>>>   R e c e n z e   >>>   HEIDEN "Na svůj příběh jsme sami"

HEIDEN "Na svůj příběh jsme sami"

(2016|05|05 Magick Disk Musick)

Slyšíte je?

Chladné, studené, melancholické, večerní. Tak bývá označováno album, které stejně jako to minulé zdobí krásný název i neméně poutavý obal. Díky němu či přiléhavě nebeskému vinylu a zejména se souhlasem Měsíce si vysloužilo paralelně užívaný titul „modré album“. Ona vinylová modř možná není vyloženě nebeského odstínu, celkové provedení však těší svou funkční jednoduchostí, kde nic nechybí ani nepřebývá. Toto poznání představuje milý posun nejen vůči vždy pečlivě realizovaným, ale občas i trochu přebujelým titulům stejného vydavatele, ale především vůči u kolegy zhmotněné a texty postrádající edici předchozí desky té samé kapely.

Brněnští Heiden začínali coby black metal inspirovaný lesními muži z Trollech, následně však slezli z korun stromů a album od alba se postupně vymaňovali ze žánrových stereotypů. Předpokládaným důsledkem tohoto vývoje bylo čím dál větší zavržení ortodoxními černokněžníky, ale také rostoucí oslavování ze strany publicistů či vyhlašovatelů některých cen, jimž soubor nejprve připlul do jejich obzoru vnímání a nyní mnohým z nich znovu mizí z dohledu. Příznačným pro jejich tvorbu se stalo stále častější přidávání předpony „post“, která ale nejen sama o sobě, ale také v kombinaci s dalšími slůvky je spíše jen výrazem terminologické bezradnosti.

Každopádně musí být naprosto zřejmé, že někdejší temný metal z jejich nahrávek zmizel neznámo kam. Neodpustitelná zrada nebo naopak chvályhodný vývoj? Především je třeba si říct, že na světě nikdy neexistovala, neexistuje a nebude existovat hudba, která by byla dobrá či špatná pouze proto, že je nebo není black metalem, obecně metalem či jakýmkoli jiným žánrem. Pro posuzování kvality je tedy úplně jedno, zda tato kapela hraje či nehraje black metal, ba dokonce i to, že jej v minulosti hrála a později hrát přestala. Zároveň lze pozorovat značný rozdíl v tom, že zatímco původně ostře thrashmetalový slovenský Gladiator se již dávno vrhl do čisté komerce, Heiden zůstávají stále kdesi v přítmí, ale zároveň nad vším hemžením. Přesně jako na fotce ty tmavé siluety postav nad svítícím městem. Melodicky vstřícnější muzikou posluchače zdánlivě lákají, jenže současně je, hlavně asi ty tvrdošíjně metalové, spíše odpuzují, a stíhá je tak kupodivu daleko menší komerční efekt než mnohé radikální potemníky, napojené na oddané zástupy svých věrných.

Na svůj příběh jsou vskutku čím dál více sami. Mnozí metalisti je odvrhli pouze proto, že už to není někdejší temný metal, zatímco běžní posluchači středního proudu a hezkých melodických písniček znají z komerčních médií jiné hrdiny a o těchto dosud nikdy neslyšeli. Hlasující v různých cenách, ať už alternativních, rockových nebo mainstreamových, rovněž často jedou ve svých stereotypech. Soubor tak momentálně pluje v jakémsi subkulturním či žánrovém vzduchoprázdnu, kdy sice hraje něco, co lze snad i nějak konkrétně pojmenovat, ale téměř ze všech stran je k tomu daleko. Původní posluchači je mnohdy opustili, zatímco posledními alby nabraní hudební fajnšmekři se tímto dílem rozdělili na ty, které to téměř neustálé baladění již přestává bavit, a ty, kteří naopak s radostí sledují neustálý vývoj kamsi, a to neznámo kam. Jako test metalové ortodoxnosti posluchačů je toto album naprosto optimální, určené a doporučitelné je však hlavně svobodným a nespoutaným milovníkům inteligentní hudby, nikoli zarputilým obráncům žánrových zákopů.

Krátké intro "Slyšíš mě?" zaujme obalově uvedeným, ale reálně neslyšeným textem, zatímco "Dva" obsahuje asi nejvíce bigbítu, díky specifickému zvuku kláves mířícího někam do sedmdesátých let, a počítačově upravený recitativ. Tím disponuje také klipová a současně nejlepší a nejpestřejší píseň "Dryáda", jíž konkuruje relativně energičtěji vrcholící "Sběratel". Unylou baladu "Vrány" vylepšuje vypjatě rozezpívaný refrén a klavírní mezihra, zato "Za horou" lehce tápe a baví ze všeho nejméně, naopak "Toulaví psi" v rámci cajdáků patří k těm působivějším.

Pocitově intimní atmosféra představuje znamenitý základ pro zajímavě vymyšlenou muziku, kterou zkrášluje nádherný klavír a kde převážně odlehčené kytary se jen místy decentně přiostřují. Trochu problematičtěji se však může jevit otázka, zda to, co soubor tak pěkně vymyslel, dokáže také umně realizovat, tedy vnést do nahrávky. Instrumentálně a zvukově se to vcelku podařilo, jen ten zpívající Kverd má své zjevné hlasové limity. Přestože zde předvádí svůj životní výkon, snahou o čistý zpěv žel odhaluje právě ty rezervy, které z dřívějšího drsnějšího projevu nebyly patrné. Přičemž již tehdy, v nedávné minulosti, kdy už zpíval čistě, jeho zpěv lehce zanikal v důraznějším kytarovém hřmotu, zatímco nyní, tedy obklopen o poznání jemnějšími tóny, působí mnohem obnaženěji. Překvapivě se ovšem může jevit poznání, že jeho projev zní rozpačitěji v těch klidnějších a naopak jistěji a pevněji ve vypjatějších polohách. Pokud mu ale něco sluší vždy a je rozhodně velkou předností celého díla, pak jsou to poetické verše o hvězdném prachu, padajícím listí a stínech pod lampou, odehrávající se převážně mezi soumrakem a rozedněním a hlavně kolem půlnoci.

Jednoznačně nejklidnější a nejmelodičtější nahrávka v historii kapely představuje odvážný vstup do dříve neprobádané oblasti, kde se aktéři teprve rozkoukávají a znějí mírně nejistě. Možné srovnání nabízí třeba David Koller, jenž si však v částečně příbuzné sféře počíná přece jen o cosi suverénněji a vyspěleji, ovšem sáhnout lze ještě po jednom jménu. Balada "Poslední list" totiž hlavně v refrénu zní vyloženě jako naprosto typický Michal Hrůza, což může působit paradoxně také proto, že mnozí posluchači posledních dvou až tří alb Heiden můžou tento soubor považovat za součást alternativní kultury, zatímco onoho hitmakera za nepřijatelného až podřadného představitele hudební komerce. Na jisté podobnosti a vzájemné zaměnitelnosti to ale nic nemění.

Přestože po předchozích klenotech lze toto album označit za možná nejslabší za posledních několik sezón, i přes některé menší nedostatky má schopnost převyšovat značnou část tuzemské scény, růst s každým přehráním, neoposlouchat se, ba dokonce líbit se a při vědomí dosavadního proměnlivého vývoje klást zvědavé otázky, co bude příště. Bude je ještě slyšet?