>>>   R e c e n z e   >>>   R e p o r t y   >>>   DRAKAR - 3.6.2011, Muskelrock, Tyrolen (Alvesta), Sweden

DRAKAR - 3.6.2011, Muskelrock, Tyrolen (Alvesta), Sweden

Je to legrace, za tuhle akci vlastně můžou němečtí thrasheři PROTECTOR. Léta jsem marně sháněl jejich CD "Golem" a už jsem to skoro odpískal. Na ten moment si vzpomínám docela přesně, je začátek ledna 2004, nový rok ještě tak nějak chrápe a já surfuju po netu. A samozřejmě si to neodpustím, zadávám do Googlu heslo Protector – Golem. A prásk, objevuje se link na švédské vydavatelství I HATE, které má v nabídce CD "Echoes From The Past", první dvě studiovky Protector včetně dema na jednom CD. Nechápu nic a hned píšu, jestli zasílají do ČR, tohle prostě MUSÍM mít. Ozývá se mi Peter Lidén, že není problém a že by něco i vyměnil za naše tituly a... No, trochu to zkrátím, z výměn desek se nakonec stal kamarádský vztah a kromě Blackoshových CRUX jsem pomáhal vydat na tomto labelu právě i DRAKAR.

V lednu letošního roku se mi Peter ozval, že by si kapela mohla v červnu zahrát na místním festivalu MUSKELROCK. Scházíme se s kapelou a všichni souhlasí. Původně máme letět, ale nakonec, zejména kvůli možnosti vzít s sebou víc nástrojů, padá volba na dodávku.

Nějak podezřele rychle to od zimy uteklo... Najednou je 2. června devět večer a já čekám na Benzině v pražských Holešovicích na zbytek zájezdu. S kafem v ruce se motám po pumpě a hurá, vidím basáka Vítka Benka vytahovat věci z auta. Mířím k němu a za chvíli přijíždí i dodávka se zbytkem kapely. Krátké představení, z dodávky vypadne kapelník Ivan Sekyra (zpěv, kytara), Martin Ježek (kytara), Karel Jenčík (bicí) a náš anděl strážný, řidič Olda. Ládujeme s Vítkem naše věci do kufru a Drakar vyplouvá.

Místa na sedačkách je dost, vyvalujeme se a začínáme odpočítávat cca 1300 km do cíle. Míjíme potemnělou krajinu severních Čech a kolem jedenácté stavíme na poslední české pumpě. Kafe a cigára, potom se soukáme do auta a vyrážíme směr Německo. Hranice překračujeme někdy k půlnoci. I po šláftruňku se mi příliš nedaří spát a nejsem sám. Karel na přední sedačce také nemůže zabrat a tak se prohazuje s Vítkem, který jde obětavě dopředu. Po dvou hodinách mistrovství světa v převalování se do všech možných i nemožných stran konečně zaberu a... Stavíme na pumpě. Nemám na to nervy, jdu si koupit spací pivo a jede se dál. Po třech hodinách spánku stavíme někde middle of nowhere na parkovišti. Mžouráme na krásný východ slunce a to člověka trochu nakopne, i když se cítí fest zmačkaně a u auta nám divně vrže kolo.

Zhruba v deset ráno překračujeme hranice s Dánskem. Kdyby ta země nezplodila KINGA DIAMONDA, MERCYFUL FATE a nekonal se tam festival v ROSKILDE, řeknu, že je to nejdivnější placka v Evropě se strašnými názvy kam se jen podíváte. Takhle bych zůstal u placky a divných názvů. Stavíme na parkovišti. Ivan se jde proběhnout do aleje, Karel se snaží provozovat něco, co vzdáleně připomíná cvičení a z vedlejšího odpočívadla nás z odstaveného autobusu s divným nápisem na kapotě nedůvěřivě pozoruje jeho řidič. Oldovi kupodivu ještě nevadíme a jede s námi dál.

Najíždíme na první most spojující dánské ostrovy. Nádhera, všude kolem moře, větrné elektrárny a v autě je najednou spousta Japonců s foťákama. Totéž se opakuje cestou po mostě spojujícím Dánsko a Švédsko, moře, elektrárny, Japonci... a konečně Švédsko, Malmö. Do cíle nám zbývá už jen dvě stě kilometrů, což je super, protože už nevím, jak bych si sedl. Píše Peter, jestli je „everything under control“. Kupodivu je a o půl třetí se ubytováváme v hotelu v Alvestě. Následuje vytoužená sprcha, chvilka spánku, Ivan s Martinem dokonce ještě chvíli cvičí sóla a v půl páté vyrážíme do přibližně sedm kilometrů vzdálené oblasti Tyrolen, kde se Muskelrock koná.

