>>>   R e c e n z e   >>>   TÖRR "Kult ohně" / "Kladivo na čarodějnice"

TÖRR "Kult ohně" / "Kladivo na čarodějnice"

SP
(1989 Supraphon)

První oficiální nosič Törru

Po veleúspěšném demu "Witchhammer" z roku 1987, kterým se Törr katapultoval na špičku domácího metalového pelotonu, si kapely všiml Petr Janda a v lednu 1988 ji pozval do svého studia Propast, kde trio Vlastimil Henych (baskytara, zpěv), Otakar Hereš (kytara, zpěv) a Milan Háva (bicí) natočilo dvě skladby na chystaný singl. Ten měl vyjít v Jandově Rockmapě, ale jak známo, na podzim 1988 šel Törr díky článku v Rudém Právu do klatby. Singl tedy vyšel (zároveň s LP "Rockmapa 1") až na jaře 1989 a na březnovém Rockfestu, resp. jeho metalové pobočce (Rockfesty se konaly v Paláci kultury, metalisti měli k dispozici Sportovní halu) šel skvěle na odbyt.

Törr na svém samostatném debutu představil dvě skladby - jednak již v době nahrávání velice dobře známé "Kladivo na čarodějnice", jednak novější (z pohledu roku 1989) pecku "Kult ohně". "Kladivo na čarodějnice" začíná osamělou kytarou, do které Vlasta odříkává známé Brichtovy verše:
„V sobě má posedlej svět
nemíní se spokojit s málem
vybírá, pro majetek
koho obviní ze spolku s ďáblem...“
Inspirace severomoravskými čarodějnickými procesy v druhé polovině 17. století a stejnojmennou knihou Václava Kaplického je zřejmá a znalcům stejnojmenného filmu Otakara Vávry při poslechu dalších slov naskakuje husí kůže. Brichta byl v době psaní textu ve formě (potvrzují to i tehdejší texty pro Arakain) a právě "Kladivo na čarodějnice" patří k jeho nejlepším počinům. Do domovské kapely se slova zřejmě ideově nehodila, zato do ponuré a bezútěšné produkce Törru zapadala dokonale. Po prvních tónech kytary se přidávají ostatní nástroje a rozjíždí se dobře známý marš. Za druhou slokou dochází ke střídání u mikrofonu, zbytek songu už patří Otovým hlasivkám. Vcelku jednoduchá riffovačka z Otovy hlavy má nenapodobitelnou atmosféru a je z ní cítit vliv prvních kapel, které si do erbu vepsaly slova Black Metal - nejvíce samozřejmě Venom. To "Kult ohně" na první straně (záměrně jsem pořadí přehodil, skladby řadím podle doby vzniku, nikoliv podle umístění na asfaltovém kolečku) je trochu o něčem jiném. Autorem hudby je tentokrát Vlasta, slova dali dohromady spolu s Otou a skladba je o něco více propracovanější. Zpěv je komplet v režii Vlasty, jeho projev je dodnes prakticky neměnný a dá se říci, že nezaměnitelný. V poslední sloce je od zpěvu upuštěno a slova Vlasta spíše odříkává. Hudebně má skladba dvě roviny - v jedné jedou snadno zapamatovatelné riffy v rock´n´rollovém rytmu, ve druhé se Ota pouští do sólovačky a z kytary vyluzuje vysoké tóny. Místy se ozývají i sbory či spíše bezeslovné chorály, které dobře pasují k dokreslení atmosféry.

Zvuková podoba nahrávky není ani perfektní, ani mizerná, prostě průměr daný možnostmi při nahrávání. Propast sice tehdy měla jméno, ale zkušenosti s podobnou muzikou nikoliv. Je to patrné jak na příliš vytaženém zpěvu , tak u kytary - ta je, podobně jako na albu "Armageddon", lehce zastřená - jen sóla zní čistě. Obal je poplatný době, jediný Citron si za komunistů vysloužil vlastní singlový obal, takže Törr se musel spokojit s neutrální grafickou mizérií, na kterou se interpret a názvy skladeb dotiskly.

Törr si singlem splnili první ze svých snů, ostatně v rozhovoru s Vlastou, který si můžete přečíst v příslušné sekci, na tenhle singl také došla řeč.