>>>   R e c e n z e   >>>   KUSUMAM "Tartas"

KUSUMAM "Tartas"

(2010 Lime Tree Records, Samuel Records)

Vydali životní desku a spolkla je zem

Písecká indie post hardcore kapela Kusumam toho v loňském roce stihla poměrně dost, i když ne všechno z toho byl na každý pád šťastný počin. Začněme ale tím rozhodně příjemným, tedy gramodeskou "Tartas", která se stala oficiálně prvním tuzemským vydaným černým zlatem roku 2010. Vinyl byl vydán v kooperaci labelů Lime Tree Records a Samuel Records a vyšel ve dvou verzích. Deluxe LP obsahuje 11 skladeb na černém 180 gramovém vinylu v gatefold obalu s matt laminem, plakátem a CD s 15 skladbami v digipacku s obalem pouze pro tuto edici. Pro všechny případy nechybí ani download kód. Číslovaná edice od 1 do 150. Od 151 do 250 je očíslovaná řada standardní edice, která neobsahuje CD. I když nás to tady zas tak nemusí tankovat, přesto pro úplnost - CD verze se od LP liší nejen rozdílným počtem tracků, ale i několika jinými mixy. Toť úvodní stať přečerpaná z dobové novinky a teď už slova kritická a dojemná.

Kusumam jsou jiný, a když říkám jiný, tak myslím tolik mimo žánr, že se s nimi zcela ztotožňují jen podobně vyšinutí posluchači. Hrát jinak pro ně není problém, stejně jako nedočkat se tak přijetí masou, byť v rámci scény. Tyhle dvě věci se vylučují, alternativa je další trend a pokud až teprve jí někdo udělá alternativu, dostane výprask. Historicky dva koncerty, který jsem vloni zažil, sice mý slova úplně nepotvrzují a ani nahrávka není vůbec, ale vůbec špatná, ve smyslu úplně out, nicméně i důlní bagr hardcoru někdy narazí na neprostupnou masu a zastaví. To je bohužel případ Kusumam, kteří svoji pouť po deseti letech ukončili. Kecy o umění odejít se sem hodí jak gauč k nesmířenému, bědování a litování tu ční jak modlitební knížka v knihovně satanisty.

Kusumam dělali muziku, kterou chtěli a odešli ve chvíli, kdy měli pocit, že jsou na konci svý jedný cesty. "Tartas" je burácející pomník, žádná studená žula, ale životem tepající lidská hmota, která vykazuje svoji rezistanci nejen texty, ale právě stavbou a strukturou songů. Alternativní hardcore pokračuje a rozvíjí to, kde minulá deska skončila. Rytmicky důrazné kompozice jsou lehce průzračnější, umně navazující a dovádějící vlastní projev k hranici netušených možností. Skladby přesto mohou působit relativně jednodušším dojmem, nicméně pokud by mělo platit říkadlo v jednoduchosti je síla, pak jsou přesto Kusumam složití a jejich skladby rovnají se jejich vlastní víře.

Tohle není nekrolog, ale recenze s vědomím faktu zaniklé výrazné kapely. Zatímco ti zcela nezajímaví, nudní a přežívající jen díky řitnímu alpinismu jsou tu v uvozovkách navěky, ten kdo má co říci mimo proud a nezajímá ho pochybný mechanismus okolo, končí většinou v rozpuku sil. No Means No a Motörhead jsou světové výjimky potvrzující pravidlo.

Pozn. Pokud nevěříš slovům, z nějaký záhadný pohnutky nemáš gramofon a plánuješ letošní květen, pak je k tobě samo nebe - včetně šéfa - milostivo.