Hlavní stan  |  České vinyly  |  Recenze  |  Rozhovory  |  Odkazy  |  Kapely

Hledané  |  Nabídka  |  Inzerce  |  Poznámky  |  O nás  |  Kontakt  |  English info


>>>   R e c e n z e   >>>   STROMBOLI "s/t"

English version is not available now>>>   E n g l i s h   >>>   

>>> JOHAN | 2008-04-01 >>>

STROMBOLI "s/t"

double LP
(1987 Opus)

Dvojalbum s kultovním statusem

Když vyšlo dvojalbum Stromboli, byla to událost jako hrom. Pražský výběr byl v té době komunisty zakázán, a tak se Michal Pavlíček realizoval v jiných projektech. Spolu s bubeníkem Klaudiem Kryšpínem a baskytaristou Vladimírem Kulhánkem se v roce 1985 představili v pražské Lucerně. V přebalu dvojalba píše Josef Chuchma: „Bylo to jako zjevení, když se v Lucerně na festivalu Jazz Praha ´85 objevilo trio Michal Pavlíček a spol. Pavlíček, hrající před publikem po takřka tříleté pauze, odvedl posluchače do svých podivných magických světů, které, jak se teprve ukázalo, v předchozích skupinách jen naznačoval.“ Právě skladby z popisovaného koncertu tvoří 1. stranu dvojalba Stromboli, byť tehdy se ještě kapela nijak nejmenovala. Tři instrumentálky oscilují na pomezí jazzu, rocku a nové vlny. Všudypřítomná a neustále kouzlící kytara je doplněna citlivou rytmikou - baskytara v pozadí jen tak přede a bicí zvolna a polehoučku odpočítávají. První dvě skladby, to je zasněnost, abstrakce a únik do světa fantazie, světa, ve kterém to nevypadá zrovna vesele, i když druhá polovina kompozice "Bez názvu" přece jen nabídne rychlejší tempa. Až s třetí „Rychloběžkou“ se dočkáme trochy veselosti, rozjuchanosti a tvrdšího rockového výraziva. Mě se právě poslední kousek z první strany líbí nejvíce.

Druhá strana už zachycuje hotovou kapelu takříkajíc do roka a do dne. Dvě skladby jsou z dalšího ročníku přehlídky Jazz Praha, dvě byly nahrány v Lidovém domě taktéž v šestaosmdesátém - čili celá jedna deska obsahuje jen live nahrávky. Každý koncert odehráli Stromboli v trochu jiné sestavě - na prvním doplnila zmíněnou trojici zpěvačka Bára Basiková, na druhém se místo Vladimíra Kulhánka objevil basák Jiří Veselý a přibyla klávesistka Vendula Kašpárková. Největší změnou proti prvním třem songům je nástup vokalistů. Jasně navrch (co se týká prostoru) má Bára, občas jí nějakými nesrozumitelnými výkřiky doplňuje Michal a jasně dává na vědomí, že žádný velký zpěvák není. Naproti tomu Bára s hlasem doslova čaruje - a byť text v songu "Stromboli" je vlastně pouhé preludování a opakování slova Stromboli, Báře to bohatě stačí k předvedení haldy výrazů a poloh. Nemůžu si pomoci, ale i po těch letech mě stále přechází mráz po zádech a znovu se jen utvrzuji ve skutečnosti, že Bára Basiková je jednou z našich nejlepších zpěvaček. Při poslechu této skladby člověk úplně vidí majestátní sopku Stromboli, podle které se Pavlíčkova družina pojmenovala. Mimochodem, sopka je stále aktivní, narozdíl od kapely... "Já ti dávám, dávám" už má klasický text z dílny Josefa Novotného a trochu složitější, experimentálnější strukturu - střídají se uvolněnější úseky s procítěným Bářiným zpěvem s úseky s expresivnějším projevem a opět dojde na hlas Michala, víceméně v oněch rozevlátějších pasážích. "Třesky, plesky" - jaký název, takový text, pořád dokola, i tady funguje zpěv jako další nástroj, a jako další nástroj se výrazně prosazují klávesy, které posunují Stromboli do trochu jiných, snad uhlazenějších sfér. "Bezejmenná" začíná trochu ulítlejší pasáží, po chvíli se ale opět ke slovu dostává Bára a poprvé interpretuje verše básníka Christiana Morgensterna. Verše hodně netradiční - ostatně německý poeta je poměrně známou osobností a většina asi dobře ví, že jeho tvorba je přinejmenším hodně zvláštní. Nicméně k hudbě Stromboli právě jeho slova padnou dokonale.

