>>>   R e c e n z e   >>>   HYPNOS "Halfway To Hell"

HYPNOS "Halfway To Hell"

mini LP
(2011|06|01 Magick Disk Musick)

Bruno se znovu ohání smrtící kosou

Když někdy počátkem roku 2006 zmizela ze scény formace HYPNOS, tehdy označovaná přehlasovaně jako HYPNÖS, vypadalo to na konec jedné veličiny, která si během svých šesti let vedla lépe a v jistém smyslu „krabathorštěji“ než rychle vyhasínající „speckmannovský“ KRABATHOR. Nakonec tedy nejen Christopher, ale také jeho někdejší souputník Bruno se nějak vytratil z metalového dění. Na přelomu let 2009 a 2010 ale došlo k žádoucímu obratu a alespoň jedna z dvojice úspěšných deathmetalových značek se vrátila zpět. Přestože následné koncerty disponovaly i vícero kytaristy, na počátku veškeré obnovy stály pouze dvě figury - všestranně kytarující Bruno a bubnující Pegas. Červenec 2010 přinesl minialbum v podobě digipakového kompaktu, který se po necelém roce dočkal rovněž vinylové edice. Smrtící komando se tak znovu rozjelo do funkční rotace.

Po čtyřech letech obnovená kapela sice z názvu odmazala přehlasované tečky, které Brüno přemístil do vlastního pseudonymu, jinak se ale zhruba drží svého deathmetalového kopyta. Převážná většina skladeb této nahrávky, nevyjímaje cover od slovenských DEHYDRATED, jsou víceméně obvyklé smrtící palby, jež bez problémů splňují očekávané tvůrčí i interpretační parametry. Veškerou dobře míněnou snahu ovšem sráží tak trochu krotký, neprůrazný a v rámci kompletu nevyrovnaný zvuk, jemuž místy schází drtivější účinek nebo něco jako ohnivější náboj. Navzdory tomu dokáže potěšit riffově výrazné "Paranormal Vertigo", jedno solidní symfonické intermezzo či občas zřetelný blackmetalový nádech. Svědčí o něm nejen název dílka a obalové pózovaní s kosou, ale zejména rozsáhlá, vokálně krákoravá kompozice "Where the Rooks Fly to Cry", jež ve svém pomalejším tempu zdárně připomíná tuzemské černěkovové klasiky. Právě i tento faktor může svádět k pocitu jisté hudební konzervativnosti, nikoliv však vyčpělosti. Přestože pánové pouze obnažují své vlastní kořeny, dělají to stále dobře, přestože ne zrovna geniálně. Na chystaném plnohodnotném albu by mohlo být lépe.

Ztvárnění přední strany obalu vinylové edice víceméně kopíruje původní digipack, jenže s tím klíčovým rozdílem, že logo tentokrát není šedivé, ale čistě bílé a navíc nepatrně reliéfní. Zadní strana je trochu odlišná, vítaným bonusem je ovšem vnitřní obal, nabízející z jedné strany fotokoláž a z té druhé texty. Pokud jde o samotný vinyl, rozdělení stran na 2 a 4 songy se může jevit coby poněkud nesymetrické, způsobené zejména značnou délkou zmíněné skladby. Leč původně se s vinylem nepočítalo, takže při sestavování kompaktu se nějaké pozdější dělení stran nebralo v potaz. Rozhodně je však v pořádku, že zůstalo zachováno původní originální řazení.