>>>   R e c e n z e   >>>   KRYPTOR "Time 4 Crime"

KRYPTOR "Time 4 Crime"

(1991 Monitor)

Čas pro zločin: stále aktuální!

Bylo to již téměř před dvaceti lety, v lehce pokročilé době porevoluční euforie a stálé oslavě nabyté svobody debutovaly snad všechny alespoň trochu výrazné a do té doby ilegální nebo poloilegální kapely. Dejvičtí řezníci vydali svoji vinylovou prvničku (KRYPTOR "Septical Anaesthesia") v roce 1990 a zatímco šlo o tradiční „best of demos“, deska následující byla skutečným křtem a jistým testem, do jaké míry či zda vůbec je kapela tvorbyschopná a jak obstojí v boji s časem.

Výrazný frontman a zpěvák Marcel Novotný alias Pípa byl (a nepochybuji, že stále je) člověk s velkým přehledem o scéně, muzice a věcech okolo a neobklopil se vůbec špatnými muzikanty typu kytaristů Oty Hereše nebo Petra Buneše, kteří nešetřili nápady ani sebou samými a do desky "Time 4 Crime" dali své tehdejší maximum, byť vrchol jejich životní tvorby byl stále před nimi (ovšem vinylové podoby se následující, třetí album "Greedpeace" bohužel nedočkalo).

Zvukově je dvojka samozřejmě o velký kus dál než debut a byť se nejedná o žádný světový sound, tehdy masakroval - v té době to bylo jedno ze zvukově nejnastřílenějších alb; zvuk tady podtrhuje styl a beze všeho od začátku do konce v dobrém smyslu rozbíjí a drtí. Byť je svým způsobem zvláštní a jakoby lehce zastřený ničící energií alba, pro mě je u téhle desky zcela podstatný a určující. Vyslovte "Time 4 Crime" a vybaví se mi onen vše drtící sound bezpečně na prvním místě!

Série jedenácti nabídnutých zhruba tříminutových vypalovaček je vyvážená co do hudební i textové stránky, plyne stejně rychle jako hřmící muzika s mnoha extrémními výbuchy, a je stále co poslouchat a o čem přemýšlet. Oproti mírným - ale velmi milým - úletům na demech a debutu, došel Pípa ve větší míře k vážným tématům (jejich osou je - jak z názvu vyplývá - zločin ve svých mnoha podobách), jejichž zpracování vztekem narvaným srdcem by mu i dnes mohla závidět leckterá hardcorová kapela.

Side Time:

Klasickou, nevinnou hrací skříňku, která obstarala působivé intro, vyprovodí salva bicích a svižná skladba útočící na svědomí drsného posluchače. Považte už jenom ten zlověstný název temně depresivního otvíráku - "Zjevení zapomenuté minulosti". Sborová "Vládci" nabídne text o těmito přisuzované důležitosti jedince ve společnosti (rovná se pochopitelně nule). Kytarová předehra odstartuje "Maskované stíny", jež prokleje chlast za volantem. "Halucinace" je pak překotná „oslava bílé pasti“. Válečný masakr "S.H.M.F." a chuligánskou "Hooligans" si ve své době vyložili náckové tak jako všechno po tom svém a ne zřídkakdy při koncertech svorně zdvihali pravice. Oba texty jsou víceméně popisné a zatímco první jmenovaná je kritická, druhá jim hrála do noty, byť ani u jedné zhola nepochopili autorův záměr.

Side Crime:

O životě za železnou oponou je velmi procítěný kus "Zajatci zvůle", který následuje oslava peněz "Obchod se smrtí" a hudebně i textově „odlehčený“ hit "Maniak (Fucker)" o jedné „úspěšné“ městské vyjížďce motorkářského gangu. "Zvěrstva" jsou rovněž veselým tématem, tentokrát o obětování života pro cizí rozkoš. Ta ponurá, zpomalená pasáž uvnitř skladby je velmi působivá a závažnost tématu naplno umocňuje. O závěr se trefně postará do samého definitivního konce gradující eko-masakr, upomínka "A potom nezbyde nic...".

Jehla lítá v drážkách desky jak hadr na holi, všechny skladby mají svoji výraznou, nepřehlédnutelnou tvář a texty o něčem tehdy (a vlastně stále a navždy) aktuálním.

Povrch obalu "Time 4 Crime" byl na rozdíl od matného debutu lesklý a malovaný obraz vystřídala fotografie, na které je dívka, nad níž se vznáší stín zločinu jak z kultovního filmu "Psycho". Na zadní straně je pak dotyčná zachycená v mini sukýnce zezadu, svírajíc v rukou nožík od krve imitované příliš viditelně plastelínou. Kapela má konečně na obálce desky své logo - zde ve stylu „airbrush“ - a obal jako celek graficky poměrně precizně a žánru zcela poplatně vyvedl tehdy v tomto směru vytížený Storm (František Štorm). Nechybí ani nezbytný inlay s texty a koláží z dobových fotografií a v té době tradiční „děkovačkou“.

Z dnešního pohledu je nadčasově pojmenované album "Time 4 Crime" po mnoha stránkách logicky možná trochu archaické, ovšem na druhou stranu jeho sdělení nezestárlo ani o rok. Hudba je velmi slušná a zvuk na tu dobu velice povedený. Tehdy se prostě jednalo o fošnu jak hrom a v nemilosrdném testu s časem album prostě a jednoduše slušně obstálo.