>>>   R e c e n z e   >>>   ROOT "Hell Symphony"

ROOT "Hell Symphony"

(1991 Zeras)

Definice pekla aneb pozvolný přerod mezi blackmetalovým pravěkem a novověkem

První deska v angličtině a zároveň druhá v diskografii Root pro mne ve své době (před šestnácti lety) byla jistým zjevením. Kapele zjevně nestačila přímočarost debutové desky a omezení se na český trh. Přidala ještě pořádný kus muzikálnosti a Big Boss opustil mateřštinu. Byla to reprezentativní fošna, kterou se kapela uvedla venku, byť jí vydavatelská firma Zeras, která v té době krachovala, oproti "Zjevení" prakticky zazdila i doma. Fanoušek dobré muziky si však cestu k této najde vždy, ať je sebevíce obtížnější.

Obal gramodesky je z nejklasičtějších: kozel v pentagramu přes celou desku, strašidelné krvavě rudé logo a hororový nápis „Hell Symphony“. Ve vnitřní příloze je další, tentokrát ne tak přímočarý motiv pekla a texty psané rukou, nijak zvláštním či zajímavým rukopisem. Tohle jediné mi přijde dělané na koleně, jinak je "Hell Symphony" od A do Z skutečnou pekelnou symfonií, černěkovovou jízdou non plus ultra kočírovanou samotným Satanem!

Po krátké úvodní deklamaci zasekne instrumentální pochodová kompozice, jež dá postupně zcela jasně na srozuměnou: do pozoru, tady se začíná vařit trochu jiná káva, než která se podávala při debutovém defilé! Promyšlená stavba songu, změny temp, sóla, několikrát probliknuvší akustická kytara. Vyjevený "Belzebub" předává žezlo pořadové číslici dva jménem "Belial", která je již opatřena Bossovým zpěvem, poplatným nové verzi stylu, jež sice vůbec nepopírá své kořeny, nýbrž se prostřednictvím jich napájí plnými doušky, roste před očima a košatí až sluch přechází. "Lucifer" hudebně, frázováním a především náladou odkazuje třeba na "Aralyon" z debutu, ponurá atmosféra a místy vražedně pomalé tempo rozkrájí posluchače jako horký nůž máslo na hlavách metalových kapel držící se v té době prověřených klišé. "Abaddon" zkraje naznačí jistou dávku mystiky a vlažné tempo jen umocňuje přicházející nástup a patrně nejpoutavější (nikoliv však nejlepší) refrén druhé desky. "Asmodeus" se zpočátku táhne jako smrad a v okamžiku náznakem připomene blíže nejmenovaný kytarový motiv obsažený na první desce Serious Music (jen si ji pěkně vyhrabejte), po kterém však promptně skočí pekelný kolovrátek, jednoduchý refrén a pěkná sóla pánů D.A.N.a a Blackoshe.

"Satan" zlověstně načne bubeník a ve chvíli, kdy se dostává do varu, Boss navíc deklamuje, káže celou skladbu, aby se nakonec smíchy popadal za břicho. "Leviathan" je opět plnohodnotná a naprosto úderná skladba se vším všudy, navíc ji lze označit hitem desky - kytary si posluchače rychle omotají, Bossův štěkot jim zpočátku pomáhá dotahovat a skladba se vrství o další nálady, graduje ve smyslu prýštících nápadů, temp a nálad. Zákusek. "Astaroth" je přímá, jednoduchá věc, ozvláštněná chorálovým refrénem a rozvinutá sérií kytarových sól. "Loki" začne výpravně, pokračuje ve středním tempu a po sólech odezní vystřídáním zrychlené a vybrnkávané verze... "The Prayers" přinese motivy zklidňující akustické kytary, Big Boss opět deklamuje, vítr duje, Black Drum se pomalu přidává a skladba vrcholí kdesi v dálce, kde už posluchač dávno není schopen vnímat... Končí tak ucelené, koncepční dílo, které se z dnešního pohledu jeví jako jistý přerod mezi blackmetalovým pravěkem a novověkem, kam tímto albem Root vykročili a na svých následujících deskách se už nikdy nevrátili zpět. A to z nich postupem let udělalo legendu a vůbec nejzajímavější a nejoriginálnější blackmetalovou kapelu všech dob. Mluvím takto o domácí scéně, ale venku jsou zástupy těch, kteří se nezdráhají mluvit o Root ve stejném duchu, takto ovšem v měřítku celé planety Země.

Tuhle desku neposlouchám vůbec tak často jako jiné s logem Root, snad pro její nejednoznačnost, nebo - přesněji, znovu a jinými slovy řečeno - z dnešního pohledu jen vlastně logickou - přirozenému vývoji přisouzenou - rozpolcenost. Ovšem nebýt jí, pravděpodobně by se Root nikdy nedostali k majestátnímu temnému metalu, jak jej provozují v plné parádě dnes. A díky tomu stále oslovují jak většinu původních, tak nové generace příznivců. Rozhlédnu-li se na obě strany, "Hell Symphony" byl naprosto logický a vyvážený přerod mezi debutem a vrcholem tvorby Root, třetí deskou "The Temple In The Underworld" (o té už velmi brzy podrobněji).