Konečně stojíme před branou festivalu a já se vydávám shánět Jacoba, který festival pořádá. Přichází sympatický chlápek, který nás odvádí do backstage v podobě maringotky, což mě trošku mátne. Vše se ale vysvětluje vzápětí. Máme asi hodinu čas a tak se jdeme rozhlédnout po areálu. Zjišťujeme, že celý Muskelrock budí dojem, že jste na pouti nebo v cirkuse. Absolutně nemetalová výzdoba, atrakce typu bouchání do medicimbálu na sílu, soutěž v páce a další pouťové atrakce. Má to svoji jedinečnou atmosféru, a to nemluvím o těch typech vzhledově někde mezi Abbou a Björnem Borgem s licousy všude kolem... Jak se dozvídám později od Jakoba, Muskelrock je největší undergroundový festival ve Švédsku a letošní návštěvnost se pohybuje kolem tisíc dvě stě lidí. Hrají zde kapely, které u nás dost často zná minimum lidí, ale na scéně patří k respektovaným partám, jako třeba doomoví PROCESSION, BLACK OATH nebo FRIFTEGARD, z těch větších jmen letos zahráli PENTAGRAM, GIRLSCHOOL, BLAZE nebo THOR.

Odcházím se pozdravit s Peterem a kluci jdou ladit. Když se za nimi po chvíli vydávám a stojíme v zákulisí, přichází maník z následující bandy BULLET a ptá se, jestli chceme, aby nás uvedla jedna z hvězd festivalu, frontman THOR. Čumím jako puk a samozřejmě se nebráníme. Asi deset minut před vystoupením se objeví majestátní postava v dresu, JON MIKL THOR. Je to naprosto pohodový týpek, bavíme se kdo, odkud a kam a jestli je horších 10 hodin z Kanady letadlem nebo 17 hodin z Prahy autem.

Tak a je to tady, Thor odchází s úderem sedmé na scénu a grácií hodnou wrestlingového zápasníka uvádí DRAKAR. Začíná intro a po něm kapela spouští úvodní skladbu desky "Let draka". Prostor pod pódiem se poměrně zaplňuje a kapela spouští "Crazy Boy". Fanoušci zpívají refrén. Následuje "Poslední křížová výprava", "Zrada a pomsta", "Siam". Při nářezu "Snatcher" letí ruce vzhůru. Ivan uvádí novou skladbu, "Pochod Berserků". Fanoušci reagují méně divoce, než na známé skladby, ale ne chladně. Koncert uzavírá "Nekonečná melodie", kde se prolínají hlavní motivy z celé desky. Zbývá rozloučení a jde se dolů z pódia. Kluci se po koncertě shodují, že na pódiu bylo příšerné vedro. Karel říkal, že z něho teklo jako z koně a ve svém věku se cítil všelijak, ale že když viděl, jak se kýve do rytmu všechno včetně bedňáků, nedalo se zvolnit. Klobouk dolů Karle.

Balíme nástroje do auta a konečně je chvíle klidu na pivo a poflakování se po festivalu. Rozdělujeme se, Ivan zapadá mezi fanoušky, zbytek se jde najíst, já se vyrážím mrknout na vedlejší stage na zbytek vystoupení GRIFTEGARD, švédské doom metalové bandy Oly Blomkvista, který kdysi s Peterem spolu zakládal label. Potom se trochu hrabu ve vinylech, kterých jsou všude tuny, nechybí snad v žádném stánku s hudbou. Přiznám se ale, že únava a množství desek mě nakonec paralyzují natolik, že mě hledání přestává bavit... Těším se na PENTAGRAM, který hraje bohužel v až v jednu. Jenže... Odpadá Olda, který je po víc než celodenním řízením už pořádně K.O. a jeho oči začínají připomínat zarudlé pingpongáče. Nabízí mi, že se trochu na hotelu vyspí a přijede pro mě, což je blbost a shánět si ve dvě v noci uprostřed polí festivalového taxíka do Alvesty se mi taky příliš nechce. Takže nakonec rezignuji a vyrážíme směr hotel. Radost z toho mám pramalou, Pentagram jsem fakt chtěl vidět, ale hlavní je, abychom další den v pohodě dojeli. Na pokoji okamžitě všichni upadáme do komatu pentagram nepentagram...

Po snídani se chvíli flákáme po Alvestě, ale je neděle a město je dost vylidněné. Zastavujeme se také ještě kolem poledne za Peterem na festivalu, který tou dobou působí také ještě úplně mrtvě, protože hrát se začne až ve dvě. Bouchneme šampus na světlé zítřky a vyrážíme.

Zastavujeme se ještě na chvíli v Dánsku u moře, tu možnost vyjít si z města na pláž místním docela závidím. V Německu, kromě toho, že mě začínají brát záda, je rozkopaná dálnice, což nám na rychlosti zrovna nepřidá. Společně s tím, že si dáváme někde u Magdeburgu zhruba dvojhodinovou pauzu, to hodí hezkých 23 hodin. V Praze jsme v neděli v deset dopoledne a myslím, že každý z nás auto opouští rád, nic osobního Oldo. :) Jo a ta srnka u Darzau, zdolávající ve dvě v noci rekord ve skoku přes silnici, si za to mohla sama a nechytla to (i naštěstí pro nás) na plno. Snad srážku s Drakarem přežila...

Praha Holešovice - odjezd. Zleva Olda, Ivan, Martin, Karel, Vítek

poslední pumpa před hranicemi

Německo - WC middle of nowhere