>>>   R e c e n z e   >>>   GOMORA "Poslední jízda"

GOMORA "Poslední jízda"

(2012 Aback Records, Anarchist Black Cross Records, Lino & Lano Records, Nuclear Madness Records, Petr Mlok, Rako161, Rauha Turva, Slave Of Beerfoam, Uchylny koš, Véva Records, Wolfdrunk)

Poslední jízda před protrhnutím ušních bubínků!

Další loňská nahrávka, která mě opravdu baví a již se značně prohřála pod přenoskou mého gramce, je bezesporu pražská crust-beatová smečka Gomora. Tuhle kapelu znám už od jejich počátků a když se tak dívám do své sbírky, tak mi doposud vlastně neunikla žádná jejich nahrávka. Je fakt, že hudebně se Gomora změnila znatelně a když nebudu počítat pražský sampler PRAGUE & DISORDERLY "Compilation", tohle je pro mě určitě první dotažená nahrávka Gomory. Proč tomu tak je rád osvětlím v recenzi, tedy s chutí do toho!

Koláž se slavným ruským kolem - z jadernou katastrofou postiženého ukrajinského města Pripyat - mi přijde celkem povedená a celkově přibližuje určitou temnou až záhrobní atmosféru, kterou ve mně Gomora vždycky evokovala. Uvnitř rozkládacího obalu jsou pak klasicky všechny texty i s anglickými překlady. K tomu i nějaké fotky a líbí se mi, že kapela zde umístila i stručnou informaci o své historii a nahrávkách, které má již za sebou. Tohle si myslím, že by mohlo dělat víc kapel, stejně jako info o pořízení nahrávky, které je zde rovněž a vše je opět přeloženo i do angličtiny. Tedy obal celkem v pohodě a můžeme se podívat na nahrávku samotnou.

Na černém vinylu je nějakých jedenáct válů, které všechny vyšly i na CD, jež bylo tuším i volně ke stažení na bandzone profilu kapely. Ovšem nějaké empétrojky se nemohou nikdy ani srovnávat s točící se kulatou poklicí na gramci, který obzvlášť při své kvalitě a dostatečné hlasitosti beden opravdu udělá svoje! Zatímco split LP GOMORA "Znamení doby" | LIFE POSSESSION "K přírodě zády" z roku 2010 mi přišlo špinavější a víc crustcore, tohle LP na mně působí daleko metalověji a čistěji. Určitě na tom má podíl i fakt, že kapela se rozšířila o druhou kytaru, a především našla sama sebe, protože ono zmíněné splitko působilo poněkud rozpačitě. Už první vál "Civilizace", který - tuším - hraje kapela i na začátku koncertů, mi přijde jako solidní rozjezd, kde slyším velmi dobře všechny nástroje, a to včetně basy, která je zrovna u Gomory velmi dobře čitelná. Druhá kytara Gomoru poněkud zmetalověla, ale mně to takhle sedí opravdu víc. Možná jen Havranův zpěv ve vyšších polohách mi přijde trochu zbytečný a mohl by zůstat hrubý, ale to je asi věc názoru. Mimochodem jako jistá vzpomínka na starší Gomoru sem kapela umístila i vál "Pijavice", který se objevil už na prvním live CD-R z legendárního pražského squatu Milada - v roce 2008. Docela mě letos překvapilo, že tahle nahrávka je stále sehnatelná na koncertech kapely, tak kdo by si rád poslechl úplně první nahrávku Gomory, má možnost si cédo opatřit. Ovšem ta původní verze se mi líbila daleko víc a byla to větší sypačka, tady mi to přijde spíš jako nějaký pogo-crust, který mi k současné Gomoře moc nesedí. Další vál, který už má Gomora dříve vydaný je masakr "Yperit", který se v roce 2011 objevil na již zmíněné pražské kompilačce. Zde se mi naopak líbí verze na samostatném LP, která je prostě víc brutální. A nesmím vlastně zapomenout ani "Faking Macho Popstar", která je už také umístěna na kompilačce, zde je však pod názvem "F.M.P.S." a i v tomhle případě se mi víc líbí ta verze na LP, i když tady ta změna není příliš patrná, snad jen ve zpěvu. V tomhle válu asi nejvíc slyším silný vliv současných švédských crust-metalových úderek. Ostatní vály si zde už tedy odbývají svou premiéru a mě nejvíc bavil třeba ještě "Otec Smyth" s melodickým kytarovým úvodem s přechodem do brutálního d-beat-crustu, a třeba o něco pomalejší "Bažina". I když celé LP je solidní bordel - a bordel zde uvádím jako synonymum pro velmi povedenou nahrávku! Navíc na crustovou kapelu (crust-metalovou?) má Gomora i vyvedené a poměrně dlouhé texty, dokonce všechny v češtině, což je pro mě další plus. Při bližším prozkoumání tu má každý text i komentář, ale je škoda, že se nepodařilo texty a komentáře nějak oddělit. Tématicky jde především o současné problémy moderního světa, což vlastně i krásně koresponduje s názvem celého LP a obalem, takže to do sebe nakonec všechno zapadá.

Nahrávku Gomora pořídila v pražském studiu Mysterio na začátku jara 2011 a zvuk se opravdu povedl. Právě onen sound je dalším plusem celého kotouče, protože - podle mě - je to jediná nahrávka Gomory, která ho má opravdu dotažený do konce a deska na mě tak nepůsobí křečovitě. Chtěl bych Gomoře nakonec popřát další minimálně tak dobré nahrávky, jako je tahle, ale kapela se v současnosti bohužel nachází ve stadiu pomalé hibernace, kdy má v únoru odehrát na pražském Žižkově svou „poslední jízdu“, nicméně jelikož je to už podruhé avizovaný poslední koncert Gomory, tak stále věřím, že tahle brutální úderka bude pokračovat i nadále, byť třeba v pozměněné sestavě. Byla by opravdu škoda, kdyby to zabalila úplně.