>>>   R e c e n z e   >>>   R e p o r t y   >>>   ŽÁNROVÉ CENY ANDĚL 2014 - 7. 4. 2015, Palác Akropolis, Praha & 15. 4. 2015, ČT art, Česká televize

ŽÁNROVÉ CENY ANDĚL 2014 - 7. 4. 2015, Palác Akropolis, Praha & 15. 4. 2015, ČT art, Česká televize

Na Vinyl Disk Musick se docela osvědčily reporty, tak v nich budeme sem tam pokračovat, nicméně během let postupně upazaďujeme nudný psaní o živých kapelách, který stejně nikomu nic neřekne, a spíš jdeme po jádru věcí, tak jak to má přesycená scéna ráda.

Z hlavního stanu do Prahy moc nejezdíme, je tam rychlej život, lidi na ulicích pořád dokola řeší nový telefony, soudy, byty, žaloby, auta, udání - je mi jich vždycky tak líto, že musím obratem zpátky na Šumavu, kde stojí čas.

Dík tomu můžeme dělat desku třeba pět let, tak jako tomu bylo v případě Asmodeus, jejichž právě 7. řadové album bylo nominováno v Cenách Anděl 2014. Pozvání jsme přijali a přijeli, kdo odmítá potenciální ocenění, popírá sám sebe.

V Akropoli jsem byl naposledy na koncertě Vidiek, kteří tehdy valili comeback, a Stratovarius, jejichž bubeník po každém úderu do bubnu točil mezi prsty paličkami, prostě ještě v době, kdy jsem tam bydlel za rohem, a to už 15 let není pravda. Překvapilo mi, jak je ten klub malý, vždycky jsem bral vyprodání Akropole za jistý úspěch, ale vlastně jsem tehdy nebyl a ani teď nebudu daleko od pravdy. Tenhle večer klub vyprodaný rozhodně nebyl.

V Akropoli byla po stranách umístěna sedadla pro nominované, parket před zvukařem pak přenechán veřejnosti, které se však sešlo nemnoho. Předávání cen prostě není všechno, výběr zajímavých kapel byl pro potenciální příchozí klíčový. Nepřišli. Logicky. Taky bych nevážil cestu - a to hypoteticky dokonce ani před těmi 15 lety - na skupiny ražení EzyWay, eFeM, MAAT, Memphis, FROM a Zylwar, o kterých jsem v životě neslyšel ani slovo, a že nejsem zcela bez přehledu dokazují například opakované bezúspěšné žádosti o hlasování v různých kategoriích právě v žánrových cenách. Tohle ale popravdě nebylo o žánru v toho nehudebního večera smyslu, tohle byl underground mainstreamu. Skupiny a jejich nevhodnost umístění do mrtě obratem rozebral Bonus i Žamboši - nominovaní a přítomní, kteří tentokrát neproměnili. Mohli bychom je lehce nařknout z vendety vůči akademii, potažmo organizátorům, ale lhali bychom sami sobě do kapes. Oni proměnili alespoň zcela ztracený čas v úvahu, která tne do živého a otevírá diskuzi.

Ovšem pojďme to vzít ještě obloukem alespoň okolo sálu, nebo raději bloku, města, republiky, nic než národa. Pořídíte si licenci nebo rovnou koupíte Ceny Anděl, zorganizujete je a logicky se chováte tržně. Nejsou v rukou státu, ale soukromé osoby, která dělá všechno proto, aby měl pořad maximální sledovanost v televizi. Nejde o ceremoniál v sále, tam jsme chtěj nechtěj za statisty, jde o konečný podnikatelský produkt, u kterého je klíčová právě sledovanost a zahráváte-li si s něčím tak okrajovým, jako jsou žánrové ceny, musíte nastavovat, jde totiž především o jakési malé promo, řemeslně dobře zpracovanou dílčí televizní reklamu den před těmi velkými Anděli.

Bylo by úžasné nechat na vyhlášení zahrát rok staré vítěze, prostě v okamžiku každého vyhlášení by byla zároveň známa dramaturgie následujícího roku, ale pořad by zřejmě neměl takovou celkovou sledovanost, jako z výše uvedenými papundeklovými soubory. A nechme stranou, že některé vcelku obstojně ovládaly své řemeslo - byly a jsou nezajímavé, neosobité, nikdy v životě by pro ně žádný zdravý a senilitou nestižený žánrový akademik dobrovolně nehlasoval.

Pro televizní národ jsou však vyhovující, v podstatě žádané, okraj tady zcela prvoplánově supluje jejich neznámé jméno, a zjevně proto tam hrály. Televizní národ nebudou obtěžovat, ten bude naopak žehrat na vstupy jednotlivých vyhlášení do živé produkce, která byla televizním divákům ušita na míru. Ewa Farna toho večera pod pódiem pro ně bude informací číslo jedna, nikoliv to, že vyhráli třeba nějaký Kalle s živou nahrávkou z nějaký - no považte - místnosti.

