>>>   R e c e n z e   >>>   V.A.R. "Fifteen Years Fast Like Bikila"

V.A.R. "Fifteen Years Fast Like Bikila"

(2004-01-25 Bastard Records, Radiation Noise Production, View Beyond Records, Zero Budget Production)

Nejen cédéčky je kapela živa

Právě před třemi lety vyšlo oficiálně vůbec první 7" EP letité liberecké kapely V.A.R., která jej nasměrovala ke svým tehdejším patnáctinám a podle toho také pojmenovala: "Fifteen Years Fast Like Bikila". Z limitované pětisetkusové edice zbývá posledních několik exemplářů, z nichž se jeden zatoulal až sem.

Exkluzivní čtyřskladbový materiál pořídila kapela v žirovnickém studiu Hacienda pod dohledem Miloše Dodo Doležala, který běžně zaručuje nadprůměrný zvuk, a nejinak tomu je v případě tohoto EP. Přeložíme-li si anglické názvy skladeb a texty, zjistíme, že se jedná o anglické verze vybraných kompozic z doposud posledního, čtvrtého řadového CD "Rozdvojen ale schopen", respektive druhého "Závislost", která jsou - jako prakticky veškerý materiál V.A.R. - otextována a nazpívána v rodném jazyce. Čili můžeme EP pojmout jako vývozní artikl, případně jako konfrontaci generálního znění kapely. Osobně zůstanu u srovnání domácích a zahraničních verzí. Předloženy byly kousky "Like Bikila" (Jako Bikila), "Split but Capable" (Rozdvojen ale schopen), "Requiem" (Requiem pro prasečí hlavu) a "A Few Words" (Pár slov). Všemi čtyřmi proudí nemilosrdně řezavý, hutný thrash metal s příslušným, ale uvolněným vokálním projevem, ze kterého čiší nadhled. Na jednu stranu zní anglické skladby oproti českým originálům místy možná lehce nezvykle, ale jako celek je vše zahrané a nazpívané jako „obvykle“. Jinými slovy: anglickou verzi jako určité oživení a rozšíření nabídky možností skupiny jistě vítám, ale český projev je v případě V.A.R. nenapodobitelný nebo přesněji řečeno nenahraditelný.

Černý vinyl je přebalen osmistránkovým obalem - bookletem, který kromě titulního obrázku nabídne několik fotografií kapely, kontakty, texty a výživnou historii skupiny v angličtině, základní diskografii a spojení na tuzemské vydavatele, kterých se na tomto počinu podílelo rovnou několik. Velmi pěkný kousek do sbírky tuzemských metalových sedmipalců a po dlouhých letech od debutu konečně zase vůbec „něco“ na vinylu se štítkem V.A.R.!