>>>   R e c e n z e   >>>   TÖRR "Armageddon"

TÖRR "Armageddon"

(1990 Multisonic)

Trochu rozpačitý debut Törr

Törr byl na konci osmdesátých let na špici pelotonu domácích tvrdě metalových kapel. První demo "Witchhammer" z roku 1987 se rychle dostalo mezi lidi a popularita kapely ve složení Ota Hereš, Vlasta Henych a Milan Háva šla strmě nahoru. Koncerty byly narvaný, fungoval fan klub a Vlasta Henych stál za přehlídkami Death Metal Session v roce 1988. V témž roce dochází k první změně sestavy - na prvním DMS kapelu posiluje druhý kytarista Dan Šakal Švarc z Fata Morgany (ta nesměla z rozkazu tehdejších mocipánů na akci vystoupit), který se ale po čase zase vrací zpátky do Plzně a dává dohromady F.A.T. Odchází i bicmen Háva a nahrazuje jej Martin Melmuka zvaný Melmus z Debustrolu. Švarc se v Törru objevuje znovu v roce 1989 a následně odchází Ota na vojnu. 3. února 1990 vzniká druhé demo "Masturbace mozku", které je vlastně předprodukcí první dlouhohrající desky kapely "Armageddon", nahrané od 17.2. do 4.3.1990.

Úvodní intro nazvané "Chrám smrti" je dílem Oty Baláže a navozuje atmosféru majestátna. "Žal" se pohybuje v duchu starší tvorby, o zpěv se dělí Henych se Švarcem a skladba patří z novějších určitě mezi ty nejlepší. Melmus to tenkrát ještě slušně řezal, Danova sóla byla pověstná a Henychův trochu uječený vokál je tady hodně povedený. "Vrať se ke psům" mě nikdy nebavila, nebaví mě ani dnes - nelíbí se mi Vlastův výraz, muzika a hlavně jásot fanoušků přimíchaný na konci. "Smlouva s peklem" je skladba, kterou pod názvem "Memento" hrála původně Fata Morgana, odkud si ji Šakal přinesl do Törru. Velice silná věc - jednak se mi vždycky líbil Danův chorobný vokál, jednak je skladba hodně ponurá a i textově vcelku podařená. "Samota" je první starou skladbou z dema "Witchhammer", po pomalém začátku se rozjede rychlý vál s totálně depresivním textem, neustále se opakujícím refrénem „Umírej, umírej...“ a s velice zdařilým sólem. Krkání uvozující song "Král mor" mi zase vadí, ale jinak tahle věc určitě stojí za pozornost. Tak trochu mi připomíná tvorbu F.A.T. z dema "Ústavní spalovna", text je hodně naturalistický a rytmus rock´n´rollový. Druhou stranu otevírá „umca - umca“ disco hit, který přeruší slova „To je hovno, znova“ a rozjede se "Lady Madeline" s hororovým textem. Na starší časy dává vzpomenout "Zlej sen" (text se proslavil v Rudém právu někdy na konci léta 1988 - dobře si ten šílenej článek o nebezpečných fašistických metalistech pamatuju, protože jsem byl na chmelu a soudruzi studenti mi jej strčili pod nos, abych viděl, čemu se věnuju, ha ha), zpívá Henych a je to prostě paráda. Další song Fata Morgany, v originále "Čarodějnice", se tady jmenuje "Posedlá", text je celkem naivní a hudebně taky spíše průměr. A "Padlý chtíč" má podle mě daleko i k průměru, debilní hekání, přisprostlej text, nepříliš invenční kytara, jednoduchej rytmus a Henychův nepříjemný hlas rovná se nejslabší skladba na desce. Úvod závěrečné titulní skladby "Armageddon" asi opět obstaral Baláž, do kláves jsou namíchány válečné zvuky a v okamžiku, kdy skladba konečně pořádně začne, je najednou konec - spláchne záchod - a zase mi to přijde hloupý. Původně měla tahle skladba vyjít na singlu, ale později z toho sešlo. Celkový dojem z desky je trochu rozpačitý - vedle starých dobrých skladeb z dema "Witchhammer" se objevilo několik velice zajímavých ("Žal", "Smlouva s peklem", "Král mor"), ale taky několik takřka zbytečných ("Posedlá", "Padlý chtíč", "Vrať se ke psům", o nedokončení "Armageddonu" nemluvě). Možná škoda, že se na desku nevešla "Melodie poslední", další věc Faty, která na demu "Masturbace mozku" patřila určitě k tomu nejlepšímu. Absence největšího hitu kapely (platí dodnes) "Kladivo na čarodějnice" je snad dána dřívější singlovou edicí.

Obal se vydařil nad poměry. Štormovo fotky z kutnohorské kostnice vypadají i po letech skvěle, jenom je trochu kazí bílé botasky Vlasty a Martina. Možná škoda, že na přední straně není klasické logo, zadek je ale moc pěknej - jak font názvů skladeb, tak uvedené nástrojové obsazení (Daniel Šakal - obstaravatel pohřbů, řev, Vlasta Henych - bassmasturbator, řev a Martin Melmus - buben).

Studio, kde se pořizoval zvuk, uvedeno není, produkoval Dodo s kapelou. Zvuk je dobu vzniku vcelku slušný, kopáky pěkně duní, basový spodek je tak akorát, ale kytarový zvuk není příliš šťastný. Zatímco sóla zní pohodově, v okamžiku, kdy kytara jede jen riffovačku je zvuk zastřený - těžko dnes říct, zda to byl záměr, nebo to je studiem nebo dokonce nástrojem.

Po Assesor a jejich "Invazi" vyšlo po pádu komunistické vlády druhé hodně tvrdé album, a proti Assesoru na každý pád lepší. Svým způsobem je ale velká škoda, že deska nemohla vzniknout o dva roky dříve. Program "Witchhammer" byl po všech směrech kompaktní jak hudebně, tak ideově, což se o LP říci nedá. Zčásti je to dáno použitím starých songů vedle novějších, zčásti asi změnou autorů muziky a zčásti pokusy o odlehčení, které ale působí spíše křečovitě.