>>>   R e c e n z e   >>>   INSANIA "Vertigo"

INSANIA "Vertigo"

(1993 Malárie Records)

Temný pomníček doby

V roce 1993 našeho letopočtu, v časech, kdy se vinyl rychle a jistě stahoval do ústraní z výsluní a statutu všeobecného hudebního média číslo jedna, debutoval brněnský obskurně hard corový spolek Insania malou gramodeskou, sedmipalcovým ípíčkem nazvaným "Vertigo", o jehož vydání se zasloužil Martin Valášek z tehdy velmi agilní Malárie Records.

Třískladbové EP "Závrať" nebylo ničím jiným, než jakýmsi mini „výběrem“ z tehdy slavného kazetového dema "R.U.Dead?", které si v té době Insania vydala vlastním nákladem. Do drážek byly vylisovány skladby "U.R.Dead?" (dodnes velký hit kapely, který zazní na každém koncertě), podmanivá "Shriek From The Mountains" (obě strana A) a titulní "Vertigo" (strana B). Všechny tři písničky se o rok později objevily nově nahrané i na plnometrážním debutu INSANIA "Crossfade". Ze všech čišela podivná symbióza hard core / punku a metalu, navrch s netypickou tématikou přírody a mystična ovlivněného dílem J.R.R. Tolkiena.

Tahle kapela táhla od začátku striktně proti proudu a nikdy nevzala za svůj žádný obecně platný styl, nikdy se nikam nezařadila a tudíž dodnes nedosáhla žádných větších komerčních úspěchů, které by si na jednu stranu svým způsobem - za svůj neotřelý pohled - zasloužila, ale na druhou zkrátka nebyla, není a nebude „předurčena“. Tohle totiž není masová záležitost, to je naopak vymezení se mase oslavou vlastního ega, status černý ovce ve stádě, provokující revolta rozkládající zkostnatělá klišé a mazající med kolem huby podobně smýšlejícím bláznům.

Klasický černý vinyl se nachází v útrobách tehdy standardního hard core / punkového obalu - velkého oboustranně potištěného listu formátu A3 poskládaného do rozměrů malé desky. Jednoduchý, ale jasný a úderný černobílý motiv, otištěné texty v angličtině i češtině, chybějící fotka na zadní stránce (místo ní jen bílá plocha a fotografie fyzicky přiložená k desce), stylové dobové reklamy na kazety a neexistující spojení s kybersvětem! Chci zpátky. Vyvlíct se z tý rychlý sítě sítí a pomalu naslouchat přírodě.

Proč myslíte, že podobně náladové desky už jen tak nevzniknou? Doba předběhla sama sebe a všichni její poskoci jsou na úplně jiný vlně. A konkrétně "Vertigo"? To je temný pomníček doby, kdy ještě slovo mělo svou váhu a v zimě byla zima. Je to jenom „pár let“, ale zároveň tak dávno. Zase mě to dostalo! Deprese a melancholie, myšlenková závrať. Tohle tehdy šlo těm třem brněnskejm neznabohům náramně!