>>>   R e c e n z e   >>>   TŘI SESTRY "Líná hudba holý neštěstí"

TŘI SESTRY "Líná hudba holý neštěstí"

(2013 EMI)

Vcelku zdařilý vinylový reparát

Pokud to někdo z českého rockového mainstreamu myslí s vinylem nejvážněji, jde hlavně asi o kapely Olympic a Vypsaná fiXa, mající na kontě tři novodobé zářezy, a dále pak Tři sestry, jež se dopracovaly k druhému. Přičemž historicky jde o jejich již pátý dlouhohrající gramodeskový titul, navazující nejen na prastaré kotouče "Na Kovárně, to je nářez...", "Alkáč je největší kocour aneb Několik písní o lásce" a "Švédská trojka", ale rovněž ještě poměrně nedávné "Lázničky".

Právě srovnání s minulým elpíčkem hovoří v prospěch toho aktuálního. Zatímco onen návratový vinyl měl oproti kompaktu částečně odlišné pořadí písní a dvě z nich se nevešly, tentokrát je plně zachován jednotný sled obsažených položek a chybí jen naprosto nevýrazný country popěvek "Osada havranů". Mimoto byla odjinud odříznuta vcelku zbytečná pár-vteřinová pasáž, jež však zůstala v textové příloze a skrze niž nebyl opraven časový údaj na zadní straně obalu.

Náklad je znovu číslovaný a limitovaný, což je opět deklarováno přímo na přední straně, ovšem zatímco minule to bylo formou vizuálně rušivého bílého rámečku, tentokrát jde o malou a v rámci celku proto méně nápadnou černou samolepku. Vnitřní obal nabízí nákresy nějakých asi barokních kytar a dále je přiložen list s texty a slevová karta do sesterského internetového obchodu. Vyložený puntíčkář ještě může dodat, že v obalové informaci o této kartě měla být zkratka CD nahrazena LP, ale i tak lze tvrdit, že deska působí lepším dojmem než ta předchozí. A to i hudebně.

Trvale populární „soubor kreténů“ s novým albem nespěchal. Pokud pomineme předchozí garážovku, na skutečně řadové album se čekalo něco málo přes tři roky, což je historicky dosud nejdelší období. Jestliže propagační text mluví o tom, že i ty nejpomalejší písně této desky převyšují průměrné tempo domácích rozhlasových stanic, pak má naprostou pravdu. Převládají svižné kousky, zatímco ploužáky zcela chybějí, takže název alba v tomto směru plně odpovídá realitě.

Jak se pro tuto kapelu stalo zvykem, i na novém albu se výrazně stylizuje, tentokrát do role pouličních muzikantů z doby před třemi stoletími. Zatímco obalový motiv patří spíše k těm povedenějším, s ním souznící vstupní popěvek "Baroko" působí lehce trapným dojmem, naštěstí však netrvá moc dlouho a víceméně tedy plní jen roli intra. Dojem napravuje punkově přímočarý titulní vypalovák, stejně jako z kytarového kvílení těžící "Edit Pilaf". Zde Fanánek nezapře sám sebe, to když vysvětluje, že případně provalená velká čínská zeď by mu byla milejší než „turbanová síla“. Přehnaně vážní nebo příliš horliví zastánci politické korektnosti můžou svolávat hromy blesky, jenže snad zde jde jen o takovou trochu drsnější srandu s porcí nadhledu, zhruba v duchu tvrzení, že „stěhování národů, to bude ještě psina“. Přičemž od inženýra Františka Moravce asi nelze čekat nic jiného.

Rychle rozjeté tempo tím rozhodně nekončí. Mezi další svižně laděné kousky patří tematicky lacinější, ale v rámci celku nerušící "Kalhotky ze Lhotky", případně zdařilé vcítění se do myšlenkových postupů patnáctiletého puberťáka pod názvem "Poprvé na Sestrách". Vesměs solidní, ale současně i naprosto tradiční, průměrné a ničím nevybočující songy, jakých už bylo mnoho, které však spolehlivě plní úlohu punkově rychlých odpichovek, které k rockové muzice neodmyslitelně patří. Ovšem vůbec nejostřeji dopadá "Otčenáš", ďábelsky ryčná a drásavá pumelice, kde se jako již několikrát v minulosti a v dobře padnoucí roli Satanáše zjevuje nezapomenutelný Franta Sahula.

Zřejmě nejhitovějším potenciálem disponuje dětským sborem vrcholící "Školka", předkládající návod k tomu, kterak se lze po více než čtyřiceti letech pomstít někdejšímu malému trýzniteli. Možná ještě lépe dopadá "Das ist ein Salámek", jehož rozjímání „nad ostatky prasátka“ rozhodně nelze doporučit vegetariánům, melodické lehkosti a chytlavosti se však odolává těžko. Jak se stalo zvykem posledních sezón, většinou obstojné jsou i střednětempové, nicméně v rámci alba nejpomalejší songy s výrazně pronikavými refrény. Nejlépe zní inteligentně podané pivní vyznání "Desítka", jemuž sekunduje pocta hardrockovým klasikům "Masky sádrový" a popřípadě "Saky paky".

Fanánek coby textař má už svá nejlepší léta zřejmě za sebou. Občas sice zaujme nějakým netradičním námětem či vtipným veršem, jenže oproti minulosti se tak děje o něco méně často. Současně však lze připustit, že některé slovně zajímavé momenty může mnohý posluchač postupně objevovat teprve až s přibývajícími poslechy a takto si zlepšovat celkový dojem z alba.

Zpestření přinášejí téměř tradiční mezipísňové spojováky, někdy vlastní, ale občas i vypůjčené z filmů jako "Slavnosti sněženek" nebo "Spalovač mrtvol". Když Rudolf Hrušínský coby Kopfrkingl konstatuje „Nebeská, ty jsi tak zářící, co abych tě taky pověsil mezi ty anděle?“, čiší z toho neskutečná mrazivost. Kdo však pamatuje stará alba, může vzpomenout nejen na ony více či méně zábavné předěly, ale také vtipné coververze, parodie, folklórní popěvky a mnoho dalšího. To vše ze sesterské tvorby posledních sezón převážně zmizelo a zůstaly jen místy stereotypní, navzájem čím dál více splývající a často pouze tempově odlišné songy, ať už punkového nebo spíše rockového znění.

Lze samozřejmě namítnout, že s punkem v jeho ryzí podstatě to už dávno nemá mnoho společného, maximálně snad v energickém nasazení některých písní, v rámci zdejšího lidovějšího bigbítu jde však o nadále akceptovatelný a životaschopný soubor. Ten už sice asi deset let téměř ničím nepřekvapuje, pouze opakuje své běžné a osvědčené postupy a jeho produkce je tedy v mnoha rysech pořád stejná, neměnná, předvídatelná a nepříliš kreativní, přesto lze konstatovat, že zplodil své asi nejlepší album za posledních několik let. Názory různých lidí se však můžou velmi různit.