>>>   R e c e n z e   >>>   VISACÍ ZÁMEK "s/t"

VISACÍ ZÁMEK "s/t"

(1990 Punc)

Punk’s not dead, vy volové!

Po prvním punkovém singlu v ČSSR ("Podvedení kameloti" / "Hymna šibeničních bratří" - Supraphon 1988) začala popularita Visacího zámku velmi stoupat. V Československu vypukla doslova „zámkománie“. Určitě tomu napomohl i dřívější zákaz kapely, kapela tím pádem prostě zlidověla (v podobné situaci byl třeba i Pražský výběr).

Své debutové LP se chystali Visáči natočit v listopadu 1989 ve studiu Mida. Kapela měla štěstí, že mohla natáčet zrovna v tomto období bouřlivých revolučních dnů, protože na albu tím pádem zařadila i několik písní, které byly do té doby zakázané. Během tří měsíců byl materiál natočen a na jaře roku 1990 vychází konečně LP u nově vzniklé značky Punc. Na černém podkladu obalu LP se jímá logo Visáčů, které kapela používá už od roku 1982. Zadní strana obsahuje černobílé fotografie všech členů skupiny (tedy - Hony Haubert, Savec, Michal Pixa, Jiří Pátek a Ivan Rut).

Co se týká samotné muziky, tak deska zní až nezvykle temně ("Utrácení", "Jenom to nejlepší", "Strach", "Uniformy"), avšak objevují se zde i léty prověřené vypalovačky ("Traktor", "Stánek"). Samotné LP začíná songem "Stánek", což je myslím dodnes jedna z nejlepších písní co VZ udělal. Následuje "Utrácení", které podle mě celkem vybočuje z dosavadní tvorby VZ a překvapuje nápaditou sólovou kytarou. "Traktor", co napsat o této „hymně všech traktoristů“ - prostě kultovní záležitost, bez který se neobejde žádný jejich koncert. Další v pořadí jsou "Dopravní značky", pomalejší, avšak velmi zdařilá věc, především text je výbornej. Jako pátá píseň je na LP zařazena "Jenom to nejlepší", ve které se mi moc líbí zvuk Rutovy kytary. První polovinu uzavírá "Strach", při kterém vám (při dobře otočeném volume) vstávají vlasy a běhá mráz po zádech, jednoznačně jedna z nejlepších písni na desce, dobrej text, řezavý zvuk kytar, dunivá basa a bicí, které vás pěkně nakopnou do rytmu. Strana B začíná písní "Mír a klid", která rozhodně neubírá dobrého dojmu z první poloviny vinylu, jako pěkný úlet zde beru, že během písně zní rozhlasový „hlas ameriky“. "Uniformy", temná a ponurá, jen pro zajímavost, na tu trubku během songu hraje Ivan Rut. Pixův úlet "Stromeček" vás dovede buď k šílenství nebo k ještě většímu šílenství. „Všechno jde podle plánu až do určitýho bodu“ se zpívá ve "Vítězství", které má pěkný refrén s klasickým punkovým rytmem. Vojenský háv zanechal stopy i na dalších písních "Strategický ústup", "Povolávák", obě vcelku dobrý. Poslední píseň "Dáša?" pěkně uzavírá výlet do punkových let tehdejšího Československa.

I když se VZ nikdy moc nepovažovali za punkovou kapelu, já je tak beru, i když nějaký čistý punk ’77 nebo ’82 to rozhodně není. Jsou zde patrné vlivy dalších odvětví hudební scény (metal, hard rock i reggae). Hudba VZ dokáže pořádně nakopnout i pobavit a tak to má být.