 Jihosound Records)
Do čtveřice všeho kultovního
Když pražský Master's Hammer
po čtyřech letech existence a několika demosnímcích na jaře roku 1991
vydal své první oficiální album, bezprostředně po vydání jím vzbudil
sice pochvalné, ale přitom nijak mimořádně nadšené recenze. Mystický
black metal inspirovaný Bathory sice výrazně zaujal již krátce předtím
na sampleru "Ultrametal", televize občas odvysílala kontroverzní klip
"Géniové", aby jej následně zakázala, a albový debut se prodával
natolik, že se dva měsíce držel v popředí prodejního žebříčku a tím i
televizní Hitparády, ještě o něco větší ohlas však tehdy budily
thrashmetalové kapely Debustrol a Kryptor. Dva roky pak stačily k
poznání, že se rodí mezinárodní kult.
"Dvakrát tisíc let
pykáme za něco, co jsme nikdy neprovedli. Dvakrát tisíc let trpíme za
někoho, koho jsme nikdy neviděli. Tady a teď, hnijeme za živa. Tady a
teď, bída, smrt a nuda!"
Původní a navěky nejrozšířenější
vinylová edice, vydaná tehdy pouze rok fungující firmou Monitor, je
zabarvena převážně zeleně, v pruhu s netopýry ovšem přechází do
modrého odstínu. Na zadní straně členové kapely pózují na skále či na
menší fotce sedí před pentagramem. Zřejmě pouze část nákladu obsahuje
kdekomu chybějící přílohu s texty a dvojicí Štormových kreseb. První
kompakt je sice o dvě skladby bohatší oproti vinylu, ten však navíc
nabízí toto prohlášení: "A ty, zmatený ubožáku, který držíš
toto LP ve svých usmolených pazourech, věz, že tímto okamžikem jsi
ztracen. Prostřednictvím barbarských zvuků této hudby se nacházíš v
Mistrově moci, a znamení rohů vypálené jeho levou rukou a žárem
Inferna do Tvé duše Tě bude provázet až do smrti. Otevři oči, hlupáku,
protože jsi našel to, co jsi hledal, a naslouchej pozorně!"
Druhá vinylová edice, vydaná v roce 1994 francouzskou firmou
Osmose, má tentokráte zelenomodrý nádech, který vpravo přechází v
černotu, kam je přesunuto menší logo i název alba. Také zadní strana
disponuje zbarvením té přední, menší fotka je ovšem odlišná a zabírá
větší plochu. Vnitřní list vypadá zcela jinak, vpředu je obří lebkoobličejové foto a vzadu
texty. Vinyl nabízí více barevných verzí, vůbec nejzásadnější změnou
je však skutečnost, že zcela chybí skladba "Útok", místo něj jsou
zařazeny obě původní bonusovky a také pořadí skladeb je trochu
pozměněné.
Třetí vinylová edice, vydaná začátkem roku 2009
americkou firmou Nuclear War Now!, vypadá zcela odlišně. Jde o mohutný
čtyřpanelový čtyřvinyl, jehož součástí je také album "Jilemnický
okultista", což znamená, že každé z obou alb je roztaženo na formát
dvou desek. Komplet vyšel ve více provedeních obalu či barvách vinylů,
z hlediska kapely jde ovšem o bootleg.
Právě aktuální čtvrtá
edice, vydaná přímo kapelou na její nově vzniklé vlastní značce, přímo
navazuje na loňský kompakt a připomíná první vydání, jenže tentokrát v
šedivém zabarvení s lehce posunutým výřezem snímku zimní krajiny. Na
zadní straně pánové znovu stojí na strmé skále, oproti minulosti jde
ale o jiný záběr, snímaný z výrazně větší blízkosti. Zadní menší fotka
zcela chybí, nicméně nahrazuje ji velký skládaný černobílý plakát.
Největší změnu představuje rozevírací obal, jehož vnitřek připomíná
přílohový list první edice, jedna z kreseb je ale odlišná oproti
originálu a jinak jsou poskládány rovněž texty, byť z hlediska
kompletnosti ne zcela dotažené. Vedle několika menších chybiček se
totiž nějak nevešel refrén skladby "Jáma pekel" a v nepříjemném
souladu s některými předchozími kompaktními edicemi znovu chybí
poslední sloka songu "Útok", končícího slovy:
"Tady a teď,
vidíte Božího syna, tady a teď, jeho svíce zhasíná!"