Strana číslo tři zachycuje kapelu na vrcholu tvůrčích sil. Studiový záznam lyričtější polohy kapely přináší pět famózních songů, ve kterých se objevuje další řada hostů, kteří se na jejich vyznění výrazně podepsali. Prvním je Vilém Čok, který svým „čokujícícím“ hlasem doprovází Báru v "Carmen", otextovanou Zuzanou Michnovou. Vilda tady dokazuje, že kromě uječené estrádní polohy dokáže podat i precizní pěvecký výkon a je jen škoda, že se do podobných dobrodružství nepouštěl častěji (i když jeho čas ještě přijde na čtvrté straně). Nejrockovější píseň z pětice jede v poměrně svižném tempu, zvuk je masivnější než v následujících baladách a zazní dokonce housle Ivy Bittové. "Villa Ada", jediná bez textu, jen s Bářiným „aaaaáááá“ navozuje pocit éterična, průhledna a zasněnosti. Největším hitem této strany je určitě "Veliké lalulá", další Morgensternův text, tentokrát na šachové téma. O zpěv se střídají Pavlíček s Basikovou, kytara zní místy akusticky a bicí jsou hodně umírněné, jakoby jen dokreslují náladu. I "Košilela" je otextována Morgensternem - „docela osiřela košilela...“ - a Bára opět dokazuje jak výjimečnou zpěvačkou je. Trochu rockověji jede "Houpací židle na opuštěné terase", Bára sahá k hlubším polohám, hojně se prezentují syntetické zvuky kláves a skladba uteče - díky krátké stopáži - jako voda.

Poslední strana je jednoznačně nejrockověšjší, svého času i metalisti akceptovali hitovky "Ivanhoe" respektive "Ó hory, ó hory". V "Ivanhoe" se k mikrofonu postavili dokonce Pavlíčkovi synové Jan a Michal, samozřejmě s podporou svého otce a znovu i Viléma Čoka. Inspirován románem Waltera Scotta textoval Josef Novotný a před námi ožívají dávné rytířské souboje. Zarytí fanoušci umělečtější tvorby skupiny tuhle skladbu příliš nemusí, vadí na ní snad trochu kabaretní zpěv obou chlapců i Vildy Čoka, ale mě se líbí mnohem více než následující "Na koni". Tu mám vlastně nejméně rád z celého kompletu a důvodem je její předchozí znalost ze sampleru "Posloucháte Větrník... 2". Kdykoliv znám nějaký song z předcházejícího nosiče, působí na mě v kontextu následného řadového díla jaksi nepatřičně. Takže ať dělám, co dělám, nenadělám nic (smích). "Kvůli ní" a opět změna autorského i pěveckého týmu. Bára bere jen malý prostor, ten zásadní patří Michaelovi Kocábovi, zároveň také autorovi slov. Text je hodně vážný - osobní zpověď po ztrátě blízkého člověka. Hudební doprovod se slovy výborně koresponduje a Kocáb podává excelentní pěvecký výkon. A ten největší nátěr nakonec. "Ó hory, ó hory", hymna která se rozjíždí pozvolna, aby na konci refrénu gradovala frenetickým řevem Vildy Čoka. Skladba má chytlavý nosný motiv, jehož několikeré opakování se rychle dostane pod kůži, stejně jako hypnotický refrén vzdávající hold přírodním velikánům. Pro mě jsou „hory“ jednoznačným vrcholem dvojalba.

I obal dvojdesky zaslouží krátké zastavení, protože na dobu vzniku je poměrně vydařený. Fotky z live vystoupení kapelu dobře charakterizují, sleeve-note Josefa Chuchmy není zbytečná (v době vydání alba byly podobné záležitosti většinou spíše k smíchu) a sestava je uvedena do nejmenších podrobností. Titulní strana je provázána se zadní stranou rozvíracího obalu - vpředu je stěna sopky ještě před erupcí, vzadu už začíná praskat a pomalu k ní směřuje.

Stromboli určitě svého času patřili k nejzajímavějším domácím projektům. Bezejmenné dvojalbum je svědectvím o jejich začátcích. Materiál na dvojalbu působí poněkud roztříštěným dojmem - málokdo by asi hádal, že první a čtvrtou stranu nahrála tatáž skupina. Ale já v této roztříštěnosti nevidím problém, deska ukazuje skladatelské schopnosti Michala Pavlíčka v širokém spektru od jazzrocku po rock agresivní. I po těch více než dvaceti letech má tohle dílo stále co říci a já se k jeho poslechu rád vracím.

Recenze | Hlavní stan


Srpuls.CZ | Vdmusick © Λ-Ω Magick Disk Musick 

NAVRCHOLU.cz
MS IE [Win] 6.0 & Mozilla Firefox [Win] 1.5.0.4 >> 1024x768 pix.