>>>   R e c e n z e   >>>   THE FIALKY "Co krok to 15 let punk rock"

THE FIALKY "Co krok to 15 let punk rock"

(2015|03|06 Papagájův Hlasatel Records)

Nadmíru pěkný dárek k výročí

Představovat na našem webu The Fialky by bylo jako nosit dříví do lesa, pravidelný čtenář totiž ví, že se na webu postupně objevily recenze ke všem deskám pražských pankáčů, nehledě na to, že kapela si vydobyla pevné místo na naší scéně a nikoho tak vlastně ani nepřekvapí bilanční LP pojmenované "Co krok, to 15 let punkrock", které k loňskému výročí vydal Papagáj, jakožto stálý vydavatel Fialek.

Hned na začátek musím vyzdvihnout barevný obal, respektive především vnitřní přílohu. Ta na několika stranách obsahuje velice dobře napsanou historii kapely, kterou doplňuje mnoho fotek z koncertů, zkušeben i mejdanů. Výborným nápadem je k jednotlivým rokům fungování kapely zařazení dobových vzpomínek na události, které tehdy hýbaly společností (povodně v roce 2002, rozehnání Czechteku v roce 2005, smrt Václava Havla v roce 2011, atd.). Ovšem nechybí ani kompletní texty v češtině a angličtině. Smekám pomyslný klobouk, takhle si představuji "Best Of", které má smysl!

Čtrnáct vypalovaček ze všech desek Fialek (včetně alb "Průser" a "Šance", která vyšla pouze na CD) na fialovém vinylu rekapituluje kapelu, která se drží stylu „Punk 77“, a to nejen hudbou, ale i image. Když tak poslouchám desku a dívám se na výčet skladeb na zadní straně obalu, skupina zařadila na své "Best Of" především vály ze svým prvních alb "Průser" z roku 2007 a "Šance", které se datuje o rok později. Z prvně jmenovaného CD jsou tady tři vály, z druhého dokonce šest písní (i když z toho čtyři byly nahrány znovu v roce 2014). Zbytek tvoří válce ze dvou sedmipalců, jmenovitě "The Fialky" z roku 2010 a "No School" z roku 2013. Nechybí však ještě dva zářezy z LP "Kapitán 77", které vyšlo v roce 2011 a kromě tohoto "Best Of" se doposud jedná o jediný velký vinyl Fialek. Někomu může zřejmě vadit, že si kapela nelámala hlavu s nějakým chronologickým seřazením skladeb, a tak poslouchač, který si chce udělat obrázek o hudebním vývoji kapely, v tom může mít trochu chaos, ovšem pomůckou je v tomto případě již zmíněná zadní strana desky, kde je u názvu každé písně i album a rok, ze kterého původně pochází.

Nepsaným pravidlem bývá, že když kapela oficiálně vydá vlastní „výběrovku“, zařadí na desku ještě nějaký ten bonus navíc, většinou nějaký aktuální materiál. Touto cestou šli i Fialky, ale oproti nějaké jedné či dvěma novým písním, natočili kompletně nový sedmipalec "Stínadla" který se - přiložen k LP "Co krok, to 15 let punkrock" - stal dalším dárkem nejen stálým fanouškům, ale i třeba zcela novým poslouchačům, kteří tak mohou srovnat dřívější tvorbu z tou aktuální. Tomu říkám další trefa do černého. Přestože se jedná o bonus k velké desce, jde o samostatný sedmipalec, rozhodl jsem se tedy jej podrobit samostatné recenzi, která bude na Vinyl Disk Musick brzy následovat.

Má smysl ještě něco dodávat? Tahle deska se prostě povedla a věrně zachycuje příběh party čtyř kluků, kteří se zpoza zdi zatuchlé zkušebny vytrvalým koncertováním a nahráváním alb dostala až na pódia největších tuzemských (nejen) punkových festivalů a stala stálicí tuzemské punkové scény, kterou pravidelně zásobuje novou energií z koncertů i desek.