>>>
LADISLAV OLIVA | 2014-01-27 >>>
OLYMPIC
"Želva"
LP (1968 Supraphon, 2013|03|22 Supraphon)
Základní stavební kámen českého rocku
Když se roku 1963 ze členů
skupin Karkulka nebo Big-Beat Quintet vyklubal tehdy ještě mnohočlenný
Big-Beat Olympic, který v listopadu stejného roku představil na pódiu
divadla Semafor komponované pásmo "Ondráš podotýká...", těžko asi někdo
mohl tušit, co všechno se později pod jménem Olympic odehraje. Do roku
1966 postupně odešli všichni zpěváci, mezi nimi i třeba Pavel Bobek,
Josef Laufer, Yvonne Přenosilová nebo Miki Volek. Kapelníkem se stal
Petr Janda, který se mezitím pustil do vlastní písňové tvorby
ovlivněné beatlemánií, jejímž přímým důsledkem byla i dodnes
nepřekonatelná píseň "Dej mi víc své lásky" z roku 1965. Průběhem asi
dvou sezón vykrystalizoval materiál, který pak byl od ledna do října
1967 zaznamenán a posléze částečně vydán na singlech, ale především na
stále svěžím, od března 1968 šířeném albu "Želva", které nejenže
obsadilo 5. místo v anketě "Deska desek" (1990), ale dokonce zvítězilo
v anketě "Alba, která měnila Česko" (2006).
Asi nejklasičtější
deska českého bigbítu a současně základní stavební kámen, protože když
pomineme několik málo kompilací, šlo o historicky vůbec první
samostatné album nějaké české rockové kapely. Přestože bicí nejsou moc
slyšet, na svou dobu povedená a skvěle šlapající nahrávka je čímsi, co
zcela zásadně ovlivnilo a poznamenalo další vývoj domácího bigbítu,
včetně jeho často kritizované českosti. Ta je ale v tomto případě
synonymem nikoliv přízemního buranství, ale spíše lidové tvořivosti, o
čemž krásně svědčí hlavně hospodský popěvek "Línej skaut". Navzdor
všem zjevným vlivům mersey soundu a dalších dobových proudů je
výsledek opravdu veskrze český, ovšem ve smyslu těch nejlepších tradic
specifické národní kultury, včetně třeba jejího humoru.
Jen
skutečně asi stěží lze uvést jinou podobně třaskavou nálož pravé a
nefalšované písňové melodiky. Kolekce je natolik intenzivní sbírkou
trvalých hitovek, že v celé české hudební historii lze jiných stejně
charakterizovatelných desek nalézt jen několik – Krylova "Bratříčka",
Kubišové "Songy a balady", prvního sólového Mišíka, případně debuty
kapel Lucie, Tři sestry nebo Mňága & žďorp, nemluvě pak o kulturních
fenoménech, jakými byla souhvězdí Voskovec-Werich-Ježek či Suchý-Šlitr.
Přičemž pokud lze jmenovat cosi ještě kvalitnějšího, nabízí se snad
jen Flamengo a "Kuře v hodinkách", Pražský výběr a "Straka v hrsti",
popřípadě z mladších dob "Futuretro" od Tata Bojs.
Technicky
sice nedokonalé, leč nezapomenutelné a dávno již klasické texty Pavla
Chrastiny kulminují hned ve svižně gradované titulní skladbě "Želva",
jejíž často až dadaisticky označované sdělení nikdo dodnes nepochopil,
včetně autorů samotných. Mezi vrcholná čísla rozhodně patří i neméně
kouzelný "Dědečkův duch", byť zde ještě bez pozdějšího speciálního
dovětku, ale výborně zní také nedoceněné "Nikdo neotvírá", stejně jako
úderné a přitom rozverné rokenroly "Nebezpečná postava" a "Telefon",
odkazující na hybnější prapočátky souboru i veškerého bigbítu.
Nádherným baladám samozřejmě vévodí prvotřídní skvost "Snad jsem to
zavinil já" či Kleinova dosud působivá "Vzpomínka plíživá", ale určitý
půvab má také "Dám zejtra zas flám" a "Modravé mámení", takže jestli
lze mluvit o čemsi průměrnějším, pak jedině v souvislosti s písní "Jen
Bůh ví", jež v podání Chrastiny stěží konkuruje mnohem přesvědčivější
většině.
Pokud lze ještě něco vytknout, pak snad jen částečnou
zvukovou monotónnost. Té se mistrně vymyká zcela unikátní finále, jež
obstarává šestiminutový "Psychiatrický prášek", jedna z naprosto
nejlepších, nejúchvatnějších a nejgeniálnějších skladeb domácí rockové
historie, jejíž středová improvizační orgie je i po tolika letech
natolik vzrušující, že současné takzvaně alternativní kapely jako
Květy či OTK jsou proti tomu konzervativně sterilní a skoro až úsměvné
záležitosti.
Album jako celek je nejen svědectvím úsvitu české
rockové historie a jejím trvalým pomníkem, který nemohou povalit žádné
minulé, současné ani budoucí trendové vlny, ale zejména hodnotou, jež
platí i téměř půlstoletí od svého vzniku. Přestože kapela samotná
tento počin nejenže nikdy nepřekonala, ale na většině pozdějších desek
se k němu ani nepřiblížila.
Jak je již řečeno výše, album
nahrané v průběhu roku 1967 původně vyšlo v březnu 1968. Pouze však
menší a dnes mnohem cennější část nákladu disponuje klasickou
Pacákovou kresbou, zatímco ostatní výlisky jsou zabaleny do různých a
spíše nevzhledných univerzálních supraphonských obalů, což v oné
bigbítově pradávné době žel byla naprosto běžná praxe. Roku 1991
nahrávka sice vyšla v edici Trezor a se zcela odlišným obalem, na
plánovaný vinyl však nedošlo.
Nová vinylová reedice, vydaná 45
let od té původní, chvályhodně téměř přesně kopíruje staré vydání.
Přední stranu tedy tvoří ona klasická kresba, jen zmizelo logo
Supraphonu a červený odstín je trochu tmavší. Rovněž zadní strana je
víceméně totožná, tedy včetně dobového slova Jaromíra Tůmy, pouze byly
aktualizovány vydavatelské údaje. Malou úpravou, zejména ohledně
barevného odstínu, prošla také etiketa, její základní grafické
provedení je však stejné.
Obohacením čerstvé edice je nově
vytvořený potištěný vnitřní obal. Jedna jeho strana předkládá text
"Želva. Želva? Želva!", který napsal zřejmě nejvýznamnější olympický
badatel Oldřich Zámostný a kde dotyčný detailně, pečlivě a zasvěceně
probírá velmi pestrou ediční historii alba, kterou dále dokreslují
reprodukce všech předních i zadních stran dřívějších LP a CD verzí. Na
druhé straně jsou pak dobové recenze, fotografie a také nahrávací
údaje ke všem písním.
Rozdíl je v tom, že zatímco původní
vydání je papírově matné, takže dochované výlisky jsou většinou v
horším stavu, to nové bylo opatřeno lakováním, což jistě vydrží větší
časovou zátěž. Pro fanklubové sběratele ale bylo několik málo kousků
ponecháno bez lakování.
Takto realizované vydání tak
představuje povedenou a víceméně nejdůstojnější možnou reedici jedné z
vůbec nejlepších a nejklasičtějších desek české rockové historie. |