>>>   R e c e n z e   >>>   HEIDEN "A kdybys už nebyla, vymyslím si tě"

HEIDEN "A kdybys už nebyla, vymyslím si tě"

(2013|11|30 Heiden, Naše desky)

Labuť letící k lyře

Pozoruhodný vývoj brněnských Heiden nepřestává překvapovat až fascinovat. Takže zatímco labuť na obalu, alespoň tedy podle názvu jedné z písní, letí pravděpodobně k lyře, oni trvale míří do stále nových a spíše intimnějších zákoutí. Už dávno opustili svazující mantinely lesního black metalu či své tehdy známější souputníky z Trollech, aby se v rámci tvůrčí volnosti a svobodomyslnosti vydali vstříc méně spoutaným a dříve netušeným hudebním zážitkům.

Černočerný opar z jejich tvorby postupným a plynulým vývojem sice míří neznámo kam, přesto lze dodat, že tvrdě kytarový zvuk i nadále zůstává značně dominujícím rysem, jen se o tuto pozici čím dál častěji musí dělit s akusticky či klávesově jemnějšími momenty. Muzika je to pro někoho třeba trochu jednotvárná či přímo nudící, ale pro jiného mimořádně atmosféricky působivá, plná nádherné melodiky, silných emocí a gradačních vzepětí. Současně pak posluchačsky vstřícnější a dostupnější, za předpokladu snížené hlasitosti možná akceptovatelná i těmi, kteří se obvykle metalu bojí. Toto už snad ani není metal v jeho běžném chápání, ale spíše syrově melancholický rock, částečně příbuzný současným emocorovým či postmetalovým kapelám. Znalci mezinárodní scény zřejmě odhalí jisté zahraniční paralely, ani to však nemění nic na celkové přitažlivosti.

Během jednotlivých kompozic se všechny tyto tendence proměňují a zabarvují rozličnými způsoby, počínaje skladbou "Vzpomínat bolí", kde se uvolněné pasáže nádherně vzpínají k mohutné gradaci. "Labuť a lyra" nabízí první výraznější záblesky úchvatné vokální melodiky, která posléze dokonale propuká v naprosto neodolatelném "Setkání". Převážně mírnější, nicméně atmosféricky uchvacující "Schovám si tvůj stín" slouží jako výborná předehra pro vypjatě postupující a možná vrcholné číslo "Co času zbývá?", po němž se "Jeden" z poklidného rozjímání opětovně rozehřívá do žhavé nálady. Přesně takto má v optimálním případě znít hudba, která přestože není odrazem aktuálních masových trendů, působí víceméně moderním a hlavně nadčasovým dojmem.

Kverd sice není nijak mimořádný zpěvák, s tímto menším nedostatkem si ale dokáže poradit téměř nejlepším možným způsobem. Občas něco zašeptá a jindy naopak zakřičí, většinou se však spoléhá na prostou mluvu, která se často mění v neméně normální zpěv. Obstojně zvládá melodické motivy, během nichž se drží v co nejbezpečnější linii, nepouští se do žádných závratných hlasových kreací, kterých zde rozhodně není třeba, a mnohem lépe a raději slouží celku. Takto pojatý hlas představuje spíše nástroj pro zvěstování zajímavých a přemýšlivých slov, z nichž některá jako třeba opakované „Co času mi ještě zbývá?“ se vyloženě zavrtávají do mysli i paměti.

Provedení vinylu se opírá o zdařilý akvarel Luďka Řezáče, žel postrádá přílohu, a to včetně textů či sestavy souboru. Ani tento realizační nedostatek však nedokáže nic změnit na tom, že pokud někdo momentálně provádí historicky zásadní dějinné zvraty v rámci vývoje české tvrdé hudby, je to právě tato ceněná kapela. A kdyby už nebyla, bylo by třeba si ji vymyslet.