>>>   R e c e n z e   >>>   KRÜGER "Pod tlakom kontroly" | LOS REZIOS "Absoluto Poder / Debes Saberlo"

KRÜGER "Pod tlakom kontroly" | LOS REZIOS "Absoluto Poder / Debes Saberlo"

(2013 ABC Records, Cestou Na Hřbitov Records, Different Records, Gaskmask Records, Helvetet Records, Nuclear Madness, Rawmantic Disasters Records, Skaven Records, Svoboda Records, Togue Sol Distibución, Véva Records, Wahnfried Records, Wolfdrunk)

Česko-peruánský crustový mangel

Je to teprve něco málo přes půl roku, co jsem psal recenzi na první sedmipalec Krüger a už tu máme jejich další zářez do vinylových drážek. Oproti předchozímu vinylu, který byl pouze v rukou „pražského komanda“, novinka je split sedmipalec s peruánskými Los Rezios. Nahrávka vyšla v nákladu 525 kusů na červeném vinylu a na vydaní se podílelo celkem třináct labelů z Čech i zahraničí.

Černobílý rozkládací obal je svým zpracováním podobný předchozímu obalu sedmipalce Krüger. Zatímco hlavním motivem bylo vloni ničení přírody, teď se jedná o sledování lidí, což znázorňuje televize s obrazem demonstrace s hořícím člověkem a kordonem policajtů. U části Los Rezios jde pak spíš o odpor proti systému, který mají na svědomí jacísi peruánští povstalci. Opět tedy klasická crustová témata, žádná pohádka na dobrou noc se nekoná! V rozkládacím obalu najdeš texty obou kapel i s vloženou přílohou s anglickými překlady.

Na svou stranu desky umístili Krüger tři vály s názvy "Pod tlakom kontroly", "Ojeb" a "Ukrižovaný". Je tak už ihned z názvů patrno, že u Slovenštiny kapela zůstala i zde. Navíc všechno bylo nahráno v loňském dubnu v jihočeském Hellsoundu, tedy jde o stejné nahrávání jako v případě předchozího sedmipalce KRÜGER "Ruku v ruke s pokrokom". Paradoxní na tom je, že ač bych spíš čekal, že kapela vyčerpala lepší vály na svůj první vinyl, přijde mi, že tomu tak není a lepší část je až na tomhle vinylu. Žádná hudební ani filmová intra, žádná bouřka ani cinkání půllitrů, žádný Luděk Sobota. Krüger jde opět okamžitě na věc! Především úvodní "Pod tlakom kontroly" je d-beat pěkně od podlahy a řadí se hned mezi mé favority (v tomto případě spíš tank Panther než Favorit), stejně tak poslední sypačka s kvílící kytarou - "Ukrižovaný". Texty vypráví - vždy jen na několika málo řádcích - o kontrolování a sledování lidí, o zařazení se k davu a o odporu k naší společnosti. Sečteno, podtrženo - i druhá část nahraného materiálu Krüger je od začátku do konce detonace a deska se přetočí tak rychle, že jí na gramofonu nelze ještě neponechat.

Na druhé straně si to pak mydlí peruánští Los Rezios, kteří patří v crustové scéně mezi zaběhnutá jména. Kapela začala hrát už v roce 1992 a za tu dobu mají ve své diskografii dvě samostatná LP, jedno split LP a šest split sedmipalců (pokud počítám i tento). A činí nejsou jen ve studiu, o čemž se můžeš přesvědčit zanedlouho i ty, protože Los Rezios mají při svém Evropském turné v srpnu i několik zastávek u nás. Teď tedy však konečně něco k aktuální nahrávce. D-beat/crust, který je hlavním motivem v hudbě Los Rezios je poněkud melodičtější a kytarovější, než jak je tomu na druhé straně u českých kolegů. K tomu často bicí ve středním tempu a když slyším některá ta kytarová sóla, celkový dojem u mě vyvolává jasný odkaz na starou britskou školu, především se zde probouzí „Motorová hlava“. Na tenhle sedmipalec přispěli Peruánci po dvou válech, jejichž jména si vetkli i do názvu své strany desky. Tedy "Absoluto poder" (Absolutní moc) a "Debes Saberlo" (Potřeba vědět). Španělské texty jsou plné absolutní moci vládnoucích v dnešním světě, či nepotřebnosti jedince a důležitosti se proti tomu postavit. I když nejsem nějaký velký fanda Los Rezios, kapela opět natočila velmi solidní materiál a drží se svého. Nicméně mě osobně táhne spíš první strana s tuzemskými „dělostřelci“.