>>>   R e c e n z e   >>>   IMIAFAN "Epidémia / Someone Else (Remixes)"

IMIAFAN "Epidémia / Someone Else (Remixes)"

12" EP
(2009 4MG Records)

Milovat a nenávidět

Dvanáctipalcový černý vinyl svým standardním designem už asi nikoho nepřekvapí, o to zajímavější to však v tomto případě bude s jeho hudebním obsahem. Remixový dvanáctipalec slovenského electro-projektu Imiafan ve skutečnosti neobsahuje remixy v pravém slova smyslu, ale spíše kombinaci remixů a remaků - čili předělávek, ve kterých se uplatní i skladatelská invence jednotlivých „remixerů“. Z originálních tracků jsou použity původní vokální stopy a samozřejmě stěžejní hudební motivy, to ostatní je povětšinou navíc. Tato forma „invenčních remixů“ je mi mnohem bližší - někdy může z původních písní dostat víc, než sám autor očekával. No a někdy ne, ale tak už to bývá - život není peříčko. Vinyl obsahuje dva remixy písně "Epidémia" a dva remixy písně "Someone Else", tak hurá na to.

A1 - "Epidémia - Keen K 1983 Mix"
Ano, přesně tak! Nastoupili jsme do stroje času a ocitáme se v roce 1983, kdy Depeche Mode vydávají skvělou desku "Construction Time Again" a v klubech hrne electro-disco. Tak tohle je můj šálek čaje, láska na první poslech, nedá se nic dělat, zamiloval jsem se. Proti tomu nedokážu bojovat, jsem zcela unešen a nenacházím slov chvály. Krásný zvuk osmdesátých let, avšak ve špičkové kvalitě jakou nabízí dnešní technologie. Nádherné aranže. Na první poslech lehce minimalistické pojetí, ale jako celek to funguje dokonale. Jediné, co mě malinko vytrhlo ze snění, je trochu nepřesná intonace zpěvu. Na druhou stranu, nikde není psáno, že je to takhle špatně. Kde by třeba byl Nick Cave, kdyby intonoval jako Karel Gott? Ona někdy malá nedokonalost dělá originalitu. Na mém dojmu to víceméně nic nemění. Líbí MOC. Pokud by vedlejším efektem této desky měl být nějaký další společný počin Imiafan a Keen K, tak jenom dobře.

A2 - "Epidémia - Sneak-Thief Paranoianoia Mix"
A zpátky na zem. V případě mého subjektivního vnímání navíc hluboko pod zem. Druhý track je typický remix - dlouhý, nezáživný, prostě koncentrovaná nuda. Nevím, jestli to má být nějaký základ pro DJ’s, aby se k tomu při live-show daly přimíchávat fragmenty z dalších vinylů, ale samostatně se to poslouchat nedá. Pod pokličku práce skutečných DJ’s jsem nikdy nenahlédl, takže pokud na každém remixovém vinylu MUSÍ být jeden takový materiál, pak je to asi v pořádku. Nicméně při běžném poslechu doporučuji hned po úvodním tracku otočit na druhou stranu platně.

B1 - "Someone Else - Beta Evers Winter Remix"
Je to dobré, je to dobré, zase jsme u muziky. Do oblačných výšin, jako Keen K se to sice nešplhá, ale je to příjemné. Úvodní syrový retro zvuk a samplovaná baskytara tvoří společně s podmanivým ženským hlasem podivnou atmosféru, která má co nabídnout. O něco více minimalismu, ale pohoda.
K této verzi jsem si chvíli hledal cestu, nebylo to na jeden poslech, ale nakonec jsem si ji našel.

B2 - "Someone Else - Makina Girgir Mix"
Stroj času kompletně opraven a tentokrát to vezmeme ještě víc na počátek osmdesátek – řekněme tak rok 1981-1982. Fanoušci prvních desek Depeche Mode nebo Yazoo vědí, o čem je řeč. Původní ženský hlas zde vyzní ještě lépe – spojení s oldies zvuky mu sluší. Velmi povedený remix kulhá za úvodním favoritem jen kousíček a to především o něco horší kvalitou zvuku. Atmosféra je však skvělá. Co bych ale vytkl, je absence rodného jazyka. Mně ta Angličtina prostě nějak nesedí a navíc Slovenština je nádherně zpěvná. Tak snad příště.

Závěr: až na druhý track, který jsem nepochopil, se jedná o velmi vydařený dvanáctipalec. Jen tak dál.