Další
podstatnou změnou je fakt, že na jediný vinyl se vešla naprosto
kompletní porce všech skladeb a "Černá svatozář" je oproti zvyklostem
na konci strany A, jejíž označení na zadní straně ovšem chybí. Zvukově
jde o původní a tedy neremastrovanou verzi, což možno vnímat
dvojsečně. Na jednu stranu lze nahrávku vychutnat v její nezkrášlené a
tedy nejsyrovější podobě, na druhou stranu je to mírně na úkor
průraznějšího zvuku. Každopádně, toto klasické dílo zřejmě obstojí v
jakékoliv zvukově variantě a jeho mimořádný atmosférický náboj
nedokáže zhatit vůbec nic.
"Dobře znám to místo, kam
všichni stejně patříme, nevěřte prolhanejm držkám proroků, Bůh je teď
náš sluha a Satan jakbysmet, ty dva pacholci mně dávno pijou krev."
Před jedenácti lety jsem na adresu kultovního alba napsal přesně
toto: První album "Ritual" bývalo v době svého vydání ceněno
méně než tehdejší thrashové nahrávky, ale časem dozrálo a dnes je již
zcela právem považováno za naprostý kult. Sice možno vytknout určitou
zvukovou či hudební nedokonalost, nicméně působivě jednoduchá kytarová
sóla, tympánové údery, skřehotavý Stormův vokál nebo naprosto úchvatné
a dodnes nepřekonané rouhavé texty vytvářejí natolik mrazivě chladnou
a současně žhavě pekelnou atmosféru, že navždy toto temné dílo zapsala
černým písmem mezi nesmrtelné klenoty. Majestátně klávesové "Intro"
předznamenává nepřekonatelný "Pád modly" a nezapomenutelným hitům
"Géniové" a "Zapálili jsme Onen svět" skvěle sekunduje "Černá
svatozář". S převažujícími rychlými tempy pracují neméně zdařilé songy
"Každý z nás...!" a "Věčný návrat", titulní instrumentálka "Ritual" a
zejména pak stále vynikající "Jáma pekel". Po možná trochu slabším
"Vykoupení" přivádí vše do zdárného konce rozsáhlý závěrečný "Útok".
Některé uvedené skladby plní v blackmetalovém prostředí podobnou
roli, jakou v tom nejobecnějším měřítku písně "Holka modrooká", "Kočka
leze dírou, "Pec nám spadla", "Prší, prší" nebo "Skákal pes". Jde o
jakési bezmála zlidovělé hitovky, kdy mnohé pasáže si jejich největší
znalci můžou prozpěvovat v hospodě. Včetně třeba refrénu možná vůbec
největšího hitu:
"Otče, proč jsi mě opustil? Protože víra
tvá je silnější než já! Já vím, už tě nepotřebuji. Géniové bez pohřbu
vcházejí."
Znovu a opakovaně popisovat či hodnotit klasiku
všech klasik již zřejmě postrádá smysl. Stačí snad jen podotknout, že
veškerého mezinárodního věhlasu bylo docíleno navzdory výhradně českým
textům, jimž zahraniční příjemci nemůžou rozumět, jenže přesto v tom
všem nalezli něco neopakovatelného, co ani s dlouhým odstupem více než
dvou dekád nezestárlo.
"Úlomky těžkých kovů se řítí
temnotou, dvě oči září v dáli s klidem lhostejným, žádný tvor
nepronikne jeho samotu, není-li zlo živlem převládajícím."
Sílu tohoto materiálu prokazují i četné coververze, hlavně na
albech "A Tribute to Master's Hammer" a pozdějším "The Golden Tribute
To Master's Hammer", které však na vinylu dosud nevyšly. Některé z
těchto či jiných verzí sice byly zařazeny na samostatná alba oněch
kapel, leč gramofonově je z toho slyšet snad jen "Každý z nás…!" na
letošní vinylové edici staršího alba Fleshless, prastará "Jáma pekel"
na druhém albu Maniac Butcher a ta stejná hitovka, ale v silně odlišné
verzi, přímo zásluhou jednoho z původců, tedy Necrococka, na
sedmipalci projektu Kaviar Kavalier.
"Mohutný černý dým z
útrob země, nebesa krvácejí. Rudé skvrny na sněhu zářícím, stále se
zvětšují. Je pravděpodobné, že někdo nahoře, marně a zoufale, se snaží
smývat hříchy světa. Je těžké proklínat, co již dávno prokleto, nelze
nic napravit, když sémě zla již dávno zaseto!"
Je těžké
znovu velebit, co již dávno velebeno... |