>>>   R e c e n z e   >>>   JONESTOWN "Bar Destroyers" | KOHOUTEK "s/t"

JONESTOWN "Bar Destroyers" | KOHOUTEK "s/t"

(2009 Hardcore Attack Records, Phobia Records)

Crust, hardcore / punk i melodický metal - během deseti minut!

Čas letí neuvěřitelně rychle a od minulé recenze na splitko Jonestown a Messerschmitt 109 uplynulo již více než čtvrt roku. Myslím, že nastal ten správný čas podívat se na drážky i druhému letošnímu splitu Jonestown, vydanému opět pod hlavičkami Phobia Records z Čech a Hardcore Attack Records ze Slovenska. Tentokrát skupině Jonestown dělá na B straně sedmipalce společnost kladenská grupa Kohoutek.

Kdybych měl začít vnější stranou počinu, pak obě letošní splitka Jonestown mají mnoho společného. Obal je rozevírací a celý černobílý. Uvnitř jsou k nalezení texty a současné sestavy obou skupin. Protentokrát však nikde není umístěna ani jediná fotografie, což je škoda. Nejvíc mě zaujal obraz na přední straně vinylu, kde je pod logem Jonestown klasický maskot heavy metalových Motörhead, v tomto případě je ovšem „motorová hlava“ v plynové masce. Zadní strana patří grinderům Kohoutek a jejich lebkám ve vojenských helmách s jazyky proklatě dlouhými. Abych nezapomněl, i logo kapely stojí za prozkoumání, ale to už nechám na každém jednotlivci. V grafickém zpracování obalu spojuje obě kapely především nadhled i humor.

Jonestown - skupina pojmenovaná po osadě, kde spáchalo více než 900 příslušníků sekty Svatyně lidu hromadnou sebevraždu - míchá velice syrový crust punk. První zářez se jmenuje "My Life" a je to naprosto nekompromisním mixem crustu a hardcore punku. Křičivý zpěv zpěváka Khanara (mimochodem bývalého basáka spřátelených Demarche), rychlé přechody na virbl a až rock´n´rollový zvuk kytar. Druhá píseň nese název "What A Wonderfull World" (upozorňuji, že opravdu nejde o cover slavného hitu Louise Armstronga) a jde opět o ještě víc nekompromisní porci ostrého crust punku. Připomínat, že Jonestown mají texty v angličtině, je už takřka nošením dříví do lesa. Jonestown zkrátka nezklamali ani jedním letošním splitem, a chtěl bych zde apelovat na potenciální vydavatele vinylů, aby neváhali a zaznamenali tuto kapelu na velkou desku. Stále vzrůstající vlna hardcore / punk a crustpunkových kapel v České republice jasně dokazuje, že i tento velice nekomerční styl si své příznivce v drážkách klasických desek nachází a nadále nacházet bude.

Druhá strana desky náleží kladenské grindcorové úderce Kohoutek. Skupina hraje již čtvrtým rokem a texty má - narozdíl od kolegů - výhradně v češtině. Pokud čekáte, že Kohoutek holduje grindcoru podobnému třeba Napalm Death nebo Nasum, pak můžete být buď příjemně překvapeni, nebo naopak zklamáni. Kohoutek totiž není čistě grindovou kapelou a ve své muzice kombinuje i hard core nebo dokonce melodický metal (ač písně odpovídají svou délkou spíš grind / crustu). Hned úvodní "Vztek krve" mi připomíná třeba české metalisty X-Core. Následují pecky "Chrámy nenasytnosti", "21. století", "Férová nabídka" a nakonec "Spálená krajina". Již v úvodu jsem kapelu zařadil jako grindovou, ale míním, že by kladeňákům nejvíce slušelo přízvisko alternativní - skupina hraje grind core jinak, než bývá zvykem. I v tomto případě jsem potěšen faktem, že je na tuzemské vinylové scéně pořád co objevovat a být přitom mile překvapen.

Stran zvuku lze snad jen připomenout jistotu, že studio Shaark v Bzenci odvedlo opět dobrou práci. A jako bonus na závěr - třicet korun z každého zakoupeného vinylu jde do kasičky české Antifašistické akce!