>>>   R e c e n z e   >>>   MY DEAD CAT "Shortcut To Hell"

MY DEAD CAT "Shortcut To Hell"

(2013 My Dead Cat)

Mrtvá kočka jako průvodce pestrého hudebního výletu

Brněnská scéna mě stále umí mile překvapovat a nejinak tomu je i v případě pětičlenné partičky My Dead Cat, jejíž kořeny sahají až do roku 2001. Muzika MDC není úplně jednoznačně zařaditelná, nejblíž má asi k indie rocku, ale těch stylů a zvukových proměn, které na albu posluchač může slyšet je tolik, že je asi nejlepší pustit ke slovu kapelu samotnou, která svůj barvitý styl - za variace na jedno slavné dílo Josefa Čapka - vysvětluje na svých webovkách, cituji:

„...Vzali punk, hardcore a rock´n´roll a míchali to dohromady. „A teď tam dáme power pop a stoner rock,“ řekla kočička. „Stoner rock ne, ten já nerad,“ povídal pejsek, „dáme tam místo stoneru emo, to já tuze rád.“ Tak tam dali emo. „Mně se zdá, že je tam málo noisu,“ řekla kočička, „musíme tam dát několik hlukových stěn.“ – „A discopunk, abychom nezapomněli,“ řekl pejsek a nasypal ho tam. „A to hlavní!“ povídala kočička, „přece indie kytarovku tam musíme dát!“ Dali tam plný hrnec kytarovky. „A trochu post rocku,“ řekl pejsek a dal tam post rock...“

Ač se už teď může zdát, že skupina bude znít jako jeden velký chaos, který nemá hlavu ani patu, není tomu vůbec tak. Muzika MDC je sice opravdu fúzí oněch stylů a milovníkům zařazování kapel pod jeden či dva žánry, stávají vlasy na hlavě, ale žánrová pestrost nepůsobí příliš chaoticky, spíše mám dojem, že posluchači nebude k pochopení téhle muziky stačit jeden, ale ani tři poslechy. Jestli je to výhoda nebo nevýhoda už nechám na názoru každého jedince. Každopádně bych měl určitě ještě dodat, že "Shortcut To Hell" není prvním vinylem kapely, před čtyřmi lety vyšel MDC společný sedmipalec s další jihomoravskou kytarovou, The Mood. A pro mnohé může být zajímavé, že kapelu tvoří už docela ostřílení matadoři z takových hardcorových paleb z Brna jako byli More Bad News, Pazi Snajper či Mrtvá Budoucnost.

Přední strana obsahuje upravenou fotku ovce, zadní tracklist, info o pořízení nahrávky a poděkování, víc však zhola nic. Žádné texty, žádná fotka kapely, žádná příloha. Na to, že se jedná o první velkou desku MDC, tedy nic moc.

Černý vinyl obsahuje devět válů s anglickými texty. Úvodní "Electric Train" je uhlazenější indie kytarovka, která mě úplně neoslovuje, ale hned následující post-punkovka "Rip Me Off" mě baví na první poslech, a nejinak je tomu i u rockovější "Broken Leaves". Kapela často používá atmosféry postupné gradace a jednoznačně to funguje. Velký podíl na tom má především zvuk - každý nástroj je dobře slyšet - ale bez toho, aby překrýval zvuk jiného. To platí i v případě starých syntezátorů, které MDC hojně užívají. Abych se však opět vrátil k jednotlivým válům, čtvrtý v pořadí se jmenuje "Side Effect" a jedná se o další z indie kytarovek. "Disco Crack" je solidní vypalovačka na pomezí post-punku a gothic rocku anglické školy let osmdesátých. Tohle mě fakt baví, ale je škoda, že jde vlastně o nejkratší písničku na albu. Druhou stranu otevírá "No Place To Go" a po ní zazní "Air Sickness" a já mám stejný pocit jako v případě "Electric Train" nebo "Side Effect", opět mě to prostě moc nebere. Především zpěv, kterému nemohu stále úplně přijít na chuť. V emo hávu se nese "A Cat Comes Along", které zprvu dominuje kromě kytary syntezátor, a tahle pohodovka mě baví kupodivu víc, než ony indie kytarovky. Devátá "The Lights" patří ke zlatému hřebu desky a ona postupně stupňující se atmosféra je možná tím úplně nejlepším na celé desce; na konci je to už docela solidní nářez a takhle se mi MDC líbí nejvíc. Víc takových skladeb a není co řešit!

Stejně jako muzika, ani texty MDC nejsou příliš snadno uchopitelné, jedná se spíš o pocity a prožitky členů skupiny, než o nějaké širší sdělení. A jak jsem již zmiňoval, nahrávka má opravdu velmi dobrý zvuk, který si kapela nejprve nahrávala sama v létě 2011, později se zapojilo studio Jalovec, ostatně se to lze dočíst na zadní straně obalu. Desku MDC vydali vlastním nákladem a s její distribucí pomáhají pankáči Papagájův Hlasatel Records.

Nejsem zrovna posluchačem a nějakým příznivcem indie/stoner rock či emo kytarovek a ne úplně všechny vály na tomhle albu mi vlezly pod kůži, ovšem v konečném ohledu jsem si jist, že čas strávený poslechem téhle desky nebyl zdaleka poslední a v budoucnu se k vinylu ještě rád vrátím. A snad i někde na živo.