>>>   R e c e n z e   >>>   STROMBOLI "Sandonoriko" / "Okolo ohňů"

STROMBOLI "Sandonoriko" / "Okolo ohňů"

7" SP
(1989 Panton)

Polozapomenutá záležitost

Po velkém úspěchu eponymního dvojalba (STROMBOLI "s/t")stoupala popularita Stromboli strmě vzhůru. V červnu 1988 zamířila skupina ve složení Michal Pavlíček (kytary), Bára Basiková (zpěv), Jiří Veselý (baskytara), Klaudius Kryšpín (bicí) a Vendula Kašpárková (klávesy) do studia a nahrála dvě nové skladby, ve kterých se rozloučila s českým jazykem. Textař Martin Němec, v té době ústřední postava Precedens, se v případě první skladby inspiroval v oblasti kinematografie a skladbu pojmenoval po zářícím oku z filmu Nekonečný příběh.

"Sandonoriko" se rozjíždí dlouho pozvolna, kytara polehounku kouzlí jeden melodický motiv za druhým a klávesy ji vkusně doplňují táhlými tóny. Bára za mikrofonem se svým hlasem čaruje a její vysoký hlas střídá rockovější polohu s operní. Zhruba od poloviny nabírá song na tempu, kytara výrazně přitvrzuje a k mikrofonu se vedle Báry staví Michal. Jejich duet - to je úplně „jiná písnička“ - energicky rocková, majestátní a s takřka metalovým kvílivým sólem. Šestiminutová stopáž uteče jako nic a jdeme na stranu B.

Ta začíná pohvizdováním a motivem, který jako by vypadl z třetí strany dvojalba. Kousek je to trochu rozevlátější, hravější a hlavní slovo patří experimentálněji pojaté kytaře. Až s refrénem, ve kterém opět Bára kraluje - a slova "Okolo ohňů" se okamžitě zarývají do paměti - přichází zklidnění a skladba v závěru vyznívá smířlivěji.

Obal singlu je pozoruhodný tím, že si Stromboli zasloužili vlastní grafiku. A i když ta trochu navazuje na velkého staršího bratra, žádná velká paráda to není. Přední strana jen nápis a názvy skladeb oddělené červeným klikyhákem, vzadu nepříliš kvalitní fotografie z koncertu a pod nápisem kapely vypíchnuté jméno Báry Basikové.

A na závěr pár zajímavostí - singl je zřejmě polozapomenutou záležitostí, protože se o něm nezmiňují ani oficiální stránky Michala Pavlíčka. Přesto na letošním Basinfirefestu zazněla skladba "Okolo ohňů" v češtině a příznivce dua Pavlíček - Basiková hodně překvapila. Singl byl zároveň labutí písní Kryšpína a Kašpárkové, na dalším albu "Shutdown" se podíleli pouze v těchto dvou skladbách, které se na něm objevily s anglickými slovy (a podle všeho s původním zvukovým záznamem, samozřejmě kromě zpěvu).