>>>   R e c e n z e   >>>   ROOT "Zjevení"

ROOT "Zjevení"

(1990 Zeras)

Komnata je do tmy ponořená...
                                      ...a Root kralují roku 1990

První velká deska Root se dnes honosí kultovním statusem. "Zjevení" bylo skutečným zjevením na tuzemské scéně. Nebylo sice prvním extrémem na metalovém bitevním poli, ale celkovou koncepcí se výrazně lišilo od ostatních tvrděkovových produkcí - a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je umístění takřka kompletního koncepčního dema "The Trial", tím druhým satanistická orientace ostatních písní. Každý asi dobře ví, že albu předcházela čtyři šířená dema, singl a videoklip ke skladbě "Upálení" vysílaný v České televizi, ještě se zvukem z dema a s bývalým kytaristou Polym (v Root zvaným Mr. Death), dnešním leaderem Insanie. Toho vyměnil Mr. DAN a doplnil tak trojici Big Boss - zpěv, Blaskosh - kytara a Black Drum - bicí (dnes také Insania). Baskytarista k dispozici nebyl, a tak basa na desce nezazní.

Dnes už asi nemá cenu detailně popisovat jednotlivé skladby, každý je zná takřka nazpaměť. Spíše se pokusím upozornit na některé skutečnosti, které nejsou patrné na první ani padesátý poslech, a pak se pokusím najít na tomhle osudovém díle i nějaké ty mouchy.

A začnu třeba hned tím, co mohlo být uděláno jinak, a dle mého názoru i lépe. Dovolím si tvrdit, že vynecháním mluveného intra ze satanské bible a mluveného úvodu "Upálení" na straně A by deska měla mnohem větší spád. Další věcí, která mi úplně nejde pod nos, je umístění „Cesty zkázy“ na konec strany B, přičemž zcela logicky náleží k materiálu na áčku, kam by se bez problémů (při vynechání recitativů) vešla. Tím by na béčku uvolnila místo nejen áčkové „Písni pro Satana“, ale i zcela nepochopitelně chybějícímu „Hřbitovu“. Jasně, každý ví, že se "Hřbitov" objevil na sampleru "Death Metal Session", jenže tento argument neobstojí. Skladby "666" a "7 černých jezdců" totiž krátce předtím také vyšly na černém umělohmotném kotouči. Absence „Hřbitova“ na "Zjevení" je prostě neomluvitelná.

Tak to bychom měli - tu horší část práce - za sebou... Protože dále už budu spíše chválit. V první řadě zvuk. Ten byl pořízen v ostravském Citronu a na tehdejší dobu se vydařil nadstandardně. Když si pustím Root a pak třeba Kryptor nebo Assesor, tak druhé dvě desky jsou zvukově úplně v pytli. Možná je to lehce překvapivé, ale snad nejlépe se podařilo ozvučit Black Drumovy bubny, hlavně kopáky zní parádně. Kytarová sóla i zpěv mají také vysoce jakostní zvuk. Snad jen kytarové riffy by snesly výraznější sound - ale to bude spíše kvalitou hudebních nástrojů než studia.

Bez zajímavosti není také fakt, že nejvýraznější skladby na desce patří k těm starším, které se objevily na demech "Reap Of Hell", resp. "Messengers From Darkness". "Píseň pro Satana", "Sedm černých jezdců" a "666" jsou jednoznačně nejlepší na albu a ani zub času jim pranic neuškodil. Bez „666“ a „Písně pro Satana“ se dodnes koncerty neobejdou, pouze Rootana v textu nahradil Satan. Hodně vysoko hodnotím i dnes takřka zapomenuté "Znamení". Naléhavá skladba s hypnotickým majestátním vokálem jako by naznačovala budoucí Big Bossovo hlasové zklidnění a také kytarové pestré kouzlení stojí za několikerý poslech. Druhá „nová“ skladba "Démon" mě už v době vydání příliš nezaujala a i dnes mi nepřijde nějak výrazná. Takřka kompletní demáč "The Trial" okupuje - jak již uvedeno - první stranu (a "Cesta zkázy" desku zakončuje). Monotématické dílko je inspirováno řáděním španělské inkvizice v 15. století, které si vyžádalo pět tisíc upálených. V textu „Výslechu“ se objevují tehdejší způsoby mučení (garrucha = pověšení za ruce, tortura de cordeles = natahování na žebříku a tortura del aqua = nalévání vody do krku) a celý temný příběh spěje k tragickému konci. Ten popisuje další mega opus "Cesta zkázy", začínající dlouhou pomalou předehrou, kterou posléze vystřídá pekelná vichřice, v níž zaujme třeba echo efekt u zpěvu nebo další parádní sólo.

Zajímavý je snad i fakt, že proti vložené příloze se mírně liší většina textů. Franta Štorm zřejmě přepsal svým krasopisem texty k demáčům, načež Big Boss ve studiu některé veršíky lehce upravil. Nejmarkantnější je to v „Sedmi černých jezdcích“, kde v odříkávané pasáži chybí na příloze slovo >cíli< a zpívaný text je překopán téměř v každé větě. Drobné změny najdeme i ve „Zjevení“ (přidáno slovo >oni< v poslední větě), „Aralyonovi“ (přehození slov >také< a >můžeš<, nahrazení Rootana Aralyonem), „Výslechu“ (asi překlep v cordeles), „Upálení“ (přidán verš >Bude hořet navěky má svíce<) a hromadu drobných úprav v „666“. U LP to až tak nepřekvapí, obaly se tehdy dělaly dříve než vznikaly nahrávky, ale u pozdější CD reedice už to mohl někdo vyladit.

Tehdejší metalový grafik číslo jedna, Franta Štorm vsadil na titulní stránce na Big Bossovo charisma a jeho tehdejší strašidelné líčení, takže "Zjevení" v obchodě nešlo přehlédnout. Mě se ale více líbí zadní strana, přírodní scenérie je překryta velkým obráceným křížem. V něm je tentokrát fotka celé kapely, Big Boss opět s démonickými barvami a nezbytnými proprietami v podobě kosti a lebky.

Celkově je album skutečným klenotem, k jehož většímu lesku ještě mohlo přispět pár drobných úprav uvedených v předchozím textu. Ale i tak, jak album vyšlo, se jednalo o nejlepší domácí desku roku 1990. A bez zajímavosti není ani její současná sběratelská hodnota, kterou brzy odhalíme v rozhovoru se samotným Big Bossem.

Dovětek k recenzi:
Byl jsem upozorněn Big Bossem (je to v Poznámkách, ale ne každý je čte), že šířím dezinformace, takže tímto uvádím vše na pravou míru. "Hřbitov" nemohl být na albu, protože to neumožňovaly smlouvy s jednotlivými vydavateli - "Hřbitov" vyšel pod Direkt, "Zjevení" pod Zeras.