>>>   R e c e n z e   >>>   NERUDA "s/t"

NERUDA "s/t"

(2010 EMI)

Vyznání tuzemskému osmdesátkovému rocku a metálek barevný gramodesce

I když se může v odpoledním spánku zdát, že nejlepším hudebním nosičům svítá na lepší časy, ani velké tuzemské labely, které sem tam opatrně vypustí nějakou gramodesku do kalných vod mainstreamu, nejsou pražádným důkazem tohoto - některými novináři uměle vyživovaného - sci-fi.

Nerudu vydává velká firma, major label, ale ve svý podstatě o žádný výše zakalený mainstream rozhodně nejde. Neruda je sice další z řady osobitých projektů tuzemského funkového guru Romana Holého (z bývalých vzpomeňme jména Polobozzi nebo Sexy Dancers), tentokrát jde ale o tvrdé kytary a relativně nabroušený rock odkazující k tuzemské scéně 80. let, tzv. nové vlně - s patinou undergroundu. Vše ovšem v honosném zvuku, vybrané unikátní produkci a neprosté výrazu a instrumentální i frázové variability, esence vulgarity a hravosti od první do poslední skladby. Ovšem dávno nejsme v osmdesátých letech, odér někdejší šedi dávající většině tehdejších es punc jedinečnosti, je (na jednu stranu) naštěstí pryč. Zůstala tu ale silná vazba, neoddiskutovatelně skvělé řemeslo a ve finále současným fýlem stisknutá deska domácích i hostů, ke který se posluchač, co tohle všechno zažil, na čem vyrostl a co ve svý podstatě neopustil, bude vracet stejně rád, jako ke stařičkým vinylům Abraxas nebo Výběru, byť takhle ta alba ve skutečnosti nelze dost dobře porovnávat.

Ani co do zevnějšku Neruda nelpí na dobových konvencích či nemožnostech, právě že úplně naopak. Pro osmdesátky kontroverzní obal, kterej by tehdy rozhodně neprošel cenzurou zepředu (regulérní soulož), natož zezadu (tattoo-piercing suicide girls a chlápek ládující si do žíly), lux-gatefold uvnitř s vyobrazeným aparátem a instrumenty uprostřed zasněžený šumavský samoty, a bílý vinyl. Rozdíl mezi těmi, co makaj a těmi, co mimo svý možnosti kecaj „tehdy jsme nemohli a teď to jde“, je třeba v tom, že zatímco tehdy nemohli, a tak byli uraženě zalezlí, teď už jenom kecaj a krituzujou. Nerudou si partička úplnejch bláznů do muziky splnila svůj sen, není v tom pražádná kalkulačka, prostě jenom to starý vysněný krédo, po kterým za komoušů všichni tak toužili. Myslet si co chci, dělat si co chci. A přesně tak je třeba k týhle nekonvenční desce přistupovat.