>>>
LADISLAV OLIVA | 2009-06-29 >>>
sampler
CONSTELLATION OF DEATH
LP (2009 Monster Nation)
Smrt ožívající v černých drážkách
Český death metal možná
neprožívá zrovna své nejvrcholnější období. Kdysi tolik silná
uherskohradišťská scéna se víceméně rozpadla a přestože hlavně pražští
brutalisté začátkem tisíciletí projevovali hodně snahy, ani jim se
většinou nepodařili potvrdit předpoklady.
Na velkém vinylu se
tuzemští smrtonoši moc nezjevují. V minulém desetiletí dvakrát
Krabathor a jedenkrát Dark, v posledních letech Absurd Conflict - to
opravdu není moc výrazná bilance. K tomu navíc několik malých desek,
většinou však brutálnějšího až grindovějšího ražení. Připočte-li se
Slovensko, lze ještě jmenovat dva velké gramozápisy Lunatic Gods a
jeden Dementor.
Pokud jde o kompilace, stojí za připomenutí
zejména 2. díl série Ultrametal, kde ze šesti kapel byly tři ryze
deathmetalové a dvě tak napůl. Naproti tomu starší počin Death Metal
Session nemá, navzdor svému názvu, s kovem smrti téměř nic společného,
protože deathověji zde zní, podobně jako na prvním Ultrametalu, snad
jedině Moriorr.
A tak dosud nejreprezentativnějším vinylovým
titulem v tomto žánru se stává kompilace, kterou uchystal největší
domácí metalový gramolabel. Představuje se zde osm skupin, z toho šest
českých, jedna slovenská a také jedna původem americká, personálně
však výrazně počeštělá formace.
A je to právě čechoamerická
družina MASTER, jíž patří docela silný rozjezd.
Tempově proměnlivá skladba "The Room With Views" je sice žánrově až
příliš tradiční, přesto solidní a poctivá řezničina a hlavně po
stránce kompoziční jeden z vrcholů celé této výběrovky.
Spíše
tuctověji zní zkušená PANDEMIA, jejíž skladbě "The
Void" nějak chybí potřebná razance. Středové zvolnění s návazným
sólově kytarovým výjezdem docela potěší, jinak se ovšem zdá, že velké
jméno této zcestovalé kapely lehce převyšuje její skutečné kvality.
Zatímco všichni ostatní čerpají z řadovek nebo promáčů, jediná
MORTIFILIA poskytla jinde nepřítomný song "Above The
Abyss Of My Life". Ten rozhodně potvrzuje stabilní pozici schopné
formace, které však neustále chybí větší výrazová rozmanitost, která
by ji posunula výše.
Něco podobného lze tvrdit o nadějných
BELLIGERENCE, kteří disponují docela drsnou
zpěvačkou, leč jak ukazuje skladba "Warfare", při pouhém sluchovém
vjemu se tato zajímavost stírá. Kapela se tak zařazuje k dobrému
průměru, nicméně podepřenému očekáváním věcí příštích.
Obrácením desky nastává čas pro DESPISE a jejich
velice razantní a přitom dosti technické počínání. Skladba obalově
zvaná "Bloodlines Of Profanity", zatímco bookletově "Blind To All
Reason", je rozhodně působivě strhující nakládačkou drsně melodizující
brutality.
Přestože ty úplně nejúchvatnější časy
TORTHARRY jsou již patrně minulostí, song "Case 7" patří k
tomu lepšímu z jejich současnosti a tím i k vrcholům kompilace.
Zpestřující mezihrou vybavená skladba má velice slušné nasazení a je
dokladem zručnosti vyzrálé formace.
Neméně zkušený slovenský
DEMENTOR zůstává tak trochu za očekáváním. Skladbu
"Seven Demons" sice krášlí pěkné sólíčko, jinak je však až příliš
tuctovým, tempově strnulým a nepřekvapujícím exemplářem žánrové
zastaralosti, a proto náznakem toho, že souboru začíná ujíždět vlak.
Ze žánrových mantinelů desky lehounce vybočuje těleso
F.O.B., jehož skladba "Growing" vedle smrtícího nádechu
obsahuje i zřetelné thrashovější riffy. To ale nic nemění na
konstatování, že energie mají pánové takový dostatek, že by její část
mohli věnovat i svým kolegům.
Desku zdobí povedený barevný
obal, jenž namaloval Roman Kýbus a který se v černobílé verzi zjevuje
také na přední straně vnitřního bookletu. Vznikl tak výběr, který by v
CD formátu působil jako tuctová bezplatná kompilace k nějakému
časopisu, zatímco v LP podobě dostává mnohem zásadnější význam. Je
vzrušující slyšet, kterak v černých drážkách opět po letech ožívá
smrt. |