>>>   R e c e n z e   >>>   ASSESOR "Invaze"

ASSESOR "Invaze"

(1990 Globus International)

První extrémně metalová oficiálně vydaná deska po pádu komunistické diktatury

Zatímco českému extrémnímu metalu vládly díky demo nahrávkám skupiny Törr, Debustrol, Root, Kryptor či Krabator, vesměs na sebe upozornivší na památných Death Metal Session, Assesor jejich věhlasu nikdy nedosahoval. Jedno prvenství mu ale nikdo nevezme - na jaře 1990 to byla právě deska "Invaze", která předběhla "Armageddon" od Törru a byla první nářezničinou, která na území bývalého Československa vyšla.

O obal se postaral Evžen Hanzalík a myslím, že hlavně titulní strana se povedla. Perokresba zachycuje umělce v kutně hrajícího na kosti, za ním tři postavy v kápích a nad nimi andílky s netopýřími křídly - docela originální malůvka. Prostor zadní strany je ale využit prachmizerně, tak z jedné třetiny (pouze seznam skladeb, sestava a info o nahrávání) a mě tam citelně chybí alespoň fotka kapely. Tu tehdy tvořili muzikanti mající za sebou hraní v poměrně známých seskupeních: Michal Roháček - zpěv (ex-Kryptor), Jarda Pracna - kytara (ex-Orient, ex-Moriorr), Slávek Brada - basa (ex-Projektil, ex-Moriorr) a Karel Jenčík - bicí a zpěv (ex-Arakain, ex-skupina F.R.Čecha, atd.). Skladby na "Invazi" vychází z materiálu, který psal Jarda původně pro Moriorr a některé jsou ke slyšení na záznamu z DMS v podání Moriorru. Michal je přetextoval, jinak doznaly jen kosmetických úprav.

Desky Globusu měly jednu nevýhodu - na etiketě jedné strany byl otištěn seznam skladeb stran obou, na druhé pak logo Globusu. První nálepka dělila skladby na ty na This Side a ty na Globus Side, leč v případě Assesoru to lepil nějaký mrnil, takže to je opačně. Ale nevadí, vyjdu z informací na obalu a ten jako první uvádí skladbu "Setkání", která patří k těm méně výrazným, stejně jako dvojka "Poslední cesta". Naproti tomu "Nářky zapomenutých" a "Hrad" jsou hitovky hlavně díky výrazným refrénům i pestré Pracnově hře. Instrumentální "Apokalypsa" nápady zrovna nesrší - monotónní rytmus bicích a kytara bez výraznějších kreativních postupů. Druhou stranu otevírá třetí hit alba - "Invaze" (na kterou si po letech vzpomněli Maniac Butcher, nazvali po ní své album a navíc ji nahráli po svém). Velmi pěknou pasáž s táhlými kytarovými tóny a nervními basovými riffy skrývá nářeznická "Volání bitvy". Pak jakoby kapele začal docházet dech. "Svědomí" nenabízí nic nového, jen opakuje již slyšené, snad jen nepříliš podařený sborový zpěv zaslouží zmínku (Michalovi asi pomáhá Karel). Přesto stálo Morbivodovi a jeho Stínům Plamenů za zcoverování a umístění na demo "Místo pohřbu zbytků všech svatých". Ani "Svit luny" se nedokáže vymanit z průměru a až závěrečná, již druhá instrumentálka "Destrukce", zaujme rytmem hodně obskurního pochodu. Je o třídu lepší než "Apokalypsa" a proti Moriorrovské verzi se liší snad jen delší stopáží. Ještě se pokusím o stylové zařazení - podle mě Assesor osciluje mezi black a thrash metalem staré školy, ponurá "Destrukce" pak koketuje s doom metalem. Texty se věnují samým temnostem, mnohdy jsou jen splácaninou hororových a válečných témat a možná je lepší, že Michalovi je prachbídně rozumět.

Zvuková kvalita je špatná, to se nedá jinak zhodnotit. Ač obal uvádí, že se nahrávalo v soukromém studiu, nestálo asi za mnoho. Instrumentálně je nahrávka zvládnuta na slušné úrovni, aby ne, vždyť ji nenahráli žádní zelenáči. Výhrady je možné mít ke zpěvu, který je chvílemi trochu odfláknutý, jako by se jelo na první dobrou. Michal Roháček sice nemá zrovna výstavní hlásek, ale chvílemi je jeho projev výrazný (kdyby byla celá deska nazpívána jako "Nářky zapomenutých"...); většinou je zahuhlaný a nesrozumitelný.

Po vydání "Invaze" kapelu postihlo personální zemětřesení, Michal se Slávkem zkoušeli štěstí v death metalové Tortuře, Jarda pověsil kytaru na skobu a Karel s novými spoluhráči ještě chvíli Assesor táhl v poněkud umírněnějších, heavy metalových sférách - ale ani druhá sestava neměla dlouhého trvání. Snad pod vlivem comebacků Moriorru, Fata Morgany či Kryptoru zkusil Jarda na jaře 2006 kapelu oživit, ale po pár nepříliš povedených koncertech chytil laso od Moriorru a za Asesorem se znovu, zdá se definitivně, zavřela voda.

Je mi jasné, že dnes už tahle nahrávka asi zaujme málokoho, je poplatná době vzniku a vlastně už záhy po vydání ji překonaly výtvory v první větě uvedených kapel. Do jakéhosi černého fondu naší metalové hudby ale patří.