>>>
JOHAN | 2007-03-06 >>>
ROOT
"Zjevení"
LP (1990 Zeras)
Komnata je do tmy ponořená...
...a Root kralují roku 1990
První velká deska Root se
dnes honosí kultovním statusem. "Zjevení" bylo skutečným zjevením na
tuzemské scéně. Nebylo sice prvním extrémem na metalovém bitevním
poli, ale celkovou koncepcí se výrazně lišilo od ostatních
tvrděkovových produkcí - a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je
umístění takřka kompletního koncepčního dema "The Trial", tím druhým
satanistická orientace ostatních písní. Každý asi dobře ví, že albu
předcházela čtyři šířená dema, singl a videoklip ke skladbě "Upálení"
vysílaný v České televizi, ještě se zvukem z dema a s bývalým
kytaristou Polym (v Root zvaným Mr. Death), dnešním leaderem Insanie.
Toho vyměnil Mr. DAN a doplnil tak trojici Big Boss - zpěv, Blaskosh -
kytara a Black Drum - bicí (dnes také Insania). Baskytarista k
dispozici nebyl, a tak basa na desce nezazní.
Dnes už asi nemá cenu detailně popisovat jednotlivé skladby, každý je
zná takřka nazpaměť. Spíše se pokusím upozornit na některé
skutečnosti, které nejsou patrné na první ani padesátý poslech, a
pak se pokusím najít na tomhle osudovém díle i nějaké ty mouchy.
A začnu třeba hned tím, co mohlo být uděláno jinak, a dle mého názoru
i lépe. Dovolím si tvrdit, že vynecháním mluveného intra ze satanské
bible a mluveného úvodu "Upálení" na straně A by deska měla mnohem
větší spád. Další věcí, která mi úplně nejde pod nos, je umístění
„Cesty zkázy“ na konec strany B, přičemž zcela logicky náleží k
materiálu na áčku, kam by se bez problémů (při vynechání recitativů)
vešla. Tím by na béčku uvolnila místo nejen áčkové „Písni pro Satana“,
ale i zcela nepochopitelně chybějícímu „Hřbitovu“. Jasně, každý ví, že
se "Hřbitov" objevil na sampleru "Death Metal Session", jenže tento
argument neobstojí. Skladby "666" a "7 černých jezdců" totiž krátce
předtím také vyšly na černém umělohmotném kotouči. Absence „Hřbitova“
na "Zjevení" je prostě neomluvitelná.
Tak to bychom měli - tu horší část práce - za sebou... Protože dále už
budu spíše chválit. V první řadě zvuk. Ten byl pořízen v ostravském
Citronu a na tehdejší dobu se vydařil nadstandardně. Když si pustím
Root a pak třeba Kryptor nebo Assesor, tak druhé dvě desky jsou
zvukově úplně v pytli. Možná je to lehce překvapivé, ale snad nejlépe
se podařilo ozvučit Black Drumovy bubny, hlavně kopáky zní parádně.
Kytarová sóla i zpěv mají také vysoce jakostní zvuk. Snad jen kytarové
riffy by snesly výraznější sound - ale to bude spíše kvalitou
hudebních nástrojů než studia.
Bez zajímavosti není také fakt, že nejvýraznější skladby na desce
patří k těm starším, které se objevily na demech "Reap Of Hell", resp.
"Messengers From Darkness". "Píseň pro Satana", "Sedm černých jezdců"
a "666" jsou jednoznačně nejlepší na albu a ani zub času jim pranic
neuškodil. Bez „666“ a „Písně pro Satana“ se dodnes koncerty
neobejdou, pouze Rootana v textu nahradil Satan. Hodně vysoko hodnotím
i dnes takřka zapomenuté "Znamení". Naléhavá skladba s hypnotickým
majestátním vokálem jako by naznačovala budoucí Big Bossovo hlasové
zklidnění a také kytarové pestré kouzlení stojí za několikerý poslech.
Druhá „nová“ skladba "Démon" mě už v době vydání příliš nezaujala a i
dnes mi nepřijde nějak výrazná. Takřka kompletní demáč "The Trial"
okupuje - jak již uvedeno - první stranu (a "Cesta zkázy" desku
zakončuje). Monotématické dílko je inspirováno řáděním španělské
inkvizice v 15. století, které si vyžádalo pět tisíc upálených. V
textu „Výslechu“ se objevují tehdejší způsoby mučení (garrucha =
pověšení za ruce, tortura de cordeles = natahování na žebříku a
tortura del aqua = nalévání vody do krku) a celý temný příběh spěje k
tragickému konci. Ten popisuje další mega opus "Cesta zkázy",
začínající dlouhou pomalou předehrou, kterou posléze vystřídá pekelná
vichřice, v níž zaujme třeba echo efekt u zpěvu nebo další parádní
sólo.
Zajímavý je snad i fakt, že proti vložené příloze se mírně liší
většina textů. Franta Štorm zřejmě přepsal svým krasopisem texty k
demáčům, načež Big Boss ve studiu některé veršíky lehce upravil.
Nejmarkantnější je to v „Sedmi černých jezdcích“, kde v odříkávané
pasáži chybí na příloze slovo >cíli< a zpívaný text je překopán téměř
v každé větě. Drobné změny najdeme i ve „Zjevení“ (přidáno slovo >oni<
v poslední větě), „Aralyonovi“ (přehození slov >také< a >můžeš<,
nahrazení Rootana Aralyonem), „Výslechu“ (asi překlep v cordeles),
„Upálení“ (přidán verš >Bude hořet navěky má svíce<) a hromadu
drobných úprav v „666“. U LP to až tak nepřekvapí, obaly se tehdy
dělaly dříve než vznikaly nahrávky, ale u pozdější CD reedice už to
mohl někdo vyladit.
Tehdejší metalový grafik číslo jedna, Franta Štorm vsadil na titulní
stránce na Big Bossovo charisma a jeho tehdejší strašidelné líčení,
takže "Zjevení" v obchodě nešlo přehlédnout. Mě se ale více líbí zadní
strana, přírodní scenérie je překryta velkým obráceným křížem. V něm
je tentokrát fotka celé kapely, Big Boss opět s démonickými barvami a
nezbytnými proprietami v podobě kosti a lebky.
Celkově je album skutečným klenotem, k jehož většímu lesku ještě mohlo
přispět pár drobných úprav uvedených v předchozím textu. Ale i tak,
jak album vyšlo, se jednalo o nejlepší domácí desku roku 1990. A bez
zajímavosti není ani její současná sběratelská hodnota, kterou brzy
odhalíme v rozhovoru se samotným Big Bossem.
Dovětek k recenzi:
Byl jsem upozorněn Big Bossem (je to v Poznámkách, ale ne každý je
čte), že šířím dezinformace, takže tímto uvádím vše na pravou míru.
"Hřbitov" nemohl být na albu, protože to neumožňovaly smlouvy s
jednotlivými vydavateli - "Hřbitov" vyšel pod Direkt, "Zjevení" pod
Zeras. |