>>>   R e c e n z e   >>>   PLEXIS "Půlnoční rebel"

PLEXIS "Půlnoční rebel"

(1990 Monitor)

Punk rock made in Plexis

Bylo to 1. října 1988, tehdy se ožralí Petr Hošek a Adolf Vitáček domluvili na znovuobnovení Plexis. Slovo dalo slovo a Plexis začínají koncertovat. Sestavu tvořili Hošek - zpěv, Vitáček - bubny, Brož - basa a úplně nový člen skupiny Johny Chaos - kytara. Kapela měla dobře našlápnuto, takže je pochopitelné, že v roce 1990 se uchýlila natočit svůj debut "Půlnoční rebel".

A přejdeme hned k obalu, z něhož se na nás „ksichtí“ čtyři chlápci v kožených bundách. Obal je jednoduchý, tvoří ho dvě fotografie členů skupiny a klasické „plexisácké“ logo. Originální mi přijde, že vedle českých názvů songů jsou napsány i jejich překlady do angličtiny. A jen tak mimochodem, doporučuju přečíst si poděkování na zadní straně dole.

Tak a teď už konečně muzika. Od svého znovuobnovení se Plexis dost změnili. Byl to už trochu jinej punk rock než předtím - většinou se uvádí tahle fošna spíš jako street rock. No, já to nechám na vás, mně osobně jsou tyhle škatulky celkem u prdele. Velkou změnou oproti starým Plexis je určitě příchod nového kytaráka Honzy Jukla zvaného též Johny Chaos (ex-P.S. a Suicidal Commando): rychlé a hutné riffy - zvuk kytary je skoro až metalový (např. "Televize", "Punk a pláč"). Další novinkou bylo, že z Petra Hoška se stal pouze zpěvák (kytaru odložil a basu si přibral až později).

Deska se nahrávala v ostravském studiu C. O produkci se postaral Miloš Dodo Doležal, což byl určitě dobrý tah, protože Dodo je výbornej producent.

Deska obsahuje jak rychlé vypalovačky ("Represe" nebo "Televize"), tak i pomalejší vály ("Promiň") a legendární cover od Ramones "Svět jsou bary", což je asi dodneška nejžádanější a nejznámější píseň od Plexis. Traduje se dokonce, že když tady v roce 1994 byli Ramones a Plexis jim dělali předkapelu, tak při této písni členové Ramones stáli na kraji pódia a hulákali na Hoška... Nechybí zde ani zpěvné písně ve středním tempu, které jsou tak typické právě pro Plexis ("Je to hra", "Ona neví o co jde", "Půlnoční rebel"). Docela mě mrzí nedoceněnost písně "Take it easy", která je dle mého naprosto v pohodě a je velká škoda, že ji dneska skupina nehraje live. Co se týká textů, tak některé působí dost naivně („ať už jsi skin nebo punkrocker, nesmíš se rvát, na svojí agresi zapomeň, zkus to se smát“). Povětšinou jsou to však klasické Hoškovské texty ze života. Plexis nikdy nebyli nějak politický, takže v textech se zpívá o televizních maniacích, o klukovi, kterýmu zbyl už jenom punk a pláč, o ženskejch, apod.

Málokdy se však stane, aby deska neměla jediné slabé místo. V tomto případě považuji za ono slabé místo song "Nephilim" (ještě že je na straně B). Ta píseň se podle mého názoru na tuhle fošnu hodí pramálo a její text je fakt děsnej. Naštěstí je poměrné krátká. Dalším zklamáním je pro mě nezařazení písní "Mrož" nebo "Hospoda U Zpěvců" z legendárního dema, které Plexis nahráli v roce 1989. Je však pravdou, že druhá jmenovaná se později objevila na albu "Už mi to kroutí nohy" pod názvem "Calambre", ale již v pozměněné podobě.

Nakonec mohu jen říct, že debut Plexis se povedl velmi zdařile, a nebýt téhle desky, tak spousta punx není punx. LP patří k těm nejlepším skvostům v mý sbírce, prostě kurevsky dobrej masakr!