Je úplně jedno, že každá z nominovaných kapel by byla okamžitě schopná vstát ze židlí a jít zahrát na erár jako bohyně svébytné hudby, udělat z ceremoniálu nezapomenutelný zážitek, ale ve skutečnosti by o něco takového stála jen menšina, která většinou televizi ani nevlastní, a tak jsme si dali večírek více či méně jako rukojmí televizního záznamu pro masy, který se často natáčel opakovaně, třeba když se někdo otočil při přebírání ceny, mluvil potichu nebo významně prořídl už tak poloprázdný sál.

Záznam v televizi byl samozřejmě profesionálně sestříhaný včetně krátkých audio i vizuálních ukázek z alb, tedy dalších záležitostí, které přímo v Akropoli citelně chyběly, nicméně tenhle servis už zjevně nebyl - v rámci vzezření konečného produktu - zcela nezbytný. Z jakého důvodu se na obrazovku nedostaly obaly nominovaných alb, je na pováženou, pokud tam mohly být záběry z obskurních festivalů.

S Asmodeus jsme dostali Anděla v kategorii hard & heavy, vystoupali na pódium a užili si dunění vlastních srdcí, což Miloš Bešta národu upřímně přiznal. Vážíme si toho a nesnižujeme jistou prestiž této ceny, která je minimálně uznáním, určitou reklamou a doporučením alba, o kterém by se někdo jinak třeba nikdy nedozvěděl.

Bratři Ebenové napsali kvůli své nepřítomnosti skvělou řeč, kterou přečetl jejich vydavatel, a Hanba, která excelovala v kategorii hard core - punk za cenu poděkovala, prostor využila k antifašistické osvětě a sošku nepřevzala, protože by jí to příslušná scéna neodpustila, nevědíc jak si s takovou věcí poradit. Nekritizuju ji, jako každá má svá dogmata a mantinely - v tomhle případě z pyramid a nábojáků, nicméně žánr Hanby se do Andělů dostal jaksi mimoděk a snad jako vůbec poslední, a absurditou jeho vzniku je v podstatě prostá neznalost faktu, že hard core - punkové kapely velmi často upřednostňují své texty a životní postoje před samotnou hudbou. A řeč je o cenách primárně hudebních, ne literárních či myšlenkových. A právě myšlenky vykořeněné ze společnosti podobné ceremoniály, společenské konvence a ceny direktivně drtí, nikoliv s povděkem přijímají.

Článek byl ohlédnutím za večerem z pozice jednotlivce realizačního týmu oceněného alba, nabídnutím dalšího úhlu pohledu do veřejné diskuze o ceremoniálu, jeho smyslu a úrovni. Ale možná schází resumé. Může být jednoduché a zároveň abnormálně sci-fi. Než dále dramaturgicky takto, pak licenci postoupit státnímu sektoru, jež by mohl být přísným dohledem aktualizované akademie, která by svým dobrým jménem ručila za dramaturgii večera a vůbec celé ankety. Transparentní finanční ohodnocení veřejně pověřených organizátorů proti odvedené práci. No ovšemže, utopií byl i komunismus.

Proč by se měl někdo zbavovat licence či vlastnictví, proč by mělo být v zájmu státu nebo ministerstva kultury tuto jistě draze odkupovat? Pravděpodobně se tedy budeme muset se současným modelem smířit, stejně jako s tím, že v jiných cenách je sponzorem dokonce OSA; v dalších je pak oceněním nadšenecká vinylová kompilace, minimalistická stylová plaketa, anebo pouhopouhá tapeta pozadí webu, kde rok co rok přibydou obaly desek (sic!) vítězné desítky. Vyhlášení je takové, anebo žádné. Vyvíjí se, často k horšímu a někdy ztratí nadhled úplně. Každý pořadatel jakékoliv akce chce prosadit především svoje koně - ať už co do žánru nebo přímo kapel - a míru, kdy už je za obecně přijatelnou hranou, není těžké přestřelit. Tady se to stalo, na pódiu stanul téměř kompletní domácí arzenál pořadatele, moderátory uváděn nesrovnatelně erudovaněji, než skupiny nominované, potažmo vítězné. A výzva k respektu muziky od jedné z balíčku skupin vyzněla jako královská parodie na celou dramaturgii večera, který zakončil speciální host, skupina Visací zámek, a sice třemi skladbami. Každý dramaturgicky nespokojený může svými možnostmi poukázat, vybídnout k zamyšlení a do budoucna požádat o důležitý nadhled. To se zatím děje a čím víc hlasů, tím větší důraz a váha. Nelze generalizovat ani přehnaně moralizovat, každá cena má své bezmezné stoupence i tvrdé odpůrce, někomu vyhovuje zcela, někomu částečně a někomu vůbec. Každopádně lze vyslovit svůj názor, ozvat se, zareagovat.