>>>
MERŤÁK | 2014-06-02 >>>
UŠTKNI
"Oči šelem" / "Protijed"
LP (2013 Papagájův Hlasatel Records)
Trochu jiný punk z Rožnova
Rožnov skýtá typicky
punkově-alternativní podhoubí, kde se pořád něco děje, i když to
nemusí být za hranicemi malebného beskydského kraje zprvu znát. Kapela
Uštkni pro mě byla ještě před rokem velkou neznámou, snad jsem je
zaznamenal v nějakém punkovém fanzinu, a tuším, že hráli s Tragedy v
Točníku před dvěma lety, ale k podrobnějšímu seznámení jsem se dostal
až poslechem tohoto vinylu. V tiskové zprávě k jeho vydání jsem se
dozvěděl, že kapela funguje od roku 2007 a tahle deska je vlastně
dvojalbem na jednom vinylu, protože obsahuje jednak materiál z roku
2011 s názvem "Oči šelem" - který nebyl doposud nikdy vydán - a dále
album "Protijed", které bylo nahráno v roce 2009 a o rok později se
dočkalo vydání na CD. Specifikovat čtenáři styl, který Uštkni hrají,
je úkol značně nelehký, protože snad všechny rožnovské punkové kapely,
které jsem doposud poznal, hráli a hrají punk tak nějak zcela „po svém“
a nejinak tomu je i v tomto případě. Lze slyšet směs punku,
undergroundu i alternativního rocku, což z Uštkni nedělá další
tuctovou punkovou kapelu, ale nutí posluchače spíš pozorně naslouchat
takřka každému tónu.
Obal je rovnoměrně rozdělen mezi zmíněná
alba: "Protijed" zdobí fotografie kapely, "Oči šelem" pán, kterému oči
zakryl předek auta, což vlastně není v kontextu loga značky automobilu
a názvu desky, vůbec nesmyl, ale nechám na každém, jestli si tam
tenhle skrytý podtext najde nebo ne. Rozkládací vnitřní příloha taktéž
odděleně odkazuje na obě alba a obsahuje české texty i fotografie
členů kapely přímo z koncertu. Černý vinyl pak zahaluje pouzdro s velkou
fotografií kapely. Sympatické zpracování, za které se Uštkni určitě
nemohou stydět.
K recenzování jsem si vybral nejprve novější
materiál "Oči šelem", jež kapela nahrála v létě 2011 ve studiu UnArt
ve Slavičíně, kde v minulosti spáchali své nahrávky třeba Mass
Genocide Process nebo Yarvar Cocha. "Oči šelem" znějí díky tomu
syrověji a skutečně punkově, což se mi líbí víc než starší a poněkud
alternativnější "Protijed". Hned na úvod přichází punková "Benzínoví
narkomani", kterou považuji za jednu z mých oblíbených, stejně jako
např. "Bílé stádo", "Mříž" (Není satan, není kříž. Realita je jen
blízká mříž, za níž svět se tetelí.), nebo "Hranice", kterou
zpívá především bubenice Lenka (Rozmezí, pomezí, hranice, ušlapaná
cesta, vánice, hledat cizí stopy časem omrzí, kdo je sám se sebou –
ten vítězí.). Na druhou stranu vůbec špatně nezní ani
undergroundová "Poznámka ke složení mas" nebo "Reality Show". Když to
tak poslouchám, Uštkni ve mně silně evokují teplickou či pražskou
punkovou scénu první poloviny osmdesátých let, a ač to kapela nikde
neuvádí, jsem si téměř jist, že starý československý punk byl (a možná
doposud je) pro kapelu velkou inspirací.
Druhou stranu uvede
song "Za oknem zvolna bledne tma", který dobře vystihuje hudební
rozmanitost Uštkni. "Protijed" dává větší prostor saxofonu a nahrávka
ze „slavného“ klubu Vrah v Rožnově z léta 2009 na mě působí méně
punkově, pomaleji a zvuk je také o něco slabší, než u prvně
recenzovaného materiálu. Na druhou stranu nejde o nějaké zásadní
vybočení mezi starší a novější nahrávkou, a kdyby byly všechny písně
nahrány znovu najednou, patrně bych těžko poznal z jakého alba je ta
která skladba původně. Z alba "Protijed" mě baví hlavně svižnější "Temnota",
"Stereotyp s citem" nebo úplně poslední "Čas". Stejně jako u předchozí
strany se v několika místech dělí o zpěv zpěvák Kav s basákem Ctibem,
který působí taktéž v rožnovské kapele Telefon, a za bicíma sedící
Lenkou, která se - tuším - objevila před lety v jednom dokumentu České
televize o současných pankáčích u nás. Za zmínku snad stojí ještě
barvité texty, které však nepostrádají na punkové naštvanosti a touze
něco sdělit.
Zajímavá kapela, dopsal jsem recenzi, gramofon
přestal hrát a já se těším, že si tuhle desku pustím ještě několikrát.
Pokud narazíte na tenhle vinyl někde v prodeji, doporučuji po něm
sáhnout, protože Uštkni určitě stojí za bližší seznámení. |