>>>   R e c e n z e   >>>   ARAKAIN "Ku-Klux-Klan" / "Orion"

ARAKAIN "Ku-Klux-Klan" / "Orion"

SP
(1989 Supraphon)

Science fiction a bílé kápě

Po předchozím „rockmapáckém“ singlu "Proč" / "Amadeus" vychází o pár měsíců později počin "Ku-Klux-Klan" / "Orion". Obal je klasický - a sice opět v duchu Jandovy edice Rockmapa - kde se v bílém místě pro názvy skupin nalézá staré logo Arakain.

A strana SP je od začátku až do konce hutný thrash metal, až člověku mrazí v zádech. "Ku-Klux-Klan" je jednoznačně jeden z nejrychlejších songů, co Arakain kdy vytvořil a je velká škoda, že se tato píseň nikdy nedostala na klasické LP. Text skladby je stejně úderný jako muzika sama - problém rasově motivovaného organizace, která od druhé poloviny devatenáctého století sužuje americké černochy, řeší a řešilo ve svých textech už několik kapel. Při každém poslechu této skladby mne učarovává práce prvního, opravdu dvoukopákového bubeníka Boba Vondrovice; a vůbec celý singl je muzikantsky odvedená práce. Dokonce si odvažuji tvrdit, že konec osmdesátých a začátek devadesátých let byl nejlepším obdobím Arakainu.
Když obrátíme stranu, je tam píseň dost pomalejšího charakteru - "Orion" - jejíž text se mně osobně líbí víc než "Ku-Klux-Klan", ale to je asi mou dřívější zálibou v sci-fi. Hudba je výborně sehraná se zpěvem a text (alespoň mne) vtahuje do děje hvězdných flotil objevujících záhady vesmíru; a to nejsem nijak zvlášť infantilní. V této písni bych rád vzedmul práci kytar Dana Kroba a Jirky Urbana, protože nejsilnější motiv, to jsou jednoznačně kytary. Celkově skladba čítá dobře zahrané riffy, výbornou melodii a barvitý sound. Kdybych měl hodnotit zvuk celého SP, tak odpovídá tehdejším možnostem, ale v dnešní digitální době kvalita představuje spíš už jen nostalgickou vzpomínku.

Singl byl natočen v únoru až květnu 1989 ve studiu Propast u Petra Jandy a já myslím, že jde jednoznačně o nejlepší singl Arakainu vůbec. Proto je velká škoda, že ani jedna ze skladeb se v současné době nenachází v playlistu této kapely. Na závěr mohu jen doplnit, že pro mě je tento singl velmi nostalgický, protože to byl jeden z prvních vinylů, které jsem slyšel, a to už v člověku zkrátka zanechá stopy na celý život. A nejen v člověku. Neustálé přehrávání zanechalo i na vinylu stopy znatelné hned na první pohled. Inu, ale i to k tomu patří.