>>>   R e c e n z e   >>>   ŠKODA 120 "Samorost"

ŠKODA 120 "Samorost"

(2013 Against The Stream, Bažina, Bizarre Leprous Production, Buryzone Zine, DIY Piraten, Exit Production, JNThebeast, Kamčův D.I.Y. Swět Records, Lecter Music Agency, Maximed Records, NFB Crew, Noise Mafia, Papagájův Hlasatel Records, Pope's Ass Productions)

Technická prodloužena!

Škoda 120 dávno nepatří k nováčkům a i když se někteří jedinci s kapelou blíže seznámili až s velice povedeným předloňským CD digipackem "Samorost", ostřílení grindeři si to metelí už dobrých patnáct let. Vinyl, který spatřil světlo světa o rok později, je pak svým bohatým zpracováním - o kterém pochopitelně bude dále řeč - dárkem nejen všem fanouškům, ale i kapele samotné. Kromě toho, že na LP se nachází tentýž studiový drtikol jako na CD, deska obsahuje i kompletní koncertní provedení onoho motorového eposu, včetně jednoho bonusu navíc. Každý si tak může vychutnat studiovou i živou jízdu Škodovky a je už jen na něm, které straně kapoty dá přednost.

Obal desky a hned scéna jako z nějakého bláznivého hororu: naložená kapela ve Škodovce prchá po silnici před jakýmsi zombíkem. Jedná se o stejný obrázek jako na digipacku, ale to už neplatí o přílohách uvnitř, kterými kapela vskutku nešetřila! Nalezneš tak lehce morbidní plakát kapely, dvoustránkový rozhovor i další plakát, tentokrát na festival v Branišovicích, jež kapela tradičně pořádá. A ani inlay s českými i anglickými texty a dvoustránkovou koláží fotek není nic, zas co by se kapela měla stydět - vizuální stránce „Samorostu“ bylo tak opravdu učiněno za dost!

Grindcore se dvěma chrapláky, jedna sypačka střídá druhou, třetí, čtvrtou, pátou... dvacátou, k tomu pár filmových ukázek, tedy dvacet minut a dost! „Klíčky jsou v zapalování, naplno vosolit sytič, pod kapotou přes čtyřicet koní, čtyři kvalty. Stačí jen votočit, Škoda stodvacet!“ Přesně tahle automobilová poezie se ozve na začátek ve válu "Jednadvanula" a pak už je to dvacetiminutová zběsilá jízda, přes díry a výmoly, někdy lehký smyk v zatáčce, občas zpomalení pro náhodného chodce na přechodu, ale ten si musí sakra pospíšit, zastavovat se totiž opravdu nebude. Když to tak poslouchám, dochází mi, že název "Samorost" je pro tuhle nahrávku opravdu příznačný, Škoda 120 je totiž takovým samorostem, který si patnáct let jede vlastní cestou, s motorem vzadu, a ač je tohle umístění motoru mnohými již dávno překonáno, posádka auta nehodlá ani přemýšlet o nějaké rozsáhlejší přestavbě karoserie. Sympatický přístup. Texty Škodovky jsou prakticky o všem kolem nás, ale není vždy úplně jednoduché jim přijít na (homokinetický) kloub, což však usnadní rozhovor, sloužící jako vhodný doplněk stručných manuálů, které se nalézají pod každým tištěným textem. Nesmazatelně nahrávce přidal i nabušený sound z vyškovského studia Davos, který už vylepšil zvuk motoru nejedné grindové či crustové mašině.

Bavilo mě už CD, které jsem krátce po vydání zakoupil od kolegy Olivy na Obscene Extreme, ještě víc mě pochopitelně baví vinyl. Opravdu důstojné završení prvních patnácti let existence. Letos by měla Škodovka vyjet s novým materiálem v podobě sedmipalcového splitka s jihomoravskými Carl Gut, tak uvidíme, jak zběsilá jízda to bude tentokrát.