>>>   R e c e n z e   >>>   FAMILEA MIRANDA | LYSSA | OTK | PICORE "Somos Tú – My jsme ty – Som Tu"

FAMILEA MIRANDA | LYSSA | OTK | PICORE "Somos Tú – My jsme ty – Som Tu"

4-way split LP
(2012 Miranada, Producciones con las Uñas, Silver Rocket)

S šavlí v ruce, ale nenápadně

Netřeba bušit do kytar a bicích tak, aby u toho explodovaly ohňostroje - stačí, když jiskří zásuvky. Split čtyř kapel, který v roce 2012 zkompletoval formátovou všestrannost labelu Silver Rocket (kromě téhle desky u nich vyšly ještě sedmipalec, desetipalec a „obyčejné“ LP), se odehrává právě na úrovni spíše tlumených energií. Dvě české a dvě španělské kapely zde rozevírají svou náruč, ale nedávají tak docela najevo, co od jejich objetí očekávat.

Zřejmé je však přinejmenším to, že pokud jste k nim nepřilnuli už dříve, nelze čekat, že vám znenadání začne srdce bušit v jejich rytmu, což platí zejména pro španělské zástupce, kteří zde hrají přece jen trochu méně výraznou partii. A přestože noiserockový čtyřboj, jehož aktéři skončili v přátelském objetí, vyznívá o něco hůře pro španělské bojovníky, nemyslím si, že to je pouze kvůli hendikepu v podobě cizojazyčného podání, které přece jen může otupit poetickou stránku textů.

Familea Miranda zde dokazuje, že i ušmudlanost může být hodnotou a stejně jako kolegové z Picore jasně říká, že pokud je tato hudba přijímána ve stísněném místě a rozpoložení, dokáže tuto sklíčenost ještě prohloubit. Picore však nabízejí přece jen o něco hravější (ale nijak rozdováděnou) variantu ležérního špinavého rocku, který není skládán proto, aby posluchači kapele houfně nabíhali do rozevřeného náručí. Na přílišnou velkorysost si pak nehrají ani čeští zástupci.

Textově úsporná, ale krypticky se vyjadřující a hudebně výrazná Lyssa zde hraje hodně výraznou roli, což vlastně platí taky o poetech z OTK, jejichž skladby jsou emocionálně nejpůsobivější. To je tím pozoruhodnější, čím víc nejednoznačně vyznívají jejich texty, včetně rozradostnělého coveru „Vetřelců“.

Pokud má všech osm skladeb něco společného, pak rozhodně to, že řežou, ale zároveň neútočí. Jako by se ostří hoši, kteří více „doufají, než rozjíždějí“, potkali v ospalém odpoledni. Pokud se ale kytary trochu líně povalují, ještě to neznačí, že by nebyly s to zahrát něco kloudného. Naopak. Všem kapelám se daří posluchače obalovat do riffů, popichovat zpěvem a probouzet z případné otupělosti.

Zábavný přebal desky, který ovládá galerie hrdinů jako ze „Seržanta Pepře“, jasně naznačuje spřízněnost kapel i posluchačů a je pravda, že bez náklonnosti k noise rocku a podobným pokroucenějším formám kytarové hudby si blízkost ke kapelám z tohodle splitu nevybudujete. Tato skutečnost ale ztrácí na důležitosti, když si uvědomíme, že "Somos Tú..." není soutěž ústící ve vzájemné postrkování členů pelotonu v cílové rovince, ale gesto přátelství.