>>>   R e c e n z e   >>>   SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY "Relic Dances"

SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY "Relic Dances"

(08|2006 Monster Nation)

Sajlenti poprvé na vinylu!

Přiznám se, že kdyby mi nebyla LP "Relic Dances" poskytnuta k recenzi, nešel bych po ní, plánovitě bych ji nehledal, ale nebránil bych se jakkoliv náhodnému setkání s ní. Neměl jsem tu čest ani s CD verzí "Relic Dances", ani s EP "Osamělí" (vyšlo pouze na CD). Prostě nový Sajlenty jsem začal dávat "až" z gramodesky a možná i to má za následek můj - již pěkných pár týdnů trvající - pocit téměř dokonalého díla.

V současné době krutovlády bezpohlavního CD nosiče se vydavatelé LP edicí téměř vždy snaží něčím vinylovou verzi obohatit, aby nebyla určena jen a pouze kovaným příznivcům gramodesek, ale třeba i ortodoxnímu fanouškovi, který chce mít od kapely všechno, sběratelům bonusů a vůbec všem, které v dnešní uspěchané době ještě neomrzel pořádný formát alba. Čím se tedy odlišuje LP od CD verze "Relic Dances"? Na vinylu posluchač nalezne čtyři kompozice v češtině a polštině (v poměru dvě ku dvěma; primárně přezpívané pro mini CD "Osamělí") namísto původních anglických verzí (ostatní skladby z "Relic Dances", které přezpívány nebyly, jsou na vinylu ponechány pochopitelně v angličtině) a aby toho nebylo až tak "málo", změnilo se pořadí skladeb - to však spíše kvůli nutnosti rozdělení materiálu na dvě strany.

Aniž bych to dopředu čekal, tahle deska se nad mým gramcem protočila už mnohokrát a bude si muset sakra počkat, než se dostane do skříně. Chcete-li se mnou dát jeden poslech, nevynechávejte druhou polovinu tohoto odstavce. Jdu na to už asi podvacáté. Hned v úvodním songu "Look" mi sice "nosné" riffování místy evokuje nesmrtelné Led Zeppelin v kompozici "Kashmir" (tuto skladbu shodou okolností SSOGE v minulosti nahráli na tribute album jmenované legendě legend), ovšem nemohu svůj dojem nazvat ani jen volným coverem - je to zkrátka velmi podobná nálada "neúnavného a nikdy neunavujícího nekonečna" nesmrtelné skladby, u které si nejsem jistý, jak moc hluboko a ve kterých všech zákoutích ji mám "uloženou" - kdysi jsem ji poslouchal v nejrůznějších rozpoloženích a náladách. Střih! Kdepak kopie! Není možné album vyslechnout třeba pouze z poloviny a jen pomyslet na podobné bláboly. Slovanská verze "Relic Dances" je definicí jednoho (ne-li jediného) z nejoriginálnějších současných tuzemských pojetí doom metalu vůbec. A rozhodně není třeba jen nesměle pokukovat za hraniční čáru, s tímhle matrošem se kapela neztratí ani venku. Je to jako se vším: jednoduchá myšlenka, ale přijít na ni a přetavit ji do luxusní finální podoby. Sajlenti opustili těsné vody někdejšími stylovými praotci nalinkovaného stylu a precizně a s grácií na tento naroubovali slovanský folklór. Pokud jsi desku - jako já ještě donedávna - neslyšel/a, určitě jsi se z vyřčené kombinace osypal/a, ale zkus se zbavit předsudků, i když z osobní zkušenosti vím, jak je to někdy těžké. Po třetím albu "Themes" jsem kapelu přestal sledovat míníce snad, že vyslovila vše podstatné, ale opak je faktem. To podstatné bylo vysloveno a uvedeno "teprve" na "Relic Dances", čtvrtém řadovém albu. Alternativní doom metal či chcete-li fúze tvrdé rockové muziky s moravským folklórem, ke které kapela došla za deset let od svého vzniku, přes bouřlivé personální rošády a díky setkání s lidmi, kteří ji rozšířili obzory. Je skutečnou čerstvou a nadstandardně zářící perlou na poněkud zatuchlé domácí doom metalové scéně, která je stále příliš svázána tradicemi na úkor odvahy jakkoliv experimentovat. Nyní již ale ke slíbenému provedení jedním poslechem. Předesílám, že folklór tu cítím pořádně pulsovat - nezapřu, že jsem napůl Moravák. Po již zmíněném anglicky zpívaném otvíráku přichází první věc v češtině nazvaná "Tváří v tvář". A hned pociťuji, kterak nálada, jasná naléhavost a vůbec pocitovost jsou ještě blíže rozzářenému nitru vyladěného posluchače. První polsky zpívaná verze patří hitu číslo jedna "I Would Dance", takto "Tańczyłabym". Zatímco polská slova skladbě vtiskla tamní básnířka, fanynka a kamarádka kapely Renata Putzlacher, mě prakticky docházejí, pročež skladbu zanechám raději bez jiného komentáře než toho, že se jedná o vrcholek strany A a jeden ze dvou vrcholů alba. Kombinace drsného chlapského a naléhavého ženského vokálu je úchvatná... O pěkný závěr první strany se postarala anglicky deklamovaná i zpívaná, rozvláčná, oddechovým tempem probitá "Trinity". Druhou stranu načne anglicky přednesená "You Loved The Only Blood" a tato hned od začátku hýří folklórem pěkně od podlahy. Živelný nářez, jak jen kořeny kážou, vystřídá polská "Razem", rozsáhlá, gradující a pompézní skladba, po které se opět přikládá pod folklórní kotel: instrumentální "Gigula" je jím prostoupená od prvních tónů - lidové motivy si podávají ruce s již téměř "klasickými" postupy. Vrcholek strany B a druhý (a možná absolutní) vrchol alba přijde na samý závěr v podobě prakticky hymny "Osamělí" (původně "Lonely"). Kočkův krásný a folklóru poplatný český text (sice mi v celé té ladnosti stále lehce ruší rým potřetí-prokletí) celkovou náladu jen umocňuje a činí ji silnější než snad vše, co doposud zaznělo. A nebudu rozebírat Hanelin zpěv, kterým dotyčná opravdu pevně vládne. Dokonalá skladba. A vůbec: co skladba, to stoj spatný! Nemáte po ruce toaletní papír na "magi v kostkách"?

S Tomášem Kočkem se kapela seznámila díky jejich tehdejšímu společnému známému někdy před pěti lety. Nějakou dobu si vyměňovali názory na muziku, skupina mu přehrávala svůj nový materiál, až slovo dalo slovo a domluvili se na jeho účinkování v roli producenta. Dovoluji si tvrdit, že Kočko má na výsledné podobě "Relic Dances" lví podíl. Folklórní muzikou žije a dokázal ji naprosto přirozeně skloubit s doom metalem.

V rockové muzice Čechomor, v metalu Silent Stream Of Godless Elegy! He! Zatímco Čechomor však čerpá z lidovek a tradicionálů doslovně, SSOGE v náznacích a velmi ojediněle i "riffech", nevzdávajíce se vlastního rukopisu, nespokojíce se jen a pouze s vlastní interpretací. A to se cení, byť se nikdy nebude jednat o tak masovou záležitost jako v případě slavnějších kolegů. Ale kdo ví... Zanechejme úvah a pojďme se opět ponořit do proudu všech těch houslí, kontrabasu, fléten, klarinetu, akustické kytary a dalších rozličných lidových nástrojů, a v neposlední řadě nabroušených bicích, basové a elektrické kytary a krásných a mocných zpěvů.