>>>   R e c e n z e   >>>   THE FIALKY "Kapitán 77"

THE FIALKY "Kapitán 77"

(2011 Papagájův Hlasatel Records)

Návrat do roku 77?! A proč ne?!

A je to tady! Pražská punkrockovka The Fialky konečně na velké desce! Jestliže jsem před nějakým rokem a půl držel v ruce jejich dnes už vyprodaný sedmipalec THE FIALKY "s/t" a Papagáje i kapelu samotnou chválil, že si k deseti letům nadělila konečně první vinyl, pak nyní musím přímo smeknout, protože velká deska se opravdu povedla po všech stránkách a kapela je zcela právem jedním z velmi úspěšných zástupců svého žánru u nás. Album vyšlo buď na barevném žlutém vinylu, který obsahuje i bonusový vál "Praha Hoří" (původně "Party In Paris" od UK Subs) anebo jako CD digipack, které kromě zmíněného bonusu obsahuje navrch všech šest písniček z již zmíněného sedmipalce. Navíc jako další bonus je ke každému zakoupenému vinylu přibaleno i originální CD, které obě nahrávky obsahuje. Takže i vinylový fanatik si může nakonec album pustit třeba v autě.

Jak už to tak bývá u počinů Fialek, i zde je povedená sama vizuální podoba alba.
Předně je tu - například kromě několika fotek samotné kapely - i přiložený velký plakát, který obsahuje mnoho fotografií fanoušků skupiny - a pozornější oko najde i několik spřízněných kapel. Druhá strana je pak tvořena dvaceti texty, což značí, že jsou tam jak texty z LP, tak ze sedmipalce, a to dokonce i s překlady do angličtiny. Tomu říkám poctivě provedená práce!

A muzika? Už z názvu desky je snad sakra patrné, že Fialky stále mydlí punk 77 a po těch letech, co kapelu znám, si snad ani neumím představit, že by tomu bylo jinak! Prakticky se celé album nese v podobném duchu jako na sedmipalci, hlavně zvukově je si to dost podobné, což ovšem není mínus. Každá strana desky obsahuje po sedmi válech a kromě zmíněného punku zde kapela přihodí i něco málo ze ska ("Kluci z Počernic", "Gangy ze základky") a reggae ("Beach club"), ale vždy tak, že to nenudí a naopak to desce jen přidává na pestrosti. Slyšel jsem názory, že Fialky mají někdy až moc infantilní texty a od kapely, která už není žádným nováčkem by člověk čekal lepší, než ony „barové popěvky“, které kapela často používá. Ovšem s tím tak úplně nemohu souhlasit, protože právě ty „barové popěvky“ k jejich muzice zkrátka sedí, a i mnoho kapel z oné první punkové vlny, tedy té kolem onoho magického roku 77, která je pro Fialky tolik oblíbená a inspirativní, nemělo vždy slova plná nasranosti z politické situace a životního bezpráví. A vážnějším tématům se kapela zase tak úplně stejně nevyhýbá. Z těch vážnějších to byl na sedmipalci třeba skvělý vál o drogách "(Mám o tebe) Strach", zatímco na LP to je další píseň o drogách "Kámoš potřebuje pomoc", o dětské šikaně pojednávající "Gangy ze základy" či "Sociální síť", jejíž název řekne asi vše.

A pokud bych se měl ještě naposled vrátit k sedmipalci, tak není náhodou, že má LP stejně skvělý zvuk jako předchozí malá deska, protože i v tomto případě kapela nahrávala ve studiu 3Bees v Praze, a dělo se tak v březnu loňského roku. Netřeba asi víc co dodávat, protože vinyl se opravdu povedl a pokud vás baví starý oldschool punk, navrhuji zakoupit „Kapitána 77“, dát volume doprava, vyndat z ledničky pivo a o zbytek se už postarají The Fialky. A v tom by byl čert, aby tenhle mejdan nevyšel!