>>>   R e c e n z e   >>>   THE FIALKY "s/t"

THE FIALKY "s/t"

(2010 Papagájův Hlasatel Records)

Vyzrálý punkrock jako dárek k deseti letům existence kapely

Letošní rok je na vydávání desek vskutku bohatý, důkazem může být i debutový vinyl pražské punkrockové skupiny The Fialky. Kapela letos oslavila již deset let na naší hudební scéně a neustálý přísun nových fanoušků (a nejen z České republiky, jelikož kapela se těší velké přízni i v sousedním Slovensku) je dostatečným hnacím motorem do další „fialkové“ tvorby. V současné době hrají téměř každý víkend koncert především po vlastech českých a slovenských a za sebou mají již dvě dlouhá alba, jedno minialbum a čtyři demonahrávky. Oslavit desátý rok své existence je však pro kapelu věc vskutku památná, a proto zvolila něco lepšího, než vydat nové CD nebo natočit DVD, a mně tak na stole leží jejich úplně první vinyl. Sedmipalec se opravdu povedl a The Fialky se na něm představují ve skvělé formě!

Když jsem držel v rukou tento vinyl úplně poprvé, měl jsem vlastně smíšené pocity. The Fialky znám již několik let a hudebně šlo vždy o jednoduchý punkrock s texty o holkách, chlastání nebo nechuti k práci. Kapelu jsem po čase potkával na koncertech méně a méně až se z mého hudebního obzoru vytratila úplně. Ovšem jakmile jsem se doslechl, že skupině vychází vinyl, okamžitě jsem zpozorněl a začal se k jejich tvorbě pomalinku vracet, abych zjistil, co mi uniklo. Nebudu to zbytečně dál protahovat, protože mě celá deska mile překvapila a od mé poslední návštěvy na jejich koncertě se opravdu leccos změnilo k lepšímu.

Když se přesuneme k desce samotné, spatříme nejprve obal, který je proveden originálním způsobem, protože každá píseň (vyjma dvou bonusů na každé straně) tu má svůj vlastní obrázek, který navíc koresponduje s tématy písniček. A rozdělení namísto klasické strany A a B na Boys side a Girls side je dalším originálem od pražských pankáčů. Uvnitř obalu je kromě samotného vinylu rozkládací plakát (s fotografií skupiny), na jehož lícové straně jsou všechny texty (česky i anglicky), stručná historie kapely (včetně diskografie oficiálních nosičů) a samozřejmě poděkování členů skupiny (to vše anglicky).

Další přesun už bude samozřejmě čistě o hudební tvorbě a hned začneme první stranou, tedy Boys side. Prvním zářezem je typicky „fialková“ písnička "Scéna", u které asi posluchač nejvíce zpozorní nad jejím textem: „Nesjížděj videa na youtubu a místo anonymních četů.... zase choď na akce, když jsou u vás v klubu!“. Navíc The Fialky se k tomu vyjádřili na internetu takto: „Song "Scéna" je proti internetovým pisálkům, co nic nedělají a umí jen pomlouvat, nikoliv proti novejm kapelám, i my se totiž považujeme za jednu z nich!“ Co víc tedy ještě k tomu dodávat?! Následující písničky "Underground" i bonusová "Idiot" nejsou rozhodně žádné odrhovačky a v případě „Idiota“ jde asi o největší hudební úlet na celém albu, protože kapela na něm valí pěkně svižný a „nasraný“ punk. Pro mě osobně jde o nejlepší skladbu na celém albu. Druhá strana (neboli Girls Side) začíná písničkou "Tričko", která je jakýmsi krokem zpět do původní tvorby Fialek a vlastně i ten text pojednává zase o těch ženských. Daleko zajímavější mi přijde lehce ska/punková "(Mám o tebe) strach", která obsahuje úryvky z anglického filmu Trainspotting a celý text se k drogám vztahuje. Posledním válem na sedmipalci je písnička "Herečka", jež působí spíš úsměvně, a jde o takovou veselou tečku za celým albem. Osobně jsem více nadšen z Boys side, protože mi přijde hudebně i textově lepší a celkově je i mnohem vyzrálejší. Ovšem určitý posun a celková vyzrálost Fialek je nakonec cítit z celé desky a nezbývá, než skupině držet palce v tomto ubírání se vpřed.

Všechny songy byly nahrány v prosinci roku 2009 v pražském studiu 3bees, které si vypěstovalo za šestnáct let své existence velice slušnou pověst a jeho výbornému zvuku kromě skupiny The Fialky využili mj. i kapely Traband, Tleskač nebo Southpaw. Sedmipalec vyšel v limitovaném nákladu pět set kusů a každá deska je očíslována. O vydání a distribuci se postaral stálý vydavatel skupiny, kterým je Papagájův Hlasatel Records z Říčan u Brna.

Jako nejvhodnější konec této recenze považuji překlad věty, která je umístěná na konci stručné historie kapely otištěné na druhé straně přiloženého plakátu. „Kapela je vynikající nejenom skrze skvělou koncertní show, ale i pestrými alkoholovými a jinými excesy!“