>>>   R e c e n z e   >>>   KRAOST "s/t"

KRAOST "s/t"

(2012 Exit Production, Hluboká Orba Records, Noise Master Records, Papagájův Hlasatel Records, Soudruh, Togue Sol Distribution, Totalitarianism Still Continues)

Milevský masakr thrashcorovou pilou

Jaké bylo mé překvapení, když jsem v prosinci na Yachtu - v rámci festivalu Killed by Brno - uviděl a především uslyšel tuhle zběsilou smečku! Kraost míchají thrash metal i hardcore, punk i fastcore, ale především je to taková divočina, že jsem musel okamžitě odložit kelímek s pivem a ihned před pódium. S Kraost jsem se v Brně setkal poprvé a lepší probuzení po propařené noci ve Vegalité jsem si přát snad ani nemohl. Závěrečný cover od mých oblíbenců Toxic Holocaust byl už jen parádní třešničkou na pomyslném dortu. Tolik tedy mé rekapitulující seznámení se s milevskou smečkou, a teď něco k aktuální nahrávce.

Barevný rozkládací obal obsahuje na přední straně jakousi část města, která může působit až poněkud psychedelicky. Líbí se mi tu především prostupování barev, sice nic extra dokonalého, ale zaujme to. Uvnitř rozkládacího obalu najdeš české texty s anglickými překlady a jen tak v pozadí koncertní fotky každého člena kapely.

Kraost hrají už několik let a v roce 2011 dali dohromady demo, které je komplet ke stažení na jejich bandcamp profilu. Demo určitě stojí za poslech, i když současná nahrávka je nesrovnatelně lepší, a to především zvukově. Zajímavostí je, že v kapele hrají dva členové ultrarychlé hardcore-punk detonace Rotten Brats, a sice bubeník a kytarák. Vliv Rotten Brats slyším především u bicích, které tepou tak zběsile, že je to místy fakt spíš fastcore jízda - vždyť nejdelší vál má pouze něco málo přes dvě minuty. Prostě žádné zbytečnosti okolo a rovnou na věc! Co mne ovšem fakt baví, je dívčí zpěv, rozuměj ukřičený a nasraný ženský zpěv, který výslednému soundu kapely hodně přidává. Už naživo mě tenhle řev bavil a nejinak tomu je i na desce.

Každá strana černého vinylu má po třech válech, všechny jsou v češtině a zní prostě skvěle. Dost kecům, že do pořádnýho fast masakru se nehodí čeština, další kapela, která jasně dokazuje, že to jde úplně v pohodě! V samotných textech kapela nejčastěji kritizuje církev, flanďáky a ono až pokrytecké pánbíčkaření, především ve válu "Páterovo sperma" nenechávají opravdu nit suchou („Udělat na záda pod křížem z mědi / jak s děvkou zacházet / zarýt do paměti / řeč na dně truhly / zamčená ústa / páterem můžeš v klidu dál zůstat / a další děti se pod tebou svíjí / před zraky kostelních relikvií!“), mezi dalšími tématy textů pak najdeš třeba smutný obrázek o znečišťování přírody či zvrhlou turistiku jako neúctu k obětem koncentračních táborů. I když jsou texty Kraost místy pěkně nabroušené a hrubé, tady mi to prostě sedí a nějaké to sprosté slovo mi nepřijde jako laciná výplň. Zvukově velmi povedená nahrávka byla natočena na jaře loňského roku v táborském studiu Woodland, kde nahrávala loni na podzim třeba i písecká Mururoa. Kraost mě zkrátka mile překvapili a odteď jsem si jist, že kapelu budu nadále pravidelně sledovat. Do prdele, stojí to